Forumoverzicht Bikemogelijkheden All-mountain - Enduro Aanschaf enduro

Aanschaf enduro

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht wo 26 apr 2017 16:59
Crowns Mountainbiker

Berichten: 130
Mijn bike: Orbea Rallon - BMC Roadmachine 02
Heren,

Ik ga mezelf een enduro aanschaffen. Ik rij momenteel met een bmc teamelite, 29 inch maar mis wel wat avontuur, zeker na vorig jaar in de alpen rond gereden te hebben.

Intussen ben ik me aan het verdiepen waar ik op moet letten en dergelijke maar geraak er niet echt uit.

Snap dat je verschillende maten veerweg hebt maar de geometrie lijkt me zo verschillend. Veel bikes die wat meer race achtig zijn (rocky mountain) en andere die echt DH vorm hebben.

De bedoeling is om in de Ardennen het stevigere werk te doen en in de zomer de Alpen opnieuw in te duiken.

Iemand die me raad kan geven wat ik best aanschaf? En dan bedoel ik niet zo zeer qua merk maar vooral welke geo, welke veerweg,...

Op mijn huidige mtb heb ik spd pedalen, ook daar lees ik veel voor en tegenstanders van. Wat zijn de ervaringen hier met enduro?

Bericht wo 26 apr 2017 18:53
MC Jo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1729
Mijn bike: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;
Deze wil ik ook wel eens volgen!

Bericht vr 28 apr 2017 12:47
dennisVO Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 596
Mijn bike: Canyon Spectral CF 8.0 2017
ik denk dat er wel wat artikels over te vinden zijn.
maar wat ik vooral onthoud is de balhoofdhoek die "slacker" is.
dwz dat het voorwiel meer naar voor staat, waardoor je fiets stabieler is bij afdalingen.

bij de Canyon Neuron (gewone toertocht fully) is die 69° en bij de Canyon Strive (factory team enduro bike) is die 66°.

er zijn nog andere verschillen zoals oa de achterbruglengte, reach en stack.
en de veerweg schommelt rond de 130-160 vooraan.
dat zijn zowat de belangrijkste geo aandachtspunten, voor zover ik weet.

Bericht ma 08 mei 2017 13:10
G-Bikes Mountainbiker

Berichten: 35
Hey, ik ben Gerry Van G-bikes uit Westerlo. Zijn toch wel redelijk gespecialiseerd in enduro bakken. Wat ik onze klanten meestal aanraad is om een keer mee gaan te rijden in het weekend met een aantal testfietsen en zo zien waar je jou het beste op voelt. Ik test zelf ook enorm veel uit en er zit heel veel verschil op. Bij ons kan beginnen met 120mm veerweg in combi 29 tot 160mm in 27.5 of 29 testen. Alles hangt er vanaf hoe je jou bike juist wilt gaan gebruiken en welke verhoudingen deze gaan hebben. Bvb bikepark/enduro/toertocht 40/50/10% zou ik meer naar 160mm veerweg gaan dan 20/40/40 evt eens testen met 130mm in combi met 29er. Dus stof genoeg om over na te denken maar spring gerust eens binnen of ga een keer mee testen.

Bericht ma 08 mei 2017 13:21
Aeromax Mountainbiker

Berichten: 288
Mijn bike: Scott RockyMountain
hoe harder je gaat durven rijden, hoe meer je bak dat moet aankunnen
zo'n snelle bak (Slayer/Nomad/...); die "functioneren" pas behoorlijk bij hogere snelheden

zelf rij ik graag technische stukken, maar ben geen held om hoge snelheden aan te durven
ik ben dus meer "gediend" met een wendbare, lichte doch sterke AM-fiets dan een pure enduro
ik heb een heerlijke AM fiets en heb daar een PIKE ingestoken, setje stevige wielen voor het zwaardere werk

leuk maar onbruikbaar in de modder: een PLUS

mocht ik nieuw kopen:
zorgen dat je de 2.6" banden kan steken

Bericht ma 08 mei 2017 19:21
MC Jo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1729
Mijn bike: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;
G-Bikes schreef:
Hey, ik ben Gerry Van G-bikes uit Westerlo. Zijn toch wel redelijk gespecialiseerd in enduro bakken. Wat ik onze klanten meestal aanraad is om een keer mee gaan te rijden in het weekend met een aantal testfietsen en zo zien waar je jou het beste op voelt. Ik test zelf ook enorm veel uit en er zit heel veel verschil op. Bij ons kan beginnen met 120mm veerweg in combi 29 tot 160mm in 27.5 of 29 testen. Alles hangt er vanaf hoe je jou bike juist wilt gaan gebruiken en welke verhoudingen deze gaan hebben. Bvb bikepark/enduro/toertocht 40/50/10% zou ik meer naar 160mm veerweg gaan dan 20/40/40 evt eens testen met 130mm in combi met 29er. Dus stof genoeg om over na te denken maar spring gerust eens binnen of ga een keer mee testen.


Ik rij rond met een GT Force, 160 mm voor en achter, 650b, 13,8 kg, met ZTR crest wielen, 2x10.
Ik had deze gekocht om enduro te rijden. Momenteel is daar nog niet veel van gekomen (1 les). Het maakt nu niet uit of ik nog meer lessen ga volgen, echt echt enduro ga ik denk ik niet meer doen.
Ik rij echter heel graag met deze fiets. Ik rij er ook TT's mee. Maar als het een TT is met veel hoogtemeters, is het toch wel heel zwaar.
Enig idee wat er nog kan gedaan worden om TT's met hoogtemeters "comfortabeler" te maken? Ik weet dat 1x11 en carbon stuur gewichtsbesparing zullen opleveren, maar ik heb het gevoel dat ik vooral energie verlies door het pompen van de 160 mm achterdemper.
Zou een 130 mm achterdemper, die je echt kan locken, helpen?

Bericht ma 08 mei 2017 23:00
Crowns Mountainbiker

Berichten: 130
Mijn bike: Orbea Rallon - BMC Roadmachine 02
Bedankt voor de reacties. Tussen de merken ben ik intussen wel uit denk ik.
Op afmontage kom ik met Canyon echt het beste uit, geen verrassing uiteraard.

Gezien de reacties hier ben ik toch wat aan het twijfelen tussen de strive (160 mm veerweg) en de spectral (140mm). Iemand enige ervaring of je veel verschil merkt tussen beiden?

Ik snap dat 160 heel erg fijn is in de stevigere afdalingen maar Ik wil vooral voorkomen dat ik in de Ardennen het mezelf dan weer veel te zwaar ga maken.

Bericht di 09 mei 2017 09:09
julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1993
Mijn bike: Devinci Troy
voor de ardennen is een spectral meer dan genoeg, en daar kom je zelfs ook nog goed mee uit de voeten in de alpen, geloof mij!
Zoals ook al aangegeven, echte enduro fietsen komen pas tot hun recht als je de remmen volledig los laat in de afdalingen.
Hoe "slacker" de balhoofdhoek, hoe stabieler de fiets, maar ook hoe minder wendbaar, dus om even dat bochtje snel te nemen, dat wordt al eerder gooi en smijt werk.
Ik rijd trouwens nu alweer 2 jaar op een "all-mountain", een Devinci Troy (150 mm voor en 140 mm achter, 27.5 wielen), en daar kan ik serieus goed mee afdalen in de ardennen (maar ook in de vogezen en de alpen) en het fijne van de fiets is dat je daar ook nog goed mee omhoog kan rijden (het is natuurlijk geen XC fiets). Ik heb even heel kort op een specialized enduro 650b gereden (160mm voor en achter, 65° balhoek), maar dat was het dus echt niet omdat die fiets alleen tot zijn recht kwam als je keihard omlaag reed (rechtdoor), hij was echt lomp in de langzamere technische trails. Het amusements gehalte was niet hoog.

Heb je trouwens ook gekeken naar de YT Jeffsy met 29 wielen? Volgens mij een heel serieuze concurrent van de canyon spectral.

Bericht di 09 mei 2017 10:05
Wacky-S Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1258
Mijn bike: Ne groene en ne zwart met rood
Crowns schreef:
Tussen de merken ben ik intussen wel uit denk ik.

Zeker? Je baseert je op de afmontage, niet op de rijeigenschappen die ook tussen de merken redelijk verschillen. Een derrie/shifter/remhendel... kan je vervangen, een vork wordt al een stuk duurder om dan maar te zwijgen van het frame... Daarom maar 1 raad, testen, testen en nog eens testen (en liefst niet enkel op de stoep voor de fietsenwinkel) :wink:
Zelf rij ik met een Specie Enduro 29. In tegenstelling tot Julie ligt die fiets voor mij wel goed. Ik "kruip" ook graag overal door, maar hou ook van de snellere stukken. Hij is inderdaad niet super wendbaar, maar tot nu toe overal even goed mee doorgekomen als de rest. Ik rij er zelfs hier in de buurt dezelfde technische stukken mee als met de Epic 26, dus lomp is hij niet. En voor mij is het fun gehalte met den deze is zeker niet laag te noemen :-D . Maaaar, dit is allemaal persoonlijk en afhankelijk van wat jij verwacht en ermee wil doen.

Alles heeft zijn voor en nadelen, heb je een super wendbaar machine, ga je inboeten op stabiliteit op de snellere stukken en vice versa.
Hou er ook rekening mee dat dit fietsen zijn waarmee je je grenzen gaat verleggen, een stuk harder mee "knalt" als je XC bike en waar je ook regelmatig eens aan bodemonderzoek mee gaat doen. Een full XX1 erop hebben is leuk, maar ook duur om te vervangen :wink:

Aangaande je vraag ivm flats, ook dit is weer persoonlijk. Op de XC rij ik met spd, op de enduro met flats. Voordeel van flats is dat je in welke situatie je ook zit, je onmiddelijk je voet van de pedaal kan halen of er terug opzetten. Dit heeft me al enkele keren van een serieuze valpartij gered. Nadeel is dat je beter moet opletten dat je voet "goed" op de pedaal neerzet en dat als je eraf schuift of je mispakt ze een redelijk mooie tatoeage achterlaten. Bij ons in de groep is het gemixed, de een verkiest SPD, de ander flats...
Persoonlijk denk ik dat als je begint met Enduro, flats makkelijker zijn net omdat je zo vlug van je pedalen bent als het misgaat.

Bericht di 09 mei 2017 10:40
julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1993
Mijn bike: Devinci Troy
voor de volledigheid :wink: er is een redelijk groot verschil tussen de specialized enduro in versie 29 en 27.5 (of 650b zoals ze het willen noemen bij specialized). Het frame van de 650b was hetzelfde als die van de 26 versie, alleen de achterbrug was anders. Ik weet niet of dat nu nog het geval was, maar het was geen goede verhouding.
Ik had even de discussie over de spd versus flats gemist, maar ik rijd ook op flats op mijn enduro en spd op mijn XC (waar ik bijna nooit meer mee rijd), dus ik zou zeggen, gaan voor flats.

Volgende

Keer terug naar All-mountain - Enduro