Forumoverzicht Bikemogelijkheden All-mountain - Enduro Beginners vraagje

Beginners vraagje

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht ma 25 mei 2015 21:56
dilids Mountainbiker

Mijn bike: scott 29er
Beste forumlezers,

Ik ben een amateur moutainbiker die graag zijn eerste stappen in het enduro rijden wil zetten. Maar ik zit met een paar vraagjes.

Welke fiets heb ik nodig ? Liefst een betaalbaar model of kan die met scott spark 29 ?

Wat heb ik nog nodig ? Bv helm,knie bescherming ?

Kan ik wedstrijden rijden zonder vergunning zoals bij de fun b

Alvast bedankt

Bericht za 30 mei 2015 22:39
marinoj Mountainbiker

hey,

ik heb het zelfde idee om ook met enduro te beginnen, alleen weet ik ook niet zo goed hoe het zit met de wedstrijden.

eigenlijk met een spark kunt ge perfect uit de voeten in de ardennen, maar om enduro te doen komt die echt wel te kort vooral als je het competitief wilt doen. Want de spark is toch een echte XC bike.
Ik zat zelf te denken aan een Canyon spectral; zeer goede prijs, perfect afgemonteerd, sinds dit jaar is de geometrie aangepast (langere bovenbuis, slackere headangle) en hier en daar een paar aanpassingen zoals een stuur en stem naar persoonlijke keuze denk ik wel dat je er ver mee kan komen.

qua bescherming zouden knielappen wel helpen en een helm met meer bescherming, maar ik weet nu niet zeker of dat een fullface helm verplicht is bij sommige wedstrijden.

Bericht za 30 mei 2015 22:40
julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Devinci Troy
bij alle wedstrijden is een full face helm verplicht (naast knie- en elleboogbeschermers en op zijn minst een camelbag)

Bericht zo 31 mei 2015 07:37
Kulgan Mountainbiker

Mijn bike: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct
Voor sommige wedstrijden moet je er heel snel bijzijn, want de plaatsen zijn beperkt en de vraag groot.

Ideaal om te beginnen zijn de enduros georganiseerd door Patrick Maes. Vlotte organisatie en geen extreme specials. Voor deze wedstrijden kan je een daglicentie nemen. Volgens het reglement zijn knie en elleboogbescherming, full face helm (bell super 2r mag ook), rugzak met plaat of op zijn minst camelbag, handschoenen met lange vingers en lange mouwen.

Verder zijn er ook organisaties waar je een soort toertocht doet. Je rijd specials maar ongetimed. De twee bekendste zijn endurando en gravity bike development. Ook hier zijn de plaatsen beperkt... Als ik het goed heb, organiseert endurando tijdens de zes uren race op francorchamps ook een endurotocht zonder beperking van het aantal deelnemers.

Ivm de fiets, kom je met een degelijke trailfiets (130-140mm) al heel ver...
Als je echter de smaak te pakken hebt en je gaat ook endurotrips naar de alpen, dan kan iets meer nodig zijn

Bericht zo 31 mei 2015 11:43
Pashley 24Mhz Mountainbiker

Mijn bike: Heeft ronde wielen

Bericht di 30 jun 2015 20:05
dilids Mountainbiker

Mijn bike: scott 29er
Als je zonder vergunning rijdt zou je een doktersattest nodig hebben.
Weet iemand waar ik deze kan afdrukken ?

Bericht wo 01 jul 2015 11:38
Kulgan Mountainbiker

Mijn bike: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct
Een briefje geschreven door de dokter is voldoende :wink:

Bericht wo 01 jul 2015 15:54
MTBart Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Commencal Meta HT & Ridley Shark
2 briefjes vragen is beter.

1 om te kunnen deelnemen, 1 dat je de dag daarna niet moet gaan werken :wink:

Bericht zo 05 jul 2015 23:40
Dr.Gonzo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: RM Altitude, Commencal meta AM HT

MTBart schreef:
2 briefjes vragen is beter.

1 om te kunnen deelnemen, 1 dat je de dag daarna niet moet gaan werken :wink:

:lol: :lol: :lol:

Bericht do 30 jul 2015 10:57
DidiDex Mountainbiker

Mijn bike: Cannondale hardtail
Goedemorgen Iedereen,

In mijn jonge jaren heb ik enkele jaren competitie XC gereden. Gestopt op mijn 18de woog ik 72 kg voor 190cm, zo scherp als een mes en in vorm! Nu, 8 jaar later, weeg ik een pak meer en wil ik terug wat sportiever worden... Vroeger was techniek altijd men sterkste punt en na wat opzoekwerk kwam ik erachter dat er tegenwoordig enduro wedstrijden bestaan.

Nu had ik enkele vragen over het fysieke verhaal hierachter. Moet je echt in topvorm zijn om niet hopeloos verloren gereden te worden? Vroeger trainde ik dagelijks en reed zo goed als alles (Beneluxcup, Flanderscup, LCMT, LMTB, marathons, ...). Zo veel tijd heb ik tegenwoordig niet meer en wil ik hier ook niet insteken. Liever een koers of 5 per jaar en tussendoor een keer of 2 - 3 per week fietsen. Amusement moet hoog liggen, af en toe een pintje en een bak frieten moet nog kunnen ;-)

Wat zeggen de mannen met ervaring?

Bedankt alvast!

Didier

Keer terug naar All-mountain - Enduro