elleboog protector / bescherming

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Plaats reactie
ssf
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 okt 2018 20:19

elleboog protector / bescherming

Bericht door ssf »

Hey,

Voor wat trails in de Alpen en omdat ik wat meer enduro wil gaan rijden kocht ik reeds IXS flow kniebescherming. Hier ben ik voorlopig heel tevreden mee, maar ik voor de urenlange bergop doe ik ze toch uit.
Nu ben ik ook op zoek naar elleboogbescherming en ik hoop deze meer continu aan te houden. Het doel is niet enkel enduro maar zeker ook voor een x-country rit met af en toe wat moeilijke stukken zou ik ze willen aandoen. Het moeten dus geen zware modellen zijn, maar natuurlijk wil je wel steeds echte bescherming hé. Ik merk op dat er veel meer modellen zijn die als een soort mouw worden aangetrokken, tegenover de modellen met velcro banden (zoals dit met mijn kniebescherming is). Een voorbeeld dat ik overweeg is bvb de "fox enduro d30 elbow".
Nu zijn die modellen met hun mouw veel langer en bedekken ze veel meer de arm. Ze zijn wel aan binnenkant met dunnere stof gemaakt en worden als goed ventilerend verkocht, maar ik vraag me toch af of de mouwmodellen echt aangenamer zijn bij het rijden (in de winkel kan je dat niet even ervaren hé). Mijn vraag: wat wordt door jullie als het meest aangenaam ervaren: de meer bedekkende maar dunnere mouwmodellen, of de kortere elleboogmodellen uit dikkere stof met velcro?

Een andere bedenking die ik maak is dat de protectoren uitneembaar moeten zijn zodat ik de bezwete elleboogbeschermer vlot kan uitwassen. Wat zijn de ervaringen hieromtrend?

Graag jullie mening, ervaringen, tips en eventueel favoriete modellen.

Alvast bedankt!
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: elleboog protector / bescherming

Bericht door KrulControl »

mijn dochter gebruikt een soft-harnas, waarmee ook de ellebogen beschermd zijn.

zij lijkt daar wel tevreden over: https://bmx-shoponline.be/Bodyprotector-BMX-harnas" onclick="window.open(this.href);return false;

Is bij +30gr C wel heeeel warm natuurlijk
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: elleboog protector / bescherming

Bericht door KrisMaes76 »

Kheb er van 661, das een korte 'mouw', met 1 velcro aan de bovenkant om de pasvorm te verbeteren, tis een softshell met 3do kunststof er in, zit wel goed, heb er al ritten van rond de 4u mee gedaan (bij 35gr) en ze hebben me niet geïrriteerd.

Die 3do beschermer kan je er vlot uithalen, zodat de beschermer mee in de wasmachine kan
ssf
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 okt 2018 20:19

Re: elleboog protector / bescherming

Bericht door ssf »

KrisMaes76 schreef:Kheb er van 661, das een korte 'mouw', met 1 velcro aan de bovenkant om de pasvorm te verbeteren, tis een softshell met 3do kunststof er in, zit wel goed, heb er al ritten van rond de 4u mee gedaan (bij 35gr) en ze hebben me niet geïrriteerd.

Die 3do beschermer kan je er vlot uithalen, zodat de beschermer mee in de wasmachine kan
Dat lijkt me gevoelsmatig inderdaad iets wat ik meer zoek. De mouw van de fox enduro D30 lijkt wel heel lang aan de bovenzijde. Een korte mouw zal ongetwijfeld wel het gevolg hebben dat er een velcro bij moet zijn denk ik. 4u bij 35gr is al een mooi resultaat.
Welk model van 661 is het? Is het aan de binnenzijde meer ademend of is dat volledig softshel materiaal?
Kan je die ook onder een mouw van shirt of jas dragen?
Of het te doen om zo'n elleboogbescherming ook boven shirt of jas te dragen? Of verschuift hij dan en is hij dan niet veilig?
ssf
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 okt 2018 20:19

Re: elleboog protector / bescherming

Bericht door ssf »

KrulControl schreef:mijn dochter gebruikt een soft-harnas, waarmee ook de ellebogen beschermd zijn.

zij lijkt daar wel tevreden over: https://bmx-shoponline.be/Bodyprotector-BMX-harnas" onclick="window.open(this.href);return false;

Is bij +30gr C wel heeeel warm natuurlijk
Dit gaat inderdaad te warm zijn. Ik zoek eerder iets waar ik weinig hinder van ga hebben, in de hoop dat ik het dan altijd aan doe.
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: elleboog protector / bescherming

Bericht door mountainbike1111 »

Mijn ervaring? Dat is dat ik spijt heb dat ik ze gekocht heb, ik was eens 1 keer gevallen met de mtb en jawel, mijn ellebogen lagen open. Meteen elleboog protectors gekocht..., maar wat een geld verspilling was dat toch, want na het vallen was ik vanzelf voorzichtiger geworden waardoor ik die elleboog protectors gewoon niet meer nodig had. Ik voelde mij er al na paar keer rijden met de elleboog protectors al niet meer goed bij waardoor ik ze gewoon thuis laat liggen. Gewoon voorzichtiger rijden zou'k zeggen. Dat is goed voor jezelf én voor de fiets :wink:

Dat is mijn ervaring, je mag gerust elleboog beschermers kopen, maar ik heb er spijt van, nèm.
Plaats reactie