Lichte trailbike ht?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Plaats reactie
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Lichte trailbike ht?

Bericht door Jochen74 »

Ik rij momenteel met een Orbea Laufey 27.5+.
Ik reed daarvoor met een XC Specialized Crave, maar vind de trailfiets veel leuker en aangenamer zitten.
Door een knieprobleem ging ik van klik naar flat pedals en ben heel blij met die keuze.
Bij de laatste controle van de knie bleek dat die momenteel sterker is dan vijf jaar geleden toen het probleem opdook. Het fietsen doet dus zijn werk.
Ik ben nu van plan een lichtere trailfiets hardtail aan te schaffen, omdat ik van mening ben dat elke kilo ook weer extra belasting in de knie geeft bij het klimmen.
En aangezien ik door de flats enkel kan duwen is dit op langere termijn niet onbelangrijk.
Mijn fiets weegt rond de 14 kg.
Bij XC zijn gemakkelijk fietsen te vinden van rond de 11.5 kg, budget +- 2000 euro.
Bij trails vind ik geen fietsen rond die kilo's in die prijsklasse.
Iemand die me tips kan geven? Misschien zie ik modellen over het hoofd...
Bedankt.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Lichte trailbike ht?

Bericht door Jumping Jack »

Als je nu goed zit op de Laufey kun je mss ook zien om er wat gewicht af te halen (dan denk ik in de eerste plaats aan de wielen).

De meeste trail-fietsen gaan toch makkelijk boven de 12kg…
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Lichte trailbike ht?

Bericht door Jochen74 »

Kan ook. Maar 2 kg enkel via de wielen? Geen idee of dat kan. Via de dealer paar maanden geleden als complete leek al eens info gevraagd ivm wielen maar hij had er maar weinig zin in. Ik ken er zelf niets van. Om dan zomaar iets te riskeren…
De Laufey kan ook op 29. Mocht combinatie wielen en 29 ipv 27,5+ merkelijk groot zijn dan kan ik evt ook daar nog op overschakelen.
Plaats reactie