Cross country op enduro trails

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Plaats reactie
Buffone
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 sep 2020 12:31

Cross country op enduro trails

Bericht door Buffone »

Vorig jaar in januari heb ik mij een hardtail cross country gekocht (cube reaction race). Hiermee rij ik hoofdzakelijk in Vlaanderen waarvoor dit een ideale mtb is.

Ik ga normaal ook 1 maal per jaar gaan downhillen + enduro trails gaan doen in de Alpen, daarvoor huur ik daar ter plaatse een fiets.

Ik ga regelmatig gaan fietsen in de Ardennen, hoe uitdagender hoe liever ik het heb. Maar ik zou graag meer bikeparks doen, geen jumps (of toch geen grote) gewoon technische trails.

Wat is jullie ervaring met een cross country fiets (100mm voor vering) op technische afdalingen? Durven jullie met jullie cross country naar Winterberg, Bois de Reves, mtb park van Beringen, de Vogezen, … gaan?

Ik weet dat een trail bike of zelf een enduro bike ideaal is daarvoor maar ik heb het geld niet + ik heb de plaats niet voor een 2de MTB.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Cross country op enduro trails

Bericht door spaghetti_2 »

Om met een cliché te antwoorden: dat hangt er vanaf.

Je smijt nogal veel op één hoop. Neem nu Beringen en Bois de Reves. Daar vind je technische trails maar die zijn uiteraard met een XC fiets te doen. Er is (of was) jaarlijks een XCO wedstrijd op die parcours. In Beringen heb je veel opties, chicken ways, etc. Je kan dus eerst veilig snuffelen, rustig opbouwen en altijd wat je grenzen verleggen. Uiteraard hangt veel van je techniek af.

Als je in een écht bikepark (Winterberg, Vogezen, ...) zonder meer een enduro trail naar beneden begint te rijden met een XC hardtail.. dat zou wel eens kunnen tegenvallen. Zolang je veilig kan inschatten wat er voor je ligt kan je altijd zelf inschatten of het al dan niet te doen is met de fiets waarop je rijdt. Op sommige trails gaat dat, op sommigen niet.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Cross country op enduro trails

Bericht door dirkdierickx »

zou dat niet doen, heb dezelfde fiets, en het is echt wel een goeie xc bike, maar ik zie me er toch nog niet direct enduro parcours mee rijden.
natuurlijk kan je dat wel doen, maar veel plezier ga je er niet aan beleven, denk ik.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Cross country op enduro trails

Bericht door Zotte Marre »

Ik zou zeggen, zet er een dropper op (als die er nog niet op zit) en ga eens testen in Beringen / Bois de Reves. Ik heb er al zien afdalen in Les Hautes Rivieres / Tournavaux met een XC (fully wel) en het is te doen, maar veel hangt van jezelf af. Als je plat op je stuur ligt (lange stuurpen, steile balhoofdhoek) wordt er risico wel groter.

BTW, stel je hebt een trail/enduro, wedden datdie meer dan 1 keer / jaar gebruikt zal worden dan :-D :-) Once you go down ...
Plaats reactie