Fietske wil amper vooruit

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
brekson
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 25 aug 2009 10:48
Rijdt met: specialized SJ 29-er carbon

Fietske wil amper vooruit

Bericht door brekson »

Heb even jullie hulp nodig
Ben van een hardtail 29-er met vast vork afgestapt en heb nu een 27.5+ scott gekocht met 2.8 banden
Heb t gevoel dat ik niet vooruit kom, ligt het alleen aan die banden of eerder aan de druk waarmee ik rijd? gem.snelheid lag 2km-u lager
Maxxis kenda banden : opgeblazen tot 1.1 en 1.2 , onderweg de achterband opgepompt tot 1.8 ( achteraf gemeten ) en dat ging al iets beter
Het parcours lag er goed berijdbaar bij, gaat mee spelen gezien ik deze fiets gekocht heb om door de modder te dabben

Misschien andere banden kopen ? Of ineens andere wielen ( 29-er boost of zoiets past er ook in ) en smallere banden er op voor bij beter weer
Maar met andere banden verlies ik weer die grip waar ik de fiets eigenlijk voor kocht

Tja , beetje aan het zoeken naar een oplossing
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door Edlisjas »

Hoeveel weegt je huidige wielset? Sinds ik op mijn 27,5+ bike een set carbonnen wielen heb van ca. 1500 gr vliegt die fiets vooruit. In rij met 3.0 Rocket Ron.
brekson
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 25 aug 2009 10:48
Rijdt met: specialized SJ 29-er carbon

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door brekson »

weet het niet zo precies, fiets op zich is best aan de lichte kant
Het zijn Syncros X-30S wielen met Maxxis Rekon / 2.80x27.5 / 60TPI Kevlar banden
En die banden blijken op sommige sites goed te scoren
Over die wielen kan ik niet veel vinden
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door scan »

Heb ook pas een 27+ en merk ongeveer hetzelfde. Op singletracks, klimmen en afdalen merk ik niets van de zwaardere banden maar op vlakke stukken en verhard lijkt het bijna alsof je met de remmen op fietst. Dit zal wel een beetje eigen zijn aan de +bike denk ik.
Ivm de soort banden vind je zeer uiteenlopende verhalen.
Heb pas een gewone toertocht gereden en daar was mijn gemiddelde een 3km/u lager dan anders. Maar afgelopen zondag heb ik een route gereden die bijna helemaal uit singletracks bestaat en daar heb ik bijna hetzelfde gemiddelde als met mijn xc. Dus het hangt een beetje af van waar je rijdt volgens mij.
Ik rijd met 1,1 voor en 1,2 achter (80kg), Nobby Nick.
Wel heel veel grip.
Op dit forum vind je ook veel info:

http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door kovan »

Ik merk totaal geen nadeel van 27,5+ integendeel, sedert ik op deze fiets met 27,5+ rij ondervind ik niets anders dan voordelen.
Hebben die NoNi's geen veel te grof profiel, volgens mij overkill op plus size wielen...

Ik wel ben niet zo met gemiddelde snelheden bezig, daarvoor is het type ritten dat ik rij veel te uiteenlopend, maar trager dan met 29" wielen gaat het zeker niet.

Misschien moet je eens starten met lichtere wielen en banden met fijner profiel... en uiteraard tubeless...
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door scan »

Gemiddelde maakt mij ook niets uit maar kon hieraan merken dat het toch een beetje van het parcours afhangt hoe dat het rijdt.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door De Wreter »

scan schreef:Gemiddelde maakt mij ook niets uit maar kon hieraan merken dat het toch een beetje van het parcours afhangt hoe dat het rijdt.
Dat is normaal : Nobby Nics bvb hebben op singletracks een meerwaarde, op de baan gaan ze niks anders doen dan je kruissnelheid redelijk zwaar naar omlaag halen. In de modder zullen ze het dan ook wel uitstekend doen.
brekson
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 25 aug 2009 10:48
Rijdt met: specialized SJ 29-er carbon

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door brekson »

de banden heb ik vervangen door rocket rons en het voelt op asfaltstukken al beduidend beter aan
Ik moet nog wel wat spelen met de bandendruk, achteraan nu een 1.8 en vooraan 1.6 ( 87kg )
Minimum volgens schwalbe is 1.2
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door Aeromax »

bandendruk aanpassen aan het parkoer
zeker bij de dikkere banden!!!
zelf rij ik rond de 1.8 VR en 2.0 AR vr XC-gebruik (SparkPlus)
vervolgens laat ik dat zakken als het terrein erg geaccidenteerd is

op de Ebike rij ik wel 1,4 VR en 1,6 AR
maar ik vrees dat ik daar wel de velgen van ga plooien :lol:
dat ding is echt gemaakt om te 'brakken' :drunk:
brekson
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 25 aug 2009 10:48
Rijdt met: specialized SJ 29-er carbon

Re: Fietske wil amper vooruit

Bericht door brekson »

Die bandendruk waar je over spreekt, doe je dit ook bij de dikkere banden 2.8 ?
Ik ken er zelfd die met echte fatty's 0.8 bar rijden
Plaats reactie