650b TESTEN TE GENT

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frykt
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: do 16 feb 2006 18:04
Rijdt met: DEVINCI Troy

650b TESTEN TE GENT

Bericht door frykt »

Ik had graag eens een 650b fiets getest hier te Gent, op een bepaald stukje
in de Bourgoyen. Waarom daar? Omdat ik dat stukje goed ken en dus ook goed
kan vergelijken met mijn 26" MTB nu.

Dus, welke vriendelijke (zijn er geen vriendelijke mtbers?) MTBer wil eens een ritje met
mij maken te Gent? En zijn fiets voor 1km even ruilen zodat ik dit even kan testen?

Ik ben 1.78m groot, fietsmaat M. Mocht u maat S of L hebben, geen probleem, het is
louter het verschil te voelen van de wielmaat.

Zelf heb ik 29" getest en sta er ongelooflijk versteld van hoe goed dat dit rijdt.
Het enige wat mij dan ook tegen houdt is het feit dat ik een speelse rijder ben,
geen km afragger. Vandaar dat 650 het 'ultieme' compromis zou zijn?


Gr.
Robrecht
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: 650b TESTEN TE GENT

Bericht door JWP »

Hy,

Ik heb al veel fietsen getest en als ik u één raad mag geven: zorg dat de fiets die je test dezelfde maat heeft dan wat je gewoon bent. De maat van het frame gaat veel invloed hebben op uw rijervaring en ik denk dat het dan moelijk wordt om daaruit te filteren welke invloed de wielmaat heeft.

bvb. Ik reed ooit met een Orbea Alma 29-er maat L terwijl ik zelf ook M heb. Dat was echt een slechte ervaring en dat leek wel nen boot of tractor waarmee ik opgang was. Ik heb dan later eens een 29er getest maat M, en ondanks het een andere model was met andere geo, was deze opmerkelijk vinniger. (daarna was ik wel overtuigd over de duidelijk voelbare voordelen & nadelen van een 29er, echter was ik niet overtuigd van het nut ervan ;-) )

Ps. Ik ben ook aan het wachten tot er meer 650b modellen op de markt komen. (xc fully's)
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Re: 650b TESTEN TE GENT

Bericht door dmx »

Als je 1.78 m bent mag je gerust een 29er hebben voor XC, zelfs als je een "speelse" rijstijl hebt. De meeste merken hebben hun geometrie nu wel in orde. 27,5" heeft alleen zin als je kleiner bent of als je boven de 100mm vering wil gaan.
Gebruikersavatar
frykt
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: do 16 feb 2006 18:04
Rijdt met: DEVINCI Troy

Re: 650b TESTEN TE GENT

Bericht door frykt »

Het is niet specifiek voor XC alleen, dan is de keuze snel gemaakt naar 29"!

Ik zou graag van mijn AM HT en mijn Enduro 1 fiets maken. Ik heb op een Specialized Stumpjumper FSR
gereden en stond versteld van hoe goed dit rijdt. Zelfs voor XC tochtjes in de buurt is dit zalig.
De achtervering geeft echt comfort.
Plaats reactie