26" ombouwen naar 27,5"

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
kloefie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door kloefie »

Copains,

ik ben momenteel bezig een set 650b wielen te bouwen om in mijn 26'er te steken.
Heb de test kunnen doen door iemand zijn wielen te lenen. Dit lukte perfect en er was zelfs meer dan voldoende ruimte over (modderophoping).
'k Hou jullie op de hoogte van mijn ervaring als ze klaar zijn, maar mijn vermoeden is dat het meer voordeel oplevert ( ](*,) , 'k zou het anders niet doen natuurlijk) in die zin :
- dat ik vrij groot ben (186cm) en men bij grotere mensen zowiezo al aanraadt richting 29'er te gaan.
- dat ik tot hiertoe heb gelezen van ervaringsdeskundigen dat hindernissen makkelijker te nemen zijn (boomwortels,...), wat ook logisch is
- dat ik intussen een pak techniek bij heb (uiteraard door te rijden, rijden, rijden,...) en dus het verlies aan techniek bij overschakeling naar grotere wielen wel zal kunnen compenseren.
- dat het een budgetvriendelijkere oplossing is i.v.m. de aanschaf van een nieuwe kader of nieuwe bike (eventueel 29'er)
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

Ik rij al een 4 tal maand (+-1000km) met m'n SCOTT Scale 710 (650b fiets die ervoor gemaakt is). Mijn vorige bike was een TREK 9.9 hardtail 26" van net onder de 9kg. Mijn SCOTT weegt ongeveer evenveel en de combinatie banden/wielen is ook ongeveer gelijkaardig van gewicht. Ik heb wel de indruk dat ik met deze 650b fiets vlotter kan in de offroad stukken en op vlak van wendbaarheid leunt hij zeer dicht aan bij mijn 26".

Ik heb al geregeld met een 29er gereden en heb ook zo'n winterbike. Deze heeft ook z'n voordeel, maar vind ik toch een stuk minder wendbaar.

Een vriend van mij heeft van een SCOTT Spark 26" de ombouw met 650b wieltjes geprobeerd en is er ook zeer positief over.
kloefie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door kloefie »

Zoals beloofd, mijn bevindingen...

Gisteren eerste ritje gedaan met de nieuwe 650B wielekes.

+het gaat vooruit, je hebt het gevoel echt snel te gaan.
+staat knap in m'n fiets (zeker met de witte spaken)
+goedkope up-to-date
+rijdt soepeler
+minder last van de te nemen hindernissen

- toch minder technisch (dit effect is negatiever dan gedacht, maar het was natuurlijk nog maar een eerste rit, we moeten de aanpassing nog gewoon worden
Ik vermoed dus ook dat een 29'er niet mijn ding zou zijn. (Bij gelegenheid eens testen)

al bij al zeker een stap vooruit !
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door JWP »

Hy,

Ik overweeg op termijn toch ook mijn 26" fully te voorzien van 27,5 wielen.

Vooraan plaats zat (fox), achteraan moet ik nog testen (Canyon Nerve XC 2011). Bepalend voor het al dan niet passen achteraan, zal zijn welke band gemonteerd staat (duh). Een RaRa 2.1 is voor trainingen en TT's Vlaanderen ok, en ik denk dat dat misschien wel zal lukken.

Ik ga met de bike uiteraard ook nr Ardennen en buitenland, en dan is een RaRa achteraan geen optie. Als ik dan echter bvb een Nobby Nic 2.25 steek, dan gaat een 27,5 niet meer passen in mijn frame.

2 mogelijke oplossingen:

- bij die momenten vanachter terug een 26" wiel steken.
- een band met stevig profiel à la Nobby Nic, in maat 27,5, Snake skin of ProTection-achtig, maar wel met laag volume bvb 2,1.

Iemand al zo een band gevonden of met dat probleem geconfronteerd?


Thx !!
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

JWP schreef:Hy,

Ik overweeg op termijn toch ook mijn 26" fully te voorzien van 27,5 wielen.

Vooraan plaats zat (fox), achteraan moet ik nog testen (Canyon Nerve XC 2011). Bepalend voor het al dan niet passen achteraan, zal zijn welke band gemonteerd staat (duh). Een RaRa 2.1 is voor trainingen en TT's Vlaanderen ok, en ik denk dat dat misschien wel zal lukken.

Ik ga met de bike uiteraard ook nr Ardennen en buitenland, en dan is een RaRa achteraan geen optie. Als ik dan echter bvb een Nobby Nic 2.25 steek, dan gaat een 27,5 niet meer passen in mijn frame.

2 mogelijke oplossingen:

- bij die momenten vanachter terug een 26" wiel steken.
- een band met stevig profiel à la Nobby Nic, in maat 27,5, Snake skin of ProTection-achtig, maar wel met laag volume bvb 2,1.

Iemand al zo een band gevonden of met dat probleem geconfronteerd?


Thx !!

Banden zijn altijd een persoonlijke keuze.
Ik ga heel veel biken in de Ardennen en je mag niet altijd uitgaan dat daar enkel een 'grof profiel' goed is. Met een racing ralph kom je al héél ver. Je neemt dan best wel de 'snakeskin' versie omdat deze lekbestendiger is. Op rotsen en wortels heb je soms meer grip met minder grof profiel! Ik heb er de Thunder Burt (achter) ook al getest en als het droog ligt is deze al voldoende!
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door JWP »

Banden zijn altijd een persoonlijke keuze.
Ik ga heel veel biken in de Ardennen en je mag niet altijd uitgaan dat daar enkel een 'grof profiel' goed is. Met een racing ralph kom je al héél ver. Je neemt dan best wel de 'snakeskin' versie omdat deze lekbestendiger is. Op rotsen en wortels heb je soms meer grip met minder grof profiel! Ik heb er de Thunder Burt (achter) ook al getest en als het droog ligt is deze al voldoende!

Ok, in de Ardennen kom je inderdaad nog weg met RaRa of iets dergelijk. Al loop je toch meer risico dan bvb met een Nobby Nick. (eigen ervaring: scheur van 1,5 cm in loopvlak van Protection raceking, ja ik kies mijn lijnen goed ;-).)

Wat als je nr Alpen trekt? Banden zijn inderdaad een persoonlijke keuze, maar over het algemeen zijn er wel bepaalde principes die voor iedereen gelden.

Ik denk gewoon dat voor zulke trips ik beter terug het 26" wiel steek, anders is de bandenkeuze te beperkt (imo).
Plaats reactie