26" ombouwen naar 27,5"

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Jack77 »

cube_1 schreef:Heb in mijne cube reaction 26" fox vork zitten der steken 650b wielen in past en rijdt geweldig.
Niet mogen van fox? Is volgens mij gewoon geldklopperij !
Al een paar ardennen ritten gereden en geen problemen en ik ben geen voorzichtige rijder.
Fox wil zich verzekeringsgewijs indekken. Hun vorken zijn niet ontworpen voor 650b. Dus willen ze niets garanderen. Zeker niet met extreme schadevergoedingen in de VS in het achterhoofd.

Daarnaast zullen ze natuurlijk ook liever 650b-specifieke vorken verkopen.

Betekent natuurlijk niet dat het niet kan. Steekasvorken zullen in dat opzicht steviger zijn dan vorken voor QR. En hoe meer clearance aan de vorkboog, hoe beter.
Gebruikersavatar
cube_1
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jun 2010 16:57
Rijdt met: cube reaction gtc slt 29"

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door cube_1 »

Met schuine buis geen problemen met raken heb plaats genoeg.
Rij met roro 2,25 en Clearance tussen noppen en brug van vork is bijna 2 cm.
Heb er al verscheidene gezien die veel minder clearance hebben en da kan wel eens problemen geven met raken.
Je moet nog altijd weten waar je mee bezig bent en als je te weinig plaats hebt doe het dan niet !
Kan Fox wel begrijpen want een 26" vork is ontworpen voor 26" wielen.
Maar kan enkel voor mezelf spreken en ik maak me er geen zorgen over.
En achteraan met rara 2,25 is er ook plaats genoeg.
Gebruikersavatar
reijer
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 02 nov 2013 19:54
Rijdt met: Trek: 8500, fuel, remedy, session... slash 650B?

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door reijer »

hallo,

als je een luchtvork hebt is dit eenvoudig te checken door alle druk er af te halen zodat de vork volledig inveert.
het probleem is niet de clearance met je brug tussen de onderpoten, maar de clearance tussen de onderkant van je kroonstuk met je band.
dit zal bij een 650B in een 29r vork geen probleem zijn, maar de kans is groot als je een 650B in een 26" vork plaatst.
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

Ik heb mijn 650b wielen eens in m'n 26" FOX RL100 gestoken en er enkele foto's van genomen:
Met 27,5 / 650b wielen:
Afbeelding
Afbeelding


Banden zijn de SCHWALBE Rocket Ron 2.1.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door RigolleM »

reijer schreef:hallo,

als je een luchtvork hebt is dit eenvoudig te checken door alle druk er af te halen zodat de vork volledig inveert.
het probleem is niet de clearance met je brug tussen de onderpoten, maar de clearance tussen de onderkant van je kroonstuk met je band.
dit zal bij een 650B in een 29r vork geen probleem zijn, maar de kans is groot als je een 650B in een 26" vork plaatst.
Is wat hij bedoeld:

Afbeelding

Wil je niet meemaken tijdens een afdaling :roll:
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

Heb eens de druk van de vork gelaten:
Afbeelding

Afbeelding
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

Hangt wat af van vork tot vork. Ideaal zal het natuurlijk niet zijn, maar voorlopig is de 27,5 markt nog beperkt en prijzig.

Op dit forum kunnen we wat info en ervaring uitwisselen...
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door vedet »

Nu de hamvraag.

Loont het de moeite om 27.5 in je 26" te proppen?

Ik heb eind 2011 zo'n 2000euro geinvesteerd in een 26" fiets (had ik toen maar beter geweten ](*,) ) en ik zou er toch zo'n jaar of 5 mee willen bollen. Ik wil na de winter wel investeren....
yoeri
Mountainbiker
Berichten: 380
Lid geworden op: za 25 aug 2007 18:53
Rijdt met: Harelbeke / Gent

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door yoeri »

26“ frame of vork zijn gemaakt voor een 26“ wiel. 27,5“ wielen insteken blijft niet ideaal. Trapas zal iets hoger komen en balhoofdbuishoek kan verschillen.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Ward81 »

vedet schreef:Nu de hamvraag.

Loont het de moeite om 27.5 in je 26" te proppen?

Ik heb eind 2011 zo'n 2000euro geinvesteerd in een 26" fiets (had ik toen maar beter geweten ](*,) ) en ik zou er toch zo'n jaar of 5 mee willen bollen. Ik wil na de winter wel investeren....
Ik ben er toch tevreden over hoor. Dat de trapas iets hoger komt te staan vind ik een voordeel, ik bots nu veel minder tegen obstakels en in diepe plassen is het ook een voordeel. Ik merk vooral het verschil in grip in de modder. Van traagheid en geometrie wijzigingen heb ik nog niets gemerkt.
Ik rij nu 27,5 vooraan en 26 achteraan in de modder. Achteraan heb ik naar mijn mening iets te weinig clearance voor de modder.
Plaats reactie