26" ombouwen naar 27,5"

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Bartje2290
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 05 feb 2010 16:02
Rijdt met: Cube AMS HPC
Contacteer:

26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Bartje2290 »

Heb net in garantie een nieuw Cube ams hpc (fully) 26" frame verkregen.
Nu overweeg ik de mogelijkheid naar ombouw voor 27'5" ofwel 650b.
Achteraan in de achterbrug heb ik genoeg claerance (krijg makkelijk een duim tussen frame en band).
Vooraan moet ik echter een nieuwe vork monteren, momenteel heb ik een Magura menja en deze is niet geschikt voor de 27,5 wielen.

Nu mijn vraag:
-ben ik verplicht om specifiek een vork aan te kopen voor 27,5" (650b) of is een 29" vork ook goed?
Momenteel is het aanbod 29" voorvorken groter (en soms goedkoper) dan de 27,5 vorken.
-welk is dan de ideale veerweg indien een 29" voorvork kan dienen.

Groetjes
Bart
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door eL Tee »

Ik vrees dat een 29er vork de fiets vooraan te hoog zal doen komen te staan...
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Jack77 »

Ik heb een 29" vork gestoken en de inbouwhoogte aangepast door de veerweg aan te passen.
Nu, ik heb nog wel een RockShox Revelation 26" in de verkoop staan, die ook een 27.5" wiel aan kan. De clearance is dan wel minder, natuurlijk.
Bartje2290
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 05 feb 2010 16:02
Rijdt met: Cube AMS HPC
Contacteer:

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Bartje2290 »

Hey Jack,

wat bedoel je juist met je veerweg aanpassen? Is dit een omslachtige procedure of makkelijk door de handige harry uit te voeren?
Jij hebt momenteel een 29" vork in een 26" frame zitten als ik het goed begrijp? Staat dan je fiets vooraan niet te hoog of heb ik het mis? Eventueel foto?
Ik zou eventueel deze willen kopen maar moet dan zeker zijn dat mijn fiets vooraan niet te hoog komt.
http://www.futurumshop.nl/rock-shox-voo ... 00mm.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door Jack77 »

OK, een 27.5" wiel is 1.5" groter dan een 26" wiel.
Dat betekent dat je wielas 0,75" (1,9cm) hoger komt te staan.
Die 0,75" moet je ergens compenseren.
Pas je je stuurpen aan of keer je die om, dan heb je wel de hoogte gecompenseerd, maar niet de geometriewijziging.
Daarom is het beter om de axle-to-crown length van de vork te verkleinen ten opzichte van je huidige setup.
Je kan die nu nagaan door de afstand tussen het midden van je wielas to de onderkant van je stuurbuis te meten.

Omdat een vork onder belasting van de rijder 20-25% moet inzakken, moet je niet de totale 1,9cm compenseren. Maar eerder 75-80% daarvan.
Bij 75% is dat ongeveer 1,4cm.

Dus om goed te zijn moet je de de axle-to-crown van de nieuwe vork kennen.
En die moet je dan aanpassen zodat je uiteindelijk uitkomt op: de axle-to-crown van je oude vork MIN 1,4cm.
Zonder dat je daarbij de veerweg te veel in negatieve zin aanpast. Een groter wiel vangt schokken iets beter op, maar verricht ook geen mirakels.

Moet je nieuwe vork daarvoor langer worden, dan kan het zijn dat je een probleem hebt. Want bij niet elke vork kan de veerweg vergroot worden door middel van een spacer te verwijderen.

De veerweg verminderen door een spacer bij te steken, kan bij de meeste (!) RockShox en Fox vorken wel. (Denk bvb. niet dat het bij een RS vork met een XLoc systeem kan.)

In de handleiding of in het werkplaatshandboek staat uitgelegd hoe je dat moet doen. Of je kan het laten doen door iemand die onderhoud aan vorken doet. Is in principe niet veel werk.

Je hebt natuurlijk ook vorken waarvan je de veerweg extern kan aanpassen. Is dat door midel van kleine stapjes (RS U-Turn) dan hoef je zelfs je vork niet open te doen. Is het met grote(re) stappen, en geen van de mogelijkheden is gepast, dan hangt het van het systeem af of er intern een aanpassing kan gebeuren. Denk niet dat een Talas-systeem intern kan aangepast worden. Een RS dual position-vork wel, geloof ik.

Als laatste, en terzijde: als je een groter voorwiel gebruikt, denk ik dat je best voor een vork opteert met een soort steekas systeem. Voor de stijfheid van het geheel. Een gewone quick release kent zijn grenzen.
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door flupke73 »

ik heb 650b gereden met een fox26"
maar dat mag niet van fox

met racing ralph 2,25 nooit probleem gehad
nobby nic 2,35 gaat niet

opmerking: ik vind de clearance van de magura's
ook te weinig voor een nobby nic 2,35

zelf ga ik een fox 650b-vork monteren
maar die zullen pas vanaf einde van 't jaar beschikbaar zijn

noot: een 26" nobby nic 2,4 is nagenoeg even hoog als een 650b-racing ralph 2,25 8)
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door _alain_ »

flupke73 schreef:noot: een 26" nobby nic 2,4 is nagenoeg even hoog als een 650b-racing ralph 2,25 8)
En dan toch maar geld uitgeven aan een vork, wielen en banden...
Hoezo crisis?
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door flupke73 »

crisis = ander hobby(s) MOETEN opgeven en dan maar voluit voor 't fietsen te kiezen
oftwel: zolang er geen moteurke op zit is het best betaalbaar
Gebruikersavatar
cube_1
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jun 2010 16:57
Rijdt met: cube reaction gtc slt 29"

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door cube_1 »

Heb in mijne cube reaction 26" fox vork zitten der steken 650b wielen in past en rijdt geweldig.
Niet mogen van fox? Is volgens mij gewoon geldklopperij !
Al een paar ardennen ritten gereden en geen problemen en ik ben geen voorzichtige rijder.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 26" ombouwen naar 27,5"

Bericht door vedet »

cube_1 schreef:Heb in mijne cube reaction 26" fox vork zitten der steken 650b wielen in past en rijdt geweldig.
Niet mogen van fox? Is volgens mij gewoon geldklopperij !
Al een paar ardennen ritten gereden en geen problemen en ik ben geen voorzichtige rijder.
Opmerking van Fox is dat bij het gebruiken van de volledige veerweg je wiel de schuine buis van je kader zou raken.

Heb je zoiets ervaren?
Plaats reactie