Forumoverzicht Productinfo 650b XC fully in 650b

XC fully in 650b

Het steeds populairder wordende tussen maatje heeft vanaf heden haar eigen forumonderdeel. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht ma 25 feb 2013 14:23
fender2 Mountainbiker

Berichten: 32
Mijn bike: scott scale 50, Kuota Kebel

Hoi,

was het afgelopen weekend wat aan het kijken tussen de verschillende merken die fully's aanboden in 650b, maar het lijkt me dat ze eerder met hun modellen met AM geometrie werken, terwijl de XC modellen vooral in 29" zijn.
Zou dit een specifieke reden hebben?

Of weten jullie 650b modellen genre Spark, Fourstroke, ... ?

Bedankt!

Bericht ma 25 feb 2013 14:55
Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1848
Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Uiteraard is er een reden dat men 650b vooral voor AM en enduro bikes zal gebruiken ten nadele van 29" en die is nogal vrij simpel ook. Je kunt namelijk moeilijk vorken met meer dan 120mm veerweg kwijt in een 29", anders wordt de voorkant veel te hoog. Bij 650b heb je iets meer plaats en lukt een 140mm voorvork wel nog.
Bij XC gaat de voorkeur (zeker op dit moment) duidelijk uit naar 29", misschien dat er volgend jaar wat meer aanbod komt in 650b, maar ik zou er toch niet te fel op hopen.
Waarom zoek je trouwens specifiek een 650b XC fully?

Bericht ma 25 feb 2013 16:20
fender2 Mountainbiker

Berichten: 32
Mijn bike: scott scale 50, Kuota Kebel

Tja, elke maat heeft zijn voordelen.
Ben vorige zomer naar Zwitserland geweest (Eiger Bike Challenge), ongelooflijk leuk om te doen, maar niet nog eens met mijn hardtail (wegens beperkte conditie heb ik eigenlijk de afdalingen nodig om te recupereren, maar zonder achtervering moest ik veel te veel recht op de trappers blijven, en eigenlijk was dat best vermoeiend op zich).

Langs de andere kant is de streek hier thuis één en al single-track, en ik vrees dat ik de 29 hiervoor niet wendbaar genoeg ga vinden...

650b lijkt mij theoretisch voor beide doeleinden geschikt...

Andere optie is toch een 29, en eventueel een crosser om me dan toch af en toe hier uit te leven in de bossen...

Bericht ma 25 feb 2013 22:33
Jack77 Mountainbiker

Berichten: 1946
De Scott Spark bestaat in een 650b versie. Behoorlijk wat Europese merken werken ook aan 650b fullies voor trailgebruik (en AM).

Bericht di 26 feb 2013 10:46
Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1848
Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
fender2 schreef:
Tja, elke maat heeft zijn voordelen.
Ben vorige zomer naar Zwitserland geweest (Eiger Bike Challenge), ongelooflijk leuk om te doen, maar niet nog eens met mijn hardtail (wegens beperkte conditie heb ik eigenlijk de afdalingen nodig om te recupereren, maar zonder achtervering moest ik veel te veel recht op de trappers blijven, en eigenlijk was dat best vermoeiend op zich).

Langs de andere kant is de streek hier thuis één en al single-track, en ik vrees dat ik de 29 hiervoor niet wendbaar genoeg ga vinden...

650b lijkt mij theoretisch voor beide doeleinden geschikt...

Andere optie is toch een 29, en eventueel een crosser om me dan toch af en toe hier uit te leven in de bossen...


Je zegt het correct: theoretisch is 650b voor beiden doeleinden het wondermiddel... maar men vergeet verder dat die wielmaat zowel de voordelen als nadelen van beide wielmaten combineert. En eigenlijk leunt 650b dichter aan bij 26", praktisch en theoretisch.

Ik zou toch eens met een 29" testrijden, want het vooroordeel dat die niet wendbaar genoeg zouden zijn is echt al lang achterhaald hoor.

Een crosser en een 29" hebben trouwens dezelfde velgmaat: ETRTO 622. Ik zie echt niet in waarom je een beide nodig hebt. Voor mij gaat single tracks rijden over fun hebben en dat lukt perfect met zowel een 26", 650b of 29"

Bericht di 26 feb 2013 11:08
fender2 Mountainbiker

Berichten: 32
Mijn bike: scott scale 50, Kuota Kebel

Kristof Huyck schreef:
Ik zou toch eens met een 29" testrijden, want het vooroordeel dat die niet wendbaar genoeg zouden zijn is echt al lang achterhaald hoor.


je hebt waarschijnlijk gelijk.
Zal de raad opvolgen om op één of andere testdag de 29ers eens te gaan proberen.

Bedankt alvast!

Bericht di 26 feb 2013 21:56
Jack77 Mountainbiker

Berichten: 1946
Kristof Huyck schreef:
Je zegt het correct: theoretisch is 650b voor beiden doeleinden het wondermiddel... maar men vergeet verder dat die wielmaat zowel de voordelen als nadelen van beide wielmaten combineert. En eigenlijk leunt 650b dichter aan bij 26", praktisch en theoretisch.


Klopt volledig. En 29" combineert enkel de voordelen en de nadelen van 1 wielmaat. Net als 26".
Wil niemand noch vis, noch vlees? Vreemd genoeg verkopen SUV's en crossover wagens als zoete broodjes, net als "sportbreaks", familiebusjes, en - om een ander productcategorie aan te halen - grote laptops.

Zelfs 29" is eigenlijk een mix tussen een racefiets en een mountainbike, net als een cyclocross fiets. Combineert een beetje de voor- en nadelen van beide. Daarom slechter? Jijzelf vindt alvast van niet. ;-)

Bericht wo 27 feb 2013 01:33
Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1848
Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Jack77 schreef:
Klopt volledig. En 29" combineert enkel de voordelen en de nadelen van 1 wielmaat. Net als 26".
Wil niemand noch vis, noch vlees? Vreemd genoeg verkopen SUV's en crossover wagens als zoete broodjes, net als "sportbreaks", familiebusjes, en - om een ander productcategorie aan te halen - grote laptops.

Zelfs 29" is eigenlijk een mix tussen een racefiets en een mountainbike, net als een cyclocross fiets. Combineert een beetje de voor- en nadelen van beide. Daarom slechter? Jijzelf vindt alvast van niet. ;-)


Ik ben een notoir hater van SUV's en crossovers :-D

En sorry, maar 29" mtb is en blijft mtb. Een cyclocross fiets is afgeleidt van een racefiets, maar heeft niks te maken met mtb.

Bericht zo 03 maart 2013 09:41
tigrolino Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 666
Mijn bike: Trek Stache 9.8 . Mason Definition
fender2 schreef:
Kristof Huyck schreef:
Ik zou toch eens met een 29" testrijden, want het vooroordeel dat die niet wendbaar genoeg zouden zijn is echt al lang achterhaald hoor.


+1

Bericht vr 08 maart 2013 21:02
Icebreaker Mountainbiker

Berichten: 225

fender2 schreef:
Hoi,

was het afgelopen weekend wat aan het kijken tussen de verschillende merken die fully's aanboden in 650b, maar het lijkt me dat ze eerder met hun modellen met AM geometrie werken, terwijl de XC modellen vooral in 29" zijn.
Zou dit een specifieke reden hebben?

Of weten jullie 650b modellen genre Spark, Fourstroke, ... ?

Bedankt!

BMC Fourstroke zal naar mijn verwachting 29" blijven voorlopig. Ik heb niet zo lang geleden in de BMC concept store van een verkoper te horen gekregen dat er volgend jaar een 650B TrailFox zal komen. Bij BMC dus inderdaad 29" voor XC en 650B voor AM. Het ziet er naar uit dat dit de algemene tendens wordt...

Ikzelf kijk uit naar de 650B TrailFox, als hij me aanstaat is het een kanshebber om men 26" SpeedFox op te volgen.

Volgende

Keer terug naar 650b