650B VS 29er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 650B VS 29er

Bericht door julie »

Dan nog is het niet makkelijk.. ik heb nu op alle wielmaten gereden en uiteindelijk de 29 achter me gelaten omdat ik me er toch nooit echt goed op voelde. Ik heb nu een 27,5 en een 26 en ik denk dat als ik nu een nieuwe bike zou kopen, ik zeker geen 26 meer koop maar eerder dus de 27,5, omdat het voor mij een mooi compromis is. Een 29 lijkt mij dus ook niet, genoeg getest dus en niet volledig tevreden. Daarbij wil ik nog wel even aangeven dat het niet zo was dat ik er niet hard op kon fietsen, ik denk zelfs dat ik toen harder ging dan nu, maar dat heeft dus ook te maken met het feit dat ik toen een veel betere conditie had, ik trainde veel meer dan nu, dus het is toch altijd gebiased, hoe dan ook.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: 650B VS 29er

Bericht door nothing 's impossible »

Ik geloof niet dat er ooit nog één wielmaat komt:
26" blijft, er is niks mis mee, met een iets grotere band is er geen verschil met een 650B, een paar merken die ons nu liever een nieuwe fiets verkopen demoniseren het, maar binnen een paar jaar komt 26" zeker volledig terug bij de high end bikes.
Een beetje bmx gevoel mag ook altijd hé!

29'er blijft, grotere wielen gaan nu eenmaal beter over obstakels. Als je voldoende ruimte hebt (voldoende groot frame en geen extreem grote veerweg) maakt dat beetje inertie geen zak uit.

en 750 B blijft ook, geen enkele fabrikant gaat ooit toegeven dat ze 650B vanonder het stof gehaald hebben omdat ze de 29" boot gemist hebben. En, kleinere mensen of mensen die veel veerweg willen hebben ook graag het gevoel van iets grotere wielen. :wink:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 650B VS 29er

Bericht door madskatingcow »

Wat ik lachen vind is hoe de fabrikanten zoals Merida hun uiterste best doen om de 27,5" in de markt te zetten : Gunn Rita Dahle, Jose Hermida - the new Big Seven - their weapon of choice, vergezeld van een flitsende foto.

Kijk naar de Cape Epic en alle wereldbeker wedstrijden, beiden starten altijd met hun 29"er :roll: :-D :P
Theobel
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 feb 2011 13:36
Rijdt met: scott aspen

Re: 650B VS 29er

Bericht door Theobel »

Nog eens naar de bergen geweest met mijn specialized camber 29(110mm veerweg). Deze keer ben ik toch de limieten van deze 29er tegengekomen.
Zwaar buiten de comfortzone gegaan. Ook gereden op een 26er met 150mm en dat ging toch allemaal wat relaxter, makkelijker, minder risicovol.

Het feit dat je zogezegd 20mm veerweg extra hebt met een 29er, is voor mij een illusie.

De specialized camber 29er blijft een leuke fiets. Maar als ik een stapje verder wil gaan, dan kies toch voor slacker, meer veerweg en niet-29er wielen.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: 650B VS 29er

Bericht door Kristof Huyck »

Theobel schreef:Nog eens naar de bergen geweest met mijn specialized camber 29(110mm veerweg). Deze keer ben ik toch de limieten van deze 29er tegengekomen.
Zwaar buiten de comfortzone gegaan. Ook gereden op een 26er met 150mm en dat ging toch allemaal wat relaxter, makkelijker, minder risicovol.

Het feit dat je zogezegd 20mm veerweg extra hebt met een 29er, is voor mij een illusie.

De specialized camber 29er blijft een leuke fiets. Maar als ik een stapje verder wil gaan, dan kies toch voor slacker, meer veerweg en niet-29er wielen.
110mm veerweg <--> 150mm veerweg = 40 mm veerweg verschil :-)

De Specialized Enduro 29" heeft 150mm veerweg, dat is misschien nog een optie?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: 650B VS 29er

Bericht door nothing 's impossible »

Als je een enduro/ AM geometrie gewoon bent en je gaat plots met een XC/tour geometrie de bergen in dan ga je je logischerwijs effe verslikken, ongeacht de wielmaat!

De enige fiets met een XC geometrie die redelijk vlot wegkomt met DH is zover ik weet de sandman :wink:
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: 650B VS 29er

Bericht door Kristof Huyck »

nothing 's impossible schreef:De enige fiets met een XC geometrie die redelijk vlot wegkomt met DH is zover ik weet de sandman :wink:
Jij hebt zeker aandelen bij Sandman? :-D
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: 650B VS 29er

Bericht door nothing 's impossible »

Neen, daarvoor heb je geld nodig #-o #-o

Maar in het jaar dat ik met die een sandman rondbol, eerst als testfiets, dan als eigen fiets, heb ik me ongeloofelijk geamusserd en kan ik dingen die ervoor nooit lukten :wink:
Gebruikersavatar
tigrolino
Mountainbiker
Berichten: 458
Lid geworden op: zo 21 nov 2010 23:00
Rijdt met: Trek Stache 9.8 . Mason Definition

Re: 650B VS 29er

Bericht door tigrolino »

madskatingcow schreef:Wat ik lachen vind is hoe de fabrikanten zoals Merida hun uiterste best doen om de 27,5" in de markt te zetten : Gunn Rita Dahle, Jose Hermida - the new Big Seven - their weapon of choice, vergezeld van een flitsende foto.

Kijk naar de Cape Epic en alle wereldbeker wedstrijden, beiden starten altijd met hun 29"er :roll: :-D :P
Ik betwijfel jou bewering, GRD meen ik mij te herinneren dat zij voor 29er koos terwijl JH heb ik al zeker op een WB wedstrijd gezien met de 650b. Ik zoek het verder op.
Gesloten