650B VS 29er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B VS 29er

Bericht door _alain_ »

Theobel schreef:Wat verkies je dan in de bergen? Een speelse 29er of speelse 26er? Ik ben in april in Molini (San remo) gaan fietsen en met mijn specialized camber 29er kwam ik daar toch te kort. Met een gehuurde 26er ging het beter. Maar mijn techniek is nog niet goed genoeg. (camber is ook nogal XC, maar op de passportes was de camber dan wel perfect).

In de bergen heb je het bij echte steile afdalingen en haarspeldbochten moeilijker met een 29er dan een 26er. Zeker als je over een mindere techniek (en cojones) beschikt.
Of zie ik verkeerd?
Je zegt het zelf, je techniek is (nog) niet goed genoeg.
Wedden dat je gehuurde fiets een meer "enduro" gericht model was? En dat je daar beter op reed omdat de balhoofdhoek niet zo steil is als bij je XC 29"er.
Slacke hoeken geven je meer vertrouwen in (steile) afdalingen, en daardoor voel je je beter en durf je harder te gaan.

Ik zeg het (hier) vaker, beter minder veerweg en goede hoeken dan veel veerweg met slechte hoeken,
en daar kan je ook wielmaat bijvoegen.
Als je niet "om de hoek" komt met een 29"er dan moet je gaan leren hoe je dat wel moet doen.

Onder het mom van "29ers zijn niet speels"...
http://www.transitionbikes.com/2013/Vid ... artRow=9#8" onclick="window.open(this.href);return false;
Theobel
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 feb 2011 13:36
Rijdt met: scott aspen

Re: 650B VS 29er

Bericht door Theobel »

_alain_ schreef: Je zegt het zelf, je techniek is (nog) niet goed genoeg.
Wedden dat je gehuurde fiets een meer "enduro" gericht model was? En dat je daar beter op reed omdat de balhoofdhoek niet zo steil is als bij je XC 29"er.
Slacke hoeken geven je meer vertrouwen in (steile) afdalingen, en daardoor voel je je beter en durf je harder te gaan.

Ik zeg het (hier) vaker, beter minder veerweg en goede hoeken dan veel veerweg met slechte hoeken,
en daar kan je ook wielmaat bijvoegen.
Als je niet "om de hoek" komt met een 29"er dan moet je gaan leren hoe je dat wel moet doen.

Onder het mom van "29ers zijn niet speels"...
http://www.transitionbikes.com/2013/Vid ... artRow=9#8" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap het, techniek is alles. Dat heb ik in Italië gezien en ondervonden. Tracks die je in het begin van de week niet kan rijden, maar op het einde van de week kan rijden zonder een voetje te zetten. Veel meer rijden op moeilijkere plaatsen dus. Meer ardennen en een weekje alpen.
En volgend jaar rondzien naar een slackere fiets en misschien terug in april naar rivierabike.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B VS 29er

Bericht door _alain_ »

Dat klopt, ik doe wel vaak uit de hoogte en doe net alsof ik geweldig goed ben.
Helaas blijft dit bij doen alsof :lol: en weet ik dat ik nog enorm veel moet bijleren. Maar ik weet en besef dat het aan mezelf ligt en schuif het niet af op de fiets.
Theobel
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 feb 2011 13:36
Rijdt met: scott aspen

Re: 650B VS 29er

Bericht door Theobel »

_alain_ schreef:Dat klopt, ik doe wel vaak uit de hoogte en doe net alsof ik geweldig goed ben.
Helaas blijft dit bij doen alsof :lol: en weet ik dat ik nog enorm veel moet bijleren. Maar ik weet en besef dat het aan mezelf ligt en schuif het niet af op de fiets.
Dat is inderdaad de goede instelling. Soms vergeet een mens dat. Ik rij regelmatig met betere afdalers (dowhillers) en dan geraak ik soms wel gefrustreerd dat het bij hen allemaal sneller en makkelijker gaat naar beneden.
Veel rijden dus of het nu met 26, 27,5 of 29 inch is.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B VS 29er

Bericht door _alain_ »

Ik heb een tijdje geleden met Joost Wichman gereden.
Bergop ben ik die voorbij gestoken, hij was zijn regenjasje aan het uitdoen.
En bergaf was ik hem kwijt na 2 meter :lol:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 650B VS 29er

Bericht door Jack77 »

Kristof Huyck schreef:Alé ja, laat ons even toch even serieus blijven: Twee verschillend maten van wielen op je fiets is redelijk onpraktisch, 24" wordt momenteel niet eens gebruikt voor volwassenen en voor 27,5" zijn er nog niet veel opties verkrijgbaar. Theoretisch kan dit artikel wel ergens interessant zijn, praktisch niet.
Wel, ik heb vooraan 27.5" en achteraan 26". Daarvoor heb ik vooraan 20mm aan veerweg ingeboet. En tot nu toe bevalt dat erg goed. Het voorwiel rolt duidelijk beter over hindernissen, is wat spoorvaster, en geeft meer vertrouwen in de afdalingen. De achterkant is compact, licht en zo de hoek om te smijten. Door het geringe verschil tussen beide wielen voelt het toch niet onharmonieus aan. Voor mij is het ideale upgrade van mijn 26" fiets.

In de motorfietswereld is het zelfs gemeengoed om vooraan een groter voorwiel te hebben. Om dezelfde reden. En dan heb ik het niet alleen over MX-bikes, maar even zeer over "reisenduro's" à la BMW GS.
JaBae
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 12 mar 2007 17:57
Rijdt met: Trek fuel 8 & Trek 8000

Re: 650B VS 29er

Bericht door JaBae »

Trek heeft een paar jaar geleden toch een 69 model gehad. 26 vanachter en 29 van voor.
Zal in theorie goed zijn maar trok wel op geen hol...

Ben dit jaar ook van 26er naar 29er overgeschakeld. Man wat een verschil.
Maar in ben wel 1m92 en de 2 fiesen waren ook niet met elkaar te vergelijken. alu/carbon, gewicht, geo, ...

Ma bon, in ieder geval is de 29er veel wendbaarder maar dat was mss omdat ik bijna over mijne 26er viel ;-)

'k zou zeggen als ge het niet weet moet ge proberen veel te testen ...
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 650B VS 29er

Bericht door Jack77 »

JaBae schreef:Trek heeft een paar jaar geleden toch een 69 model gehad. 26 vanachter en 29 van voor.
Zal in theorie goed zijn maar trok wel op geen hol...
Het contrast was te groot. Grotere wielen hebben nu eenmaal het voordeel dat ze vlotter over obstakels rollen. Een in verhouding veel kleiner wiel blijft dan "haken". Als het verschil niet te groot is, kan je echter je achterkant nog makkelijk over een hindernis trekken. En ietwat meer vering zorgt ervoor dat de klappen ook goed opgevangen worden. Terwijl je toch een compact frame met korte achterkant houdt. En stijve wielen kan hebben die licht zijn (zonder extra overdreven veel te moeten betalen).

Nu, voor grote mensen zoals jij waren 26" wielen gewoon te klein. En ik kan best begrijpen dat je 29" dan een verademing vindt.
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

Re: 650B VS 29er

Bericht door schuppe »

ik heb een mijn 29'er verkocht en terug een 26" aangekocht. Het rijdt gewoon veel speelser. ALTHANS, ZO VOELT HET TOCH AAN. Het kan dan wel aan het ventje liggen maar ik rij liever op een fiets waar ik me goed op voel (dat da nu ne fiets me grote of kleine wielen is da maakt mij ni uit)!!
Theobel
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 feb 2011 13:36
Rijdt met: scott aspen

Re: 650B VS 29er

Bericht door Theobel »

Juist terug van 5 dagen Ischgl. Zeer leuk gebied, gratis liftpas (bij de meeste hotels in Ischgl, ons hotel 30€/nacht incl. lekker ontbijt).
Alleen spijtig dat er op de hoogste trails nog teveel sneeuw lag om te rijden. Ik moet dus ooit nog eens terug

Heel de tijd met de specialized camber 29er (met dropperpost) gereden. Alle trails gereden, zelfs de steile switchback afdalingen. Maar ik had na een weekje toch het gevoel dat het allemaal sneller, makkelijker en leuker is met een kleiner wielmaat en meer veerweg.
Met de camber 29er rij ik bijna alles naar beneden. Maar toch heb ik het gevoel dat de fiets niet op zijn plaats is, als je zoveel afdaalt.

Ik heb me wel weer ongelofelijk geërgerd aan die krakende PF30 trapas. Na 600km terug naar de kloten. Slechtste uitvinding ooit.

Weer stof tot nadenken. 26, 27,5 of 29er. Ik weet het niet.
Gesloten