650B, de ideale enduro bike?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

Op de Altitudes zit geen Twinlock, alleen een 'afstandbediening' op de achterdemper van de carbon Altitude (MSL) modellen (niet op de alu modellen), zeker geen 'dubbelbediening' zoals op de Genius.

Voor wat betreft de actuele adviesprijzen, die vind je op de site van de importeur: http://www.bikeaction.de/index.php/prod ... itude.html (even doorklikken per model)
Bij mijn local bikeshop Peerkes Bikeshop in Esbeek (NL, vlakbij Tilburg) zijn kortingen tussen 10%-20% op nieuwe bikes vrij gebruikelijk. Altijd interessant om even mee te bellen.

Als ik zelf maar 1 do-it-all bike zou mogen hebben zou ik voor een carbon uitvoering gaan, als de portemonnee het toelaat natuurlijk :wink:
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

Mainturion schreef: Als ik zelf maar 1 do-it-all bike zou mogen hebben zou ik voor een carbon uitvoering gaan, als de portemonnee het toelaat natuurlijk :wink:
Zou je dan voor de Scott gaan of voor een Altitude 770 MSL?
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

JanMTB schreef:
Mainturion schreef: Als ik zelf maar 1 do-it-all bike zou mogen hebben zou ik voor een carbon uitvoering gaan, als de portemonnee het toelaat natuurlijk :wink:
Zou je dan voor de Scott gaan of voor een Altitude 770 MSL?
Als ik afga op de reviews lijkt het dat de Genius de mindere afdaler van de twee is (maar daardoor misschien wel de betere klimmer?), lees bijvoorbeeld ook deze review: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... 0-13-47062
Of deze http://www.pinkbike.com/news/Scott-Geni ... -2013.html

Als ik afga op de reviews en mijn eigen (eenzijdige) ervaring, dan zou ik dus voor de Altitude kiezen, maar nogmaals: ik heb zelf nog geen praktijkervaring met de Genius.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd proberen een testrit te maken, voor een ritje op de Altitude kun je wel met mij contact opnemen (liefst via PB).

Om het ingewikkeld (?) te maken: als geld helemaal geen rol zou spelen zou ik kiezen voor de SantaCruz Bronson in de carbon versie (ik ben nogal gecharmeerd van het VPP veersysteem en SantaCruz in het algemeen), nadeel is wel dat het wat lastig kan zijn om daarvoor een lokale dealer te vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik de verwarring niet NOG groter gemaakt heb :wink:
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door julie »

of dus de Cube..... er is ook nog een ander, goedkoper, model dan die ik in eerste instantie aangaf, maar alleen verkrijgbaar via Duitsland (dacht ik):

http://www.bike-discount.de/shop/k1867/ ... ml?mfid=41" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat de Genius ook eerder onder het kopje "all-mountain" valt dan onder Enduro, hoewel het moeilijk is om aan te geven wat nou het verschil is hiertussen. Bij bike discount worden fietsen tot 150mm veerweg all mountain genoemd en enduro vanaf 160mm. Een beetje muggenzifterij lijkt mij, maar goed.
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

Mainturion schreef:
JanMTB schreef:
Mainturion schreef:

Als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd proberen een testrit te maken, voor een ritje op de Altitude kun je wel met mij contact opnemen (liefst via PB).


:wink:
Da's een fijn aanbod. Welke maat? Ik ben zelf niet groot ,+-1m67 en dus gebonden aan een S.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

Da's een fijn aanbod. Welke maat? Ik ben zelf niet groot ,+-1m67 en dus gebonden aan een S.
Geen probleem! Ben zelf 1,75m. Door de vrij compacte 'cockpit' van de Altitude denk ik dat je voor een proefritje prima met mijn medium uit de voeten kunt.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

_alain_ schreef:De (plusminus) 68° van de Genius vind ik persoonlijk veel teveel XC achtig. Dat is voor mij de iedale hoek om trails in de buurt te rijden,
als je echt enduro gaat rijden ga ik veel liever richting 66° (eentje minder zou nog fijner zijn),
maar ik hou wel van heel slacke fietsen.

Voor mij zou een Scott daardoor al afvallen, ook als is hij wel weightweenie licht.
Voor mij persoonlijk, liever 130mm en slack dan 160mm en steil.
Slack, slacker, slackest: met een angle headset kun je NOG verder gaan. De bekendste is die van CaneCreek, maar Works Components levert zelfs een exemplaar dat tot 2 graden gaat, check hun site: http://www.workscomponents.co.uk/20-deg ... ps-8-c.asp
bas vdm
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 feb 2013 22:33
Rijdt met: YT Industries Capra/Rocky Mountain Altitude 750/Trek Fuel ex 6

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door bas vdm »

@JanMTB

Ik weet niet hoe het in Nl zit maar toen ik mijn Altitude in januari heb besteld was de 730 uitverkocht en waren er nog enkel 3 exemplaren van de 750 beschikbaar in maat M. De mijne werd in Belgie besteld maar komt via bikeaction. Dus voor je verder onderzoek doet naar de Rocky zou ik even checken met de Nl dealer over de beschikbaarheid, misschien heb je wel geluk meet een maat S.
Wat de Altitude betreft. Indien je een goede allrounder zoekt ben je op het juiste adres. Ik woon in Vlaams-Brabant het is hier best heuvelachtig maar een groot deel van de paadjes hier zijn ook vrij vlak en 's winters met veel modder. Ik had een beetje schrik dat de Altitude wat te zwaar zou zijn en een beetje overkill (150mm veerweg was enkele jaren terug bijna downhill te noemen) maar dat is zeker niet het geval. 13,5 kg met pedalen is goed te doen, vooral om dat de bike vlot rijdt (750b wielen?). Ik zal er binnenkort in de Alpen wel het volle potentieel uit halen.
Het is niet de bedoeling om mijn fiets lichter te gaan maken, voor +-3000 euro krijg je al een mooi uitgeruste fiets. Moets er iets slijten of kapotgaan dan zal ik het waarschijnlijk vervangen door een upgrade. Het enige waar ik mij zorgen over maak zijn de remmen, vrienden en ikzelf hebben niet zo een goede ervaringen gehad met Avids. Mijn fiets is nieuw maar eigenlijk zouden ze sinds het begin een bleed kunnen gebruiken. Ik heb enkel een bashgoard van RF gemonteerd.
Verder hebben de Rocky's een uitstekende reputatie qua afwerking en dat ik ook bevestigen. Alles is netjes op zijn plaats en er is duidelijk over nagedacht.
Aarzel niet om vragen te stellen!
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door _alain_ »

Mainturion schreef:Slack, slacker, slackest: met een angle headset kun je NOG verder gaan. De bekendste is die van CaneCreek, maar Works Components levert zelfs een exemplaar dat tot 2 graden gaat, check hun site: http://www.workscomponents.co.uk/20-deg ... ps-8-c.asp
Ik denk dat ik al een jaar of 2 rij met een workscomponents exemplaar...
En in de Nicolai kan ik max een -1° steken door de 1 1/8ste stuurbuis. Maar daar komt een setje offset bushes op de demper bij, en dan nog eens meten ;)
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

Mainturion schreef:
Da's een fijn aanbod. Welke maat? Ik ben zelf niet groot ,+-1m67 en dus gebonden aan een S.
Geen probleem! Ben zelf 1,75m. Door de vrij compacte 'cockpit' van de Altitude denk ik dat je voor een proefritje prima met mijn medium uit de voeten kunt.
Wil ik zeker eens doen. Zal wel erop of eronder zijn denk ik een medium. Hoewel een vriend van mij die even groot is zegt dat hem 1m70 is. Zal me nog eens moeten laten meten. Ik laat je nog wel iets weten via pm. Kunnen dan kijken hoe we afspreken.
Gesloten