650B, de ideale enduro bike?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
bas vdm
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 feb 2013 22:33
Rijdt met: YT Industries Capra/Rocky Mountain Altitude 750/Trek Fuel ex 6

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door bas vdm »

Hey, bedankt voor de info!
Hoe was het klimmen in positie 5?
Ik ga eens experimenteren met een positie voor een iets zwaardere rijden (1m80 en +80kg)
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

julie schreef:binnenkort ook een cube

http://www.cube.eu/fr/full/allmountain/ ... pc-160-sl/" onclick="window.open(this.href);return false;

beter afgemonteerd dan de genius in ieder geval.
er is ook een test op bike radar, daar waren ze erg enthousiast
Ook een mooie MTB. Maar je mag die niet vergelijken met de genius 720, die Cube is op zijn minst 500 euro duurder. SRAM X0 is sowieso een pak duurder.
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe bike (650B). Zat te denken aan een Genius 720 maar als ik dat bekijk zie ik dat Rocky Mountain ook wel interessant is. Ik heb gehoord dat ze bij Scott heel flexibel zijn op vlak van garantie, hoe zit dat bij Rocky Mountain?
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door julie »

ik heb de genius 720 en ben er heel tevreden over, een echte aanrader dus!
Wat de garantie betreft, dat zit bij Scott altijd wel goed, ik dacht dat het max 2 jaar was bij Rocky Mountain, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik weet natuurlijk niet welke rocky je op het oog hebt, maar de genius is wel een stuk lichter (tenzij je echt voor de high end rocky gaat).
Een van de voordelen van de Genius is de twinlock waar je dus de veerweg mee kan instellen (en ook dat de genius een talas heeft). Als je veerweg op trail zet en de talas op 100, dan heb je bijna een XC positie en dat helpt echt bij het naar bovenrijden en als je dan boven bent, hup met een klik op de knop staat de veerweg geheel open (wel niet vergeten even te draaien aan je talas, dat is iets minder gemakkelijk) en klaar om naar beneden te zoeven! Een van de grote kwaliteiten van de Genius is zijn stabiliteit, ik heb tot nu toe afdalingen ermee gedaan die ik niet op mijn XC fietsje durfde. Qua maniabiliteit vind ik hem ook OK, tot nu toe nog niet echt veel moeite gehad in haarspeldbochten, maar sommigen hebben wel iets meer moeite (gelezen op een frans forum), maar misschien zijn die haarspeldbochten daar een stuk steiler en nauwer dan wat ik tot nu toe bij mij ben tegengekomen.
Laatst gewijzigd door julie op zo 05 mei 2013 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door _alain_ »

De (plusminus) 68° van de Genius vind ik persoonlijk veel teveel XC achtig. Dat is voor mij de iedale hoek om trails in de buurt te rijden,
als je echt enduro gaat rijden ga ik veel liever richting 66° (eentje minder zou nog fijner zijn),
maar ik hou wel van heel slacke fietsen.

Voor mij zou een Scott daardoor al afvallen, ook als is hij wel weightweenie licht.
Voor mij persoonlijk, liever 130mm en slack dan 160mm en steil.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door julie »

ik begrijp je standpunt wel, maar met een angle van 66° heb je het wel een stukje moeilijker bij het omhoog gaan (teveel naar achteren). IK heb liever een fiets waar je ook goed mee omhoog komt, smaken verschillen :wink:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door _alain_ »

Neen, daarvoor komen die fietsen tegenwoordig met een heel steile zitbuishoek van rond de 74°
Het enige nadeel wat je dan met die slacke balhoofdhoek hebt is korte & scherpe bochten in technische klims.
Plus je kan het redelijk opvangen met extreem ver op de neus van je zadel te gaan zitten.

Als mijn Nicolai op punt staat dan zullen we eens afspreken,
dan kan je rechtstreeks vergelijken.
Maar ik kan je nu al zeggen dat de Nicolai niet goed gaat klimmen, als hij op punt staat gaat die rond de 15,5kg wegen ;)
Maar hij wordt ook gereed gemaakt als "mini downhill" fiets voor de alpen.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

Voor de liefhebbers heb ik hier wat cijfers van 650B bikes met wat langere veerweg op een rijtje gezet (afkomstig van de websites van de betreffende fabrikanten), geenszins compleet, wel bikes die ik interessant vind (alles betrokken op medium frames):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mainturion op di 07 mei 2013 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

Mainturion schreef:Voor de liefhebbers heb ik hier wat cijfers van 650B bikes met wat langere veerweg op een rijtje gezet (afkomstig van de websites van de betreffende fabrikanten), geenszins compleet, wel bikes die ik interessant vind (alles betrokken op medium frames):

Afbeelding
Heb je op die Rocky Mountain ook zoiets als een Twinlock?
JanMTB
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 16 apr 2013 07:21

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door JanMTB »

julie schreef:ik heb de genius 720 en ben er heel tevreden over, een echte aanrader dus!
Wat de garantie betreft, dat zit bij Scott altijd wel goed, ik dacht dat het max 2 jaar was bij Rocky Mountain, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik weet natuurlijk niet welke rocky je op het oog hebt, maar de genius is wel een stuk lichter (tenzij je echt voor de high end rocky gaat)...
Ik dacht dan aan de ALTITUDE 750 of eventueel een ALTITUDE 770 MSL, maar dan moet ik iets dieper in de portemonnee tasten.
Gesloten