Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Reflex »

nothing 's impossible schreef: Voila, dat is exact wat ik wou vertellen :wink:
Waarom zou je een setje 27,5 wielen kopen als je gewoon dikke banden op je 26"wielen kan steken of smalle bandjes op je 29'ers?
Daarom zeg ik dat je een 650b wiel met dunne semi slicks niet kan vergelijken met een 26er met 2.4 banden. Maar leg eens dezelfde banden op je 650b wiel en je wiel is wel groter. Kijk dan eens of het wel of geen voordeel heeft.

Je kan toch niet ontkennen dat een 27.5 inch wiel met een Racing Ralph 2.25 een grotere diameter heeft als een 26 inch wiel met een Racing Ralph 2.25? Je past je banden toch niet aan naargelang de wielmaat? Een 26 inch wiel met 2.4 banden kan wel dezelfde omtrek hebben als een 29 inch wiel met 25mm racebandjes enkel dat fietst toch totaal anders?

Iedereen zijn eigen oordeel uiteraard maar het feit dat een grotere diameter een aantal voordelen en nadelen heeft kan je niet ontkennen. De vraag is enkel welke voordelen of nadelen voor jou het zwaarst wegen.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Angelo. »

Reflex schreef:
De vraag is enkel welke voordelen of nadelen voor jou het zwaarst wegen.
Hij rijdt met een sandman. Dikke zware banden die voor het gros van het terrein niet voldoen. Dus wat denk je zelf :-D :-D
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door nothing 's impossible »

Reflex,
Ik kan me wel inbeelden wat het effect van die 27,5 zou zijn met dezelfde banden hoor, dat gaat net tussen de 29'er en de 26'er vallen. Zowel qua grip, comfort, lopen over hindernissen als qua gewicht en acceleratie.

De vraag is, is dat nodig? het gat tussen een 26'er en een 29'er is toch niet zo groot dat daar per sé een maat tussen moet?
Tussen de 32 en de 34 zit er ook een gat in mijn cassette, maar ik heb nog nooit een 33 gemist.
Wel, ik heb ook geen moment het gevoel dat ik een tussenmaatje wil!

ALs ik sneller wil accelereren met een 29'er, dan kijk ik uit naar lichtere velgen (dan gaan de wielen wel weer wat sneller stilvallen), het gaat om een mountainbike, ik ga er dus vanuit dat er wel wat te mountainbiken valt en er dus wel voordelen zullen zijn voor de grotere wielen!

Als ik met een 26'er meer grip en comfort wil, dan steek ik een dikkere band, met een grotere wielmaat en een dunnere band is er weinig of geen winst te boeken, en een 2.4 op een 27,5, dat gaat niet in een bestaande 26"er passen vrees ik!!
Dan schakel ik liever van de eerste keer over naar een 29'er met een stevige band erop!

Over de sandman:
Op de sandman kan je de verschillen tussen een 26'er met extreem dikke (3,8) banden en een 29'er eenvoudig testen, gewoon wielen wisselen. Als het mountainbike autostrade is neem ik de 29'ers, en dan moet ik echt opletten dat ik met de gewone banden onderweg ben, dus geen rebound van de banden, geen achtervering, veel minder grip en stabiliteit,.. Maar wel sneller op gang en sneller boven. Als het mountainbikegehalte hoog ligt (of ik gewoon geen haast heb) dan gaan de dikke banden erop.

Als ik terug op mijn oude vertrouwde 26'ers kruip dan ga ik steevast eens goed op mijn gezicht omdat ik probeer over de dingen te rijden waar ik anders vlot over rij, en dan heb ik een 2.4 mountainking mk 1 nodig om qua grip in de buurt te komen van een snellere 2.2 black panter!
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door nothing 's impossible »

Angelo. schreef:
Reflex schreef:
De vraag is enkel welke voordelen of nadelen voor jou het zwaarst wegen.
Hij rijdt met een sandman. Dikke zware banden die voor het gros van het terrein niet voldoen. Dus wat denk je zelf :-D :-D
Angelo,

Waarom voldoen dikke zware banden volgens jou niet voor het gros van het terrein??

Die dikke banden voldoen wat mij betreft op alle terrein, op goed rollende ondergrond zijn ze aan de zware kant, maar op moeilijke ondergrond doe ze het uitstekend.

Het zijn net mijn 29'ers met 2.2 banden die niet voldoen op het gros van het terrein. Daarmee kan ik enkel rijden op harde ondergrond met beperkte obstakels! Ja, ze accelereren en klimmen sneller, maar als er 5 paarden over een modderige singletrack zijn gelopen, als er wat opgewaaide sneeuw ligt, als er wat mul zand ligt, als er grote rotsen liggen, ..... Is het gedaan met rijden! :(

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je met je fiets van plan bent.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Reflex »

nothing 's impossible schreef:Reflex,
Ik kan me wel inbeelden wat het effect van die 27,5 zou zijn met dezelfde banden hoor, dat gaat net tussen de 29'er en de 26'er vallen. Zowel qua grip, comfort, lopen over hindernissen als qua gewicht en acceleratie.

De vraag is, is dat nodig? het gat tussen een 26'er en een 29'er is toch niet zo groot dat daar per sé een maat tussen moet?
Tussen de 32 en de 34 zit er ook een gat in mijn cassette, maar ik heb nog nooit een 33 gemist.
Wel, ik heb ook geen moment het gevoel dat ik een tussenmaatje wil!
Voor het gros van de mensen zal het ook niet echt uitmaken. Enkel dat is wat anders dan gelijk beweren dat een 27.5 inch wiel totaal nutteloos is. Met mijn 1m71 heb ik toch lang nagedacht over een 27.5 of 29 inch fiets voor XC en de Marathons. Met mijn geringe lengte is het voordeel van een 29er toch grotendeels weg en is het wat moeilijker om een goede fietspositie te krijgen. Op het moment ligt mijn keuze bij de 29er maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst anders zal zijn.

Iedereen heeft een ander doel met zijn fiets, is anders gebouwd en voelt zich anders op de fiets. Iedereen zal dus voor zichzelf uit moeten maken of hij een 26 inch, 27.5 of 29 inch fiets neemt. Het feit is er gewoon dat ze alle 3 anders rijden. Pure commercie zou ik het dan ook niet durven noemen (zoals sommige wel doen). Het is een alternatief waarvan de voordelen soms wat overdreven worden maar de voordelen zijn er wel degelijk.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Kristof Huyck »

nothing 's impossible schreef: Die dikke banden voldoen wat mij betreft op alle terrein, op goed rollende ondergrond zijn ze aan de zware kant, maar op moeilijke ondergrond doe ze het uitstekend.

Het zijn net mijn 29'ers met 2.2 banden die niet voldoen op het gros van het terrein. Daarmee kan ik enkel rijden op harde ondergrond met beperkte obstakels! Ja, ze accelereren en klimmen sneller, maar als er 5 paarden over een modderige singletrack zijn gelopen, als er wat opgewaaide sneeuw ligt, als er wat mul zand ligt, als er grote rotsen liggen, ..... Is het gedaan met rijden! :(

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je met je fiets van plan bent.
Over dat laatste ben ik het eens, veel hangt af van wat je met van plan bent met je fiets.

Als je met een 29er met 2.2 banden niet door modderige singletracks geraakt waar een paar paarden zijn doorgelopen of niet door wat opgewaaide sneeuwd kan rijden, ... dan is er eerder iets mis met de rijder en niet zozeer met de bike hoor! Met aangepaste banden kan je ook redelijk goed je slag trekken door mul zand met een 29er, mijn kameraad met zijn Sandman rijdt daar feitelijk niet sneller/beter door. Ok, ik moet toegeven dat mijn conditie iets beter is als de zijne, maar ik was toch verbaasd dat ook met een Sandman het zeker geen fluitje van een cent is om door mul zand te rijden!

In België kom je naar mijn inziens maar weinig terrein tegen die de aanschaf van een Sandman rechtvaardigt, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Het is zeker en vast een ware funbike, naar beneden rijden zonder deftige lijnen te rijden, coole looks, ... voor eens bij gelegenheid tof om met te rijden, maar aanschaffen... nee, dat zie ik mij niet doen.

En 650B leunt dichter aan bij 26" dan bij 29", niet enkel qua gevoel maar ook als je de ETRTO maat bekijkt.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Angelo. »

Reden waarom ik vind dat een fatbike overbodig/nutteloos is in België:

- Veel te zware wielen/banden en dit in combinatie met roterend gewicht. Net wat ik niet wil hebben.
- Door die dikke banden en lage druk is de kans op lekrijden groter en begin die banden maar eens op te pompen als je geen co-bommekes bij hebt.
- In modder blijf je zowat op de modder zweven waardoor je weinig grip hebt en op goed terrein rollen ze voor geen meter omwille van eerste stelling.

Voordelen:
- Bij sneeuw en losse zand heb je een voordeel maar ik woon gelukkig niet is west-vlaanderen en voor die 2 keer dat ik in de sneeuw moet rijden...
- Bij een toertocht zal je meer in de kijker lopen met die dikke banden.

Een fatbike als enigste fiets is in mijn ogen een slechte zet en een beetje waste of money.

Maar bovenstaande is mijn mening natuurlijk.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Reflex »

Ieder zijn eigen ding zoals ik al eerder heb gezegd. De een fietst het liefst met een 26 inch fiets, de ander met een 29er weer een ander met een fatbike. Als je maar plezier hebt is het toch goed? Maar uiteindelijk is dit een topic over de 650B en niet over Fatbikes. :wink:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door nothing 's impossible »

Ik heb er de fatbikes niet bijgesleurd :wink:

Maar toch even:

De sandman is niet enkel een fatbike maar ook een 29'er, gewoon andere wielen steken!
ALs het enkel een fatbike was, dan had ik er ook nog eens over nagedacht, maar nu is het zowel een robuuste 29'er als een fatbike!

De sandman is gewoon ongeloofelijk plezant in technisch terrein, hij is heel vergevingsgezind, dit maakt dat mensen als ondergetekende die technisch wat beperkingen hebben zich toch kunnen uitleven zonder te veel of the hard te vallen, en dat mensen die een goeie technieke hebben heel extreme dingen kunnen doen!

Naast trail heb je ook de voordelen in zand en sneeuw en extreem vette modder (Nates trekken je door een geploegde of gefreesde akker maar ook door een half moeras), maar ook de meer allround husker du's doen het redelijk goed in de modder. De larry's zijn niks waart in de modder!

Het is verbazend hoeveel leuke ritten er in België mogelijk zijn waar je echt voordeel hebt van dikke banden, je moet daarvoor echt niet aan de kust zitten, de ardennen, de kempen, maar ook in de Vlaanders en Brussel zijn er genoeg stukken niet of amper berijdbaar met gewone 29'ers en wel met Dikke banden.

Maar als je de pijltjes van een TT of een blosoroute volgt ga je die niet tegenkomen, die zijn namelijk zo gekozen dat ze met elke fiets te rijden zijn!
ALs ik zo'n bepijlde route rij met husker du's ben ik gemiddeld een 2 km/ uur trager, als het op het gemakje gaat neem ik de dikke wielen, veel leuker en comfortabeler rijden, en dan zit ik niet in met 2 km/uur trager.
Als ik met racekonijnen meerijd is het verschil groter, want dan wordt er na elke bocht en in elke klim doorgensokt en dan leg ik veelal de 29'er's.

En, ik ben echt geen superman, maar als de mensen die me kennen weten dat ik nog wel redelijk ver geraak met gewone banden, en diezelfde mensen zijn stilletjes aan het vloeken als ik rondjes rond hen rij terwijl ze wandelen op het mulle zand!
Het nadeel is dat ik nadien met een halve bar in de banden wat trager ben op de asfalt en dat ze er dan een race van maken :roll:

De inertie van de banden zorgt dat de fiets op snelheid blijft, de extra grip zorgt ervoor dat je snel door de bocht kan dus moet je niet liggen trappen als zot net na de bocht, maar, als er iemand voor je alles dichtgooit voor een bocht, dan ben je natuurlijk wel gejost! :(

De platte banden, je kan je banden ook tubeless leggen, dat bespaart ook een hoop gewicht!

Maar als je niet van plan bent om van de goed bereidbare paadjes af te wijken en als je het niet kan hebben dat iemand met een fietsje van 8 kg sneller boven is dan jou, koop dan geen dikkebandenfiets!!!



Over 650 B, dat is grotendeels zever in pakjes! Ze zeggen niet: het is de ideale wielmaat voor bvb een frame in de maat M, en 26'er voor een S, ze zeggen: het is de ideale wielmaat voor iedereen!
De grotere wielen in een 26" frame, er was een reden waarom je ruimte hebt rond je band! Ga maar eens in de klei rondrijden!

Voor mij lost 650 b het probleem 26 of 29 niet op, het maakt het probleem gewoon nog groter :wink:
ALs een prof nu start aan een wedstrijd dan heeft hij met wat pech 6 fietsen om tussen te kiezen: De 26 HT of fully, De 650 HT of fully en de 29'er HT of fully, en bij de HT kan hij nog kiezen tussen de vaste of de verende vork!
:-k
Gelukkig kiest de fabrikant wat ze willen verkopen en waar die mannen dus mee moeten rijden en ga je lilliputters met een 29'er fully zien rijden over een biljart vlakke omloop en reuzen met een 26'er zien stuiteren over extreem technische omlopen,... #-o
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Bericht door Jack77 »

650b zou het probleem 26" versus 29" wel eens kunnen oplossen, zowel voor fabrikanten als consumenten. Het hoeft "geen wielmaat erbij" te blijven. Maar je moet wel ergens beginnen, natuurlijk.
Plaats reactie