Probleem met achterwiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Animal
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: za 07 aug 2004 11:00
Rijdt met: scott scale team edition 2008

Bericht door Animal »

nothing 's impossible schreef:
Een industriële lager zal, zeker in het begin, beter bollen. Maar, eens de problemen komen moet je steeds terug naar mavic, en je moet dan steeds de complete lager laten vervangen, eens buiten garantie een dure grap.

De klasieke lagers zijn zeer makkelijk zelf te onderhouden.
Opengooien, eventueel, na een paar ferme tikken, cups en kogels vervangen en je kan weer een paar duizend km's verder.
De industriële lagers van de mavic cross maxen zijn eigenlijk wel eenvoudig zelf te vervangen, van het voorwiel haal je zeer eenvoudig de lagers er uit, kijk naar het type nr lager en ga langs een lagerdealer (bvb boudoin, o.d) vraag het bepaalde type en je krijgt een type van SKF dat beter beschermt is tegen water en stof want dit is aan de 2 zijden water en stof dicht tegen die van mavic maar aan 1 zijde. bovendien zijn ze stukken goedkoper!

Bij het achterwiel is dit ietsje moeilijker + er zitten nml niet 2 dezelfde lagers in aangezien er 1 lager in de body zit, maar dit is eigenlijk ook nog redelijk te doen.

@ nothings impossible: ik heb wel enkel ervaring met de industriële lagers van cross maxen als je refereert naar problemen bij het demonteren bij crosslands dan heb ik nikske gezegt :-# .

Greetz!
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik pruts toch veel liever aan een klasieke shimano lager dan aan een industrieel gelagerd wiel!

Geen zoektocht naar lagers, iedere fietsenmaker heeft kogels en cups liggen, je moet er geen lager intikken (kan dus niet om zeep geslagen worden)...

Maar, beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Ben vandaag de fiets gaan afhalen.
Het was niet de body (gelukkig) maar alle spaken waren los en daarom zwabbelde mijn wiel zo #-o
Nu ben ik benieuwd hoe het verder gaat nu.
Ik denk dus toch dat ik een wiel met meer spaken moet gaan steken, ik heb geen zin om elke maand naar de fietsenmaker te bollen.
Morgen eens kijken voor een ander wielsetje.
Plaats reactie