Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Mon...
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: di 20 jun 2006 18:26
Rijdt met: Ghost SE7300

Bericht door Mon... »

normaal zou je met ice wax alleen moeten kunnen smeren (volgens pedros)

Maar ervaring leert dat dit niet doeltreffend genoeg is. Daarom eerst iets gebruiken dat betere smeereigenschappen heeft.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Smeert inderdaad voor geen meter :lol:
Er zijn andere spullen van Pedro's die het wel zeer goed doen, maar ice wax :roll:
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

ik zat eens te kijken naar de smeerproducten van shimano
je hebt dry lube spuitbussen en wet lube een druppelbusje en een soort spuit

enkele vraagjes
1)wanneer gebruik je best dry en wanneer wet? ik vind dit niet terug in dit topic
2) dat 15ml spuitje lijkt me handig om mee te nemen op stofferige ritten zoals tellin nu dit weekend zodat je af en toe je ketting wat kan bijsmeren - kan je dat 15ml spuitje hervullen of niet vanuit het 118ml druppelflesje?
3) ik las het hier allemaal door en er zijn dus veel tegenstanders van de ontvetterproducten, ikzelf gebruik bv morgan blue ontvetter gewoon met verfborstel aangebracht - klopt het dat deze dus de ketting eigenlijk te goed ontvet en dat ik dus beter gewoon dreft zou gebruiken? waarom doet een degelijk merk zoals morgan blue dan geen dreftoplossing in zn ontvetterflessen? er moeten toch ook voordelen aan die ontvetter zijn?

bedankt voor jullie hulp
Mon...
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: di 20 jun 2006 18:26
Rijdt met: Ghost SE7300

Bericht door Mon... »

Ik heb altijd een druppelaartje bij van oogdruppels met wat olie erin.
Kost niks, het is niet groot en je vult het gewoon bij.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

bedankt - wat wet lube in oogdruppelflesje, ideaal - zo ver had ik nog niet gedacht! vraag 2 is opgelost...
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

Ik gebruik de dry lube van shimano al altijd (dus een 2-tal jaar) en heb nog niet in de probs gekomen. Voordeel is dat de ketting niet plakt en dus minder vuil is. De ketting zelf spuit ik de nacht voordien goed in (vod op de velg leggen) en dan een karton onder de fiets leggen en dan kan het een ganse nacht inwerken, en de zondag is de ketting klaar voor gebruik, na de tocht met water afspoelen en doorvrijven met een vod tot de ketting kraaknet is (duurd 5 min of zo) en dan terug goed inspuiten en uilekken en ...
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

bedankt!
dus wat ik eruit onthou: dry lube beter voor stofferige ritten omdat het anders blijft plakken en wet lube voor regen en ander modderig weer omdat het dan zowieso blijft plakken
trooper
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 apr 2007 22:53
Rijdt met: =Cube CC limited

Bericht door trooper »

nog niemand ge-experimenteerd met wit vet, uit een spuitbus, wordt onder meer gebruikt voor het insmeren van kettingen bij motorfietsen.

productnaam: ceramic white chain wax

die ondergaan veel grotere belastingen en het vet gaat daar zeker tot 1000km mee. heeft heel sterk klevende eigenschappen en beschermt tegen roest en water.
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

Die klevende eigenschap schrikt mij af. Al het zand en vuil blijft aan je ketting hangen waardoor deze minder vlot schakelt.

Ik druppel m'n ketting na elke grondige wasbeurt van fiets en ketting.
4ti5
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: za 09 sep 2006 17:21
Rijdt met: Koga X29 Team

Bericht door 4ti5 »

trooper schreef:nog niemand ge-experimenteerd met wit vet, uit een spuitbus, wordt onder meer gebruikt voor het insmeren van kettingen bij motorfietsen.

productnaam: ceramic white chain wax

die ondergaan veel grotere belastingen en het vet gaat daar zeker tot 1000km mee. heeft heel sterk klevende eigenschappen en beschermt tegen roest en water.
Ketting eerst goed ontvetten met kettingreiniger + machientje . Ketting laten drogen . Spuit nu op elk schakelpunt een beetje witvet . Ketting oprollen in zilverpapier . Kwartiertje in oven aan 180 graden en klaar is kees . Laten afkoelen ; monteren en met een doek het overtollige vet afwrijven . Bij de volgende keer gebruik je dreft om te ontvetten ( te veel gebruik maken van kettingrijniger is te veel van het goede , te veel ontvetten is ook niet goed )
Ideaal om met twee kettingen te rijden . Heb het zelf de hele winter gedaan .
Plaats reactie