Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
$mokeyJoe

Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Bericht door $mokeyJoe »

Zoals in de titel aangeeft,vroeg ik mij af of jullie je ketting na het reinigen,inspuiten met een spuitbus,invetten dmv op een vuurtje ketting invetten(je weet wel) of op elke schakel een druppeltje olie?
Ik doe het schakel per schakel,ben ik zeker van dat alles gesmeerd is en ik doe het dan de nacht van te voren zodat het de hele nacht overal kan intrekken,en sanderdaags wrijf ik het overtollige eraf.Graag wat reacties van jullie.
Groetjes,
$mokeyJoe
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Persoonlijk doe ik het met 'drupjes' ,maar niet schakel per schakel gewoon ruw weg zodat alles genoeg heeft gehad. Een spuitbus zou ik achter wegen laten omdat je dan veel kans hebt dat je ook olie op je velg komt en op onderdelen waar het niet moet zitten.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

spuit jij dan een busje teflonspray leeg in een oliespuit en doe je het zo op je ketting of hoe?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Dat druppeltje per druppeltje gedoe neemt mij wat teveel tijd, maar het is wel de zuinigste methode.
Ik gebruik meestal een spuitbus, gaat zeer snel. Ik houd een vod onder de ketting zodat de velg proper blijft, maar als het niet anders kan (icewax spuitbussen niet meer te vinden???) gewoon voldoende olie op de ketting druppelen, ook de vod eronder.

De overtollige olie veeg je best direkt weg, ze drupt anders op de velg/schijf.

Van Cot, als je toch druppel per druppel wil werken, ga dan bij de apotheker om een spuit met een dikke naald, dat werkt nog redelijk snel en precies. (misschien heb je wel een voorschrift nodig).
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

nothing 's impossible schreef:Dat druppeltje per druppeltje gedoe neemt mij wat teveel tijd, maar het is wel de zuinigste methode.
Ik gebruik meestal een spuitbus, gaat zeer snel. Ik houd een vod onder de ketting zodat de velg proper blijft, maar als het niet anders kan (icewax spuitbussen niet meer te vinden???) gewoon voldoende olie op de ketting druppelen, ook de vod eronder.

De overtollige olie veeg je best direkt weg, ze drupt anders op de velg/schijf.

Van Cot, als je toch druppel per druppel wil werken, ga dan bij de apotheker om een spuit met een dikke naald, dat werkt nog redelijk snel en precies. (misschien heb je wel een voorschrift nodig).
lol, bedoel hier niet druppel per druppel mee, ik spuit zelf ook met een spuitbus, maar dan ook met een vod in de buurt, niet naar d velg en andere verboden onderdelen richten en niet te hard op het knopke van de spuitbuus drukken.

wat ik ook wel eens doe is als de ketting er toch af moet ze op de grond leggen (met ne plastieke vuilzak eronder), en dan wat teflon eropspuiten, afvegen met een vod en terug eropleggen zonder de velg te raken.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Ik doe olie in een pot, terpentijn erbij, verhouder 2/3.
Dan met een verfborstel.
Smeert ook vrij precies
Doet er dit nog iemand?
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

terpentijn? Gaat dat niet vreselijk hard plakken?
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Thys schreef:Ik doe olie in een pot, terpentijn erbij, verhouder 2/3.
Dan met een verfborstel.
Smeert ook vrij precies
Doet er dit nog iemand?
Maak je de olie dan dikker?kan volgens mij niet goed zijn :-k
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

dikke olie is beter voor versleten kettingen. Penetratie is geen probleem, en de olie wordt minder snel weggedrukt.
Maar der is genoeg "dikke" kettingolie op de markt (syn lube van pedro's, cross country wet lube van finish line,...) die betere smering zal leveren dan je eigen mengsel.

Voor nieuwe kettingen gebruik je beter de minder visceuse olieën. kry tech wax, teflon plus dry, van finish line, dry lube, ice wax van pedro's,....)

Zelf gebruik ik na het ontvetten eerst kettingspray van motip. Dan meestal icewax erop tot de ketting 200 km later weer in de ontvetter gaat.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Thys schreef:
Ik doe olie in een pot, terpentijn erbij, verhouder 2/3.
Dan met een verfborstel.
Smeert ook vrij precies
Doet er dit nog iemand?
Maak je de olie dan dikker?kan volgens mij niet goed zijn

Terpentijn verdunt de olie
terpentijn? Gaat dat niet vreselijk hard plakken?
Omdat dit een ontvetter is maakt het de olie minder plakkerig.

Ge kunt ook petroleum gebruiken zelfde effect.
Plaats reactie