Derrailleur in achterwiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
scaler60
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: zo 05 okt 2008 14:01
Rijdt met: specialized 29er

Derrailleur in achterwiel

Bericht door scaler60 »

Vandaag de Blauwe lus gereden van de rvv met mijn vriendin en op de kasseistrook (DOORN) draaide haar derailleur in haar achterwiel gevolg:
derraileur der af, spaak en wiel krom :( . Wat is zo de oorzaak dat dit gebeurd ze was op het moment niet aan het schakelen. Wat kan je doen om dit te vermijden? (Het was met de koersfiets)
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Derrailleur in achterwiel

Bericht door SD2E »

scaler60 schreef:Vandaag de Blauwe lus gereden van de rvv met mijn vriendin en op de kasseistrook (DOORN) draaide haar derailleur in haar achterwiel gevolg:
derraileur der af, spaak en wiel krom :( . Wat is zo de oorzaak dat dit gebeurd ze was op het moment niet aan het schakelen. Wat kan je doen om dit te vermijden? (Het was met de koersfiets)
Limiet niet goed ingesteld (derailleur die te ver gaat),
ketting die blokkeert waardoor je hem in je wiel trekt...
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

en zo weinig mogelijk op grootste kransje rijden.
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

een slechte afstelling van de derailleur is de oorzaak.
maw uw wieltjes (geleiders) van de derrie komen te kort bij het wiel = derrie gaat te ver naar links bij het schakelen naar het grootste kransje.

een perfecte afstelling is als uw geleiders loodrecht onder uw krans staat, deze kan je regelen met met de vijsjes op de derailleur. (low/high).

Als je ze hebt afgesteld dan nog een paar keer op en af schakelen om te zien of alles vlot gaat en bij het laatste kransje goed op de hendel duwen en ondertussen kijken of de ketting niet voor bij je laatste krans wil springen. De derrie moet dus loodrecht onder je grootste krans van je cassette staan !!!
Idem voor de afstelling van de grootste versnelling = kleinste kransje op je cassette



op youtube trefwoord "derailleur afstellen"
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

Tom_xt schreef:en zo weinig mogelijk op grootste kransje rijden.


Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
stresskip
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: do 04 nov 2004 00:06
Rijdt met: naamloos knalgeel met xt zonder vering dus keihard

Bericht door stresskip »

Spaak neemt derrallieur mee . Te korte afstelling.Heeft uw fietsenmaker dit
dit voor u gedaan . Dan stel ik me toch vragen.
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Heb ik ook eens meegemaakt op mijn janette velo. Een goedkope onbetrouwbare derailleur vond dat het plotseling iets verder moest schakelen dan mijn grootste tandwiel. Resultaat beschadigde naaf en een dure herstelling. En daarmee is weer eens bewezen dat goedkoop materiaal duur kan uitvallen.
Op een andere keer heb ik een tak opgevist met mijn xt derailleur, dat lag dan weer niet aan het materiaal...
Misschien toch dat laatste tandwiel niet gebruiken en ver wegblijven uit het bos.
Gelukkig heb ik nu een 10speed -> 9 bruikbare versnellingen :roll: :roll:
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

Samuel schreef:Heb ik ook eens meegemaakt op mijn janette velo. Een goedkope onbetrouwbare derailleur vond dat het plotseling iets verder moest schakelen dan mijn grootste tandwiel. Resultaat beschadigde naaf en een dure herstelling. En daarmee is weer eens bewezen dat goedkoop materiaal duur kan uitvallen.
Op een andere keer heb ik een tak opgevist met mijn xt derailleur, dat lag dan weer niet aan het materiaal...
Misschien toch dat laatste tandwiel niet gebruiken en ver wegblijven uit het bos.
Gelukkig heb ik nu een 10speed -> 9 bruikbare versnellingen :roll: :roll:
Je hebt 10 versnellingen dan is het ook de bedoeling dat je ze allemaal gaat gebruiken, wat is anders het nut ervan !!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

geitenboer schreef: Je hebt 10 versnellingen dan is het ook de bedoeling dat je ze allemaal gaat gebruiken, wat is anders het nut ervan !!!!!!!!!!!!!
Vrouwen krijgen alles kapot... Oplossing die ik zelf ook op mijn mountainbikes gebruikt en die van mijn vriendin: Het kleinste kransje (11 of 12) komt achter het grootste kransje (meestal een 32). Daardoor heb je minstens een cm speling tussen je derailleurkooi en je spaken. Je hebt daardoor wel een kransje minder. Maar ik kan je alvast zeggen dat dit de zaak niet gaat maken.

Nee, ik kan niet al mijn 10 versnellingen benutten. Maar ik rij wel niks kapot.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

tiens, volgens mij moeten jullie ofwel nen deftige vlomaker zoeken, ofwel het zelf leren, maar ik heb op al mijn fietsen (zowel mtb als koersvlo), altijd al m'n kransjes probleemloos kunnen gebruiken. Tzou maar erg zijn anders. Misschien denken jullie dat we nu 10 speed op de mtb hebben, om nu dan eindelijk 9 kransjes te gebruiken :lol:
Plaats reactie