Pagina 3 van 4

Geplaatst: wo 02 feb 2011 00:44
door Lust
MaxBike schreef:De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
Zo doe ik het ook al jaren.
Het voordeel van deze methode is, dat deze methode ook rekening houdt met de 'slijtage' van de veer van de achterderrie.

ketting

Geplaatst: wo 02 feb 2011 01:09
door defanvs
De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
dan heb je volgens jou methode met een cassette 12-23 , dezelfde ketting lengte nodig als bij een 12-36 [-X

Re: ketting

Geplaatst: wo 02 feb 2011 08:33
door MirFlash
defanvs schreef:
De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
dan heb je volgens jou methode met een cassette 12-23 , dezelfde ketting lengte nodig als bij een 12-36 [-X
Allé 1x derailleur pat en 1x derailleur direkt bestellen =D>

Geplaatst: wo 02 feb 2011 22:57
door Stoempie
Bedankt voor de respons :bounce:

Geplaatst: za 05 feb 2011 14:18
door KUBA
marb schreef:
T4 schreef:Klopt bijna. Ketting moet vooraan op het grootste tandwielblad en achteraan ook op het grootste tandwiel. (niet via de derailleur) Maar reken daar nog twee schakels twee, dat is de goeie lengte.
+1 enige juiste manier volgens mij...
+1 enige juiste manier , en als ketting rekt haal ik er zelfs nog een van tussenuit .

K'zit wel met medium cage , 44-34 , maar zo rij je toch nooit (en bij iedere poging word je genadeloos afgestraft :wink: )

Geplaatst: za 26 mar 2011 19:00
door SharkBite
Dus als ik het goed begrijp zijn er 2 methodes die alletwee goed 'marcheren'.

Mijn LBS legde het mij ook uit via de loodrecht horizontaal staande derailleurwieltjes.

Maar ben toch geneigd om jullie andere methode eerder toe te passen :P

PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?

Geplaatst: za 26 mar 2011 22:21
door joske77
PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?
volgens mij maakt et niet echt veel uit of je de kettinglengte zou aanpassen aan een 34 tov een 32, je zal toch nooit 44 - 32 of 44 - 34 rijden, en als je 32 - 34 of 32 - 32 rijdt, heb je al speling genoeg door vanvoor kleiner te rijden... (als je me nog kan volgen)

Geplaatst: ma 28 mar 2011 11:47
door SharkBite
joske77 schreef:
PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?
volgens mij maakt et niet echt veel uit of je de kettinglengte zou aanpassen aan een 34 tov een 32, je zal toch nooit 44 - 32 of 44 - 34 rijden, en als je 32 - 34 of 32 - 32 rijdt, heb je al speling genoeg door vanvoor kleiner te rijden... (als je me nog kan volgen)
Yep, ben nog mee :wink:
Zal het dan eerst eens proberen met hetzelfde aantal schakels dan mijn oude ketting. Thx voor de tip!

Geplaatst: ma 28 mar 2011 15:52
door hanske636
Op mijn ene wielset ligt een 11-32 en op het andere een 11-34 en dat gaat perfect met dezelfde ketting.

Re: Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Geplaatst: zo 19 mar 2017 12:44
door jacky feyen
Klopt niet altijd denk ik. Wat als je van 40 naar 42 cassette gaat.Dan moet de ketting mijns inziens toch langer zijn omdat de diameter van de grootste kroon toch anders is. Ik heb vooraan een 38/28 op mijn mbt. Omdat we in Rosas gaan fietsen ga ik een cassette met als grootste kroon 42 tanden monteren. Met 18 voor en 40 achter is het dikwijls afstappen op lange steile hellingen. Ketting over grootste kroon en grootste ketting blad zonder door de derailleur te gaan en 2 schakels bijtellen lijkt mij in dit geval correcter. Verbeter mij als ik mis ben.