Windcutters => schokkend remgedrag

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Windcutters => schokkend remgedrag

Bericht door Terrilpatser »

Onlangs mijn gewone remschijven vervangen door Alligator windcutters.
Ik merk nu dat de voorste schijfrem geen gelijkmatige remkracht kan zetten op de 180 mm schijf. De remkracht vermindert telkens er zo'n golf van de windcutter schijf door de remklauw passeert.

Is er iemand die hier ook al last van ondervonden heeft en eventueel tips heeft? Achteraan staat een 160 mm schijf en daar is de remkracht wel gelijkmatig. Met de vorige remschijven (gewoon rond, niet gekarteld) was er geen probleem.

Enkele info:
-Formula RX remmen
-Voor: Alligator windcutter 180mm, centerlock bevestiging
-Achter: Alligator windcutter 160 mm, centerlock bevestiging
-Remblokken nog zo goed als nieuw, niet ingesleten
-Alles is goed vastgedraaid, geen speling op remschijf, remklauw of vork
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

De oorzaak zit in een te kleine oppervlakte van het remblokje tegenover de openingen in de Windcutter.
Had ik ook met Hope Tech X2.
De enige juiste oplossing = ander type schijf
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Bericht door rombaft »

misschien nog iets verder inrijden, doordat de blokjes nog niet volledig zijn ingereden op de schijf heb je minder contact en wordt dit effect nog versterkt...

ik zou zeggen, geef het nog een 200km kans en bij afdalingen een paar keer een lange rem maken

ps : de formula RX blokjes zijn niet van de kleinste
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Bericht door Terrilpatser »

ik ben geneigd de eerste theorie wel te geloven, maar vraag me af waarom dit fenomeen zich enkel bij de voorste schijf voordoet. Als ik de slijtage op de remschijf zie zou ik durven concluderen dat de positie van de remblokken op de schijf zowel voor-als achter hetzelfde is...
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

idd, opp van de remblok.
Ik heb met magura martha geen enkel probleem, met men vorige deore remmen had ik net een ABS systeem.
Waarom op de 180 wel en op de 160 niet,
waarschijnlijk omdat bij de 180mm schijf de afstand tussen 'waves' groter is.
Gebruikersavatar
Kameel^
Mountainbiker
Berichten: 987
Lid geworden op: di 02 aug 2005 19:42
Rijdt met: Niner EMD, Ghost htx actinum, Tita Joven racer

Bericht door Kameel^ »

heb vroeger met windcutters icm. SLX remmen gereden (180mm) en geen enkel probleem gehad! Vond dat zelfs beter remmen dan de originele shimano schijven..
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

ik heb ook met de windcutters gereden, heb deze ook terug vervangen omdat mijn voorste rem dit ook vertoonde, was 160mm.

je moet tellen dat het met verschillende zaken te maken heeft;

rijdersgewicht , logisch

voorrem vs achterem ; op de voorrem komt vele meer kracht dan op de achterrem, met vaste vork nog meer bvb , de vork gaat hier ook op flexen en zo krijg je een reactie op reactie...

als je zoveel kracht kon zetten op de achterrem dan op de voorrem zonder te slippen dan zou de achterrem hetzelfde rageren, buiten het flexen van de vork dan :-D
Plaats reactie