Onlangs mijn gewone remschijven vervangen door Alligator windcutters.
Ik merk nu dat de voorste schijfrem geen gelijkmatige remkracht kan zetten op de 180 mm schijf. De remkracht vermindert telkens er zo'n golf van de windcutter schijf door de remklauw passeert.
Is er iemand die hier ook al last van ondervonden heeft en eventueel tips heeft? Achteraan staat een 160 mm schijf en daar is de remkracht wel gelijkmatig. Met de vorige remschijven (gewoon rond, niet gekarteld) was er geen probleem.
Enkele info:
-Formula RX remmen
-Voor: Alligator windcutter 180mm, centerlock bevestiging
-Achter: Alligator windcutter 160 mm, centerlock bevestiging
-Remblokken nog zo goed als nieuw, niet ingesleten
-Alles is goed vastgedraaid, geen speling op remschijf, remklauw of vork
Windcutters => schokkend remgedrag
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Terrilpatser
- Mountainbiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
- Rijdt met: Rockrider XC100s
- rombaft
- Mountainbiker
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
- Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0
misschien nog iets verder inrijden, doordat de blokjes nog niet volledig zijn ingereden op de schijf heb je minder contact en wordt dit effect nog versterkt...
ik zou zeggen, geef het nog een 200km kans en bij afdalingen een paar keer een lange rem maken
ps : de formula RX blokjes zijn niet van de kleinste
ik zou zeggen, geef het nog een 200km kans en bij afdalingen een paar keer een lange rem maken
ps : de formula RX blokjes zijn niet van de kleinste
- Terrilpatser
- Mountainbiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
- Rijdt met: Rockrider XC100s
Bericht door Terrilpatser »
ik ben geneigd de eerste theorie wel te geloven, maar vraag me af waarom dit fenomeen zich enkel bij de voorste schijf voordoet. Als ik de slijtage op de remschijf zie zou ik durven concluderen dat de positie van de remblokken op de schijf zowel voor-als achter hetzelfde is...
- Hans wynants
- Mountainbiker
- Berichten: 1640
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
- Rijdt met: NINER
Bericht door Hans wynants »
ik heb ook met de windcutters gereden, heb deze ook terug vervangen omdat mijn voorste rem dit ook vertoonde, was 160mm.
je moet tellen dat het met verschillende zaken te maken heeft;
rijdersgewicht , logisch
voorrem vs achterem ; op de voorrem komt vele meer kracht dan op de achterrem, met vaste vork nog meer bvb , de vork gaat hier ook op flexen en zo krijg je een reactie op reactie...
als je zoveel kracht kon zetten op de achterrem dan op de voorrem zonder te slippen dan zou de achterrem hetzelfde rageren, buiten het flexen van de vork dan
je moet tellen dat het met verschillende zaken te maken heeft;
rijdersgewicht , logisch
voorrem vs achterem ; op de voorrem komt vele meer kracht dan op de achterrem, met vaste vork nog meer bvb , de vork gaat hier ook op flexen en zo krijg je een reactie op reactie...
als je zoveel kracht kon zetten op de achterrem dan op de voorrem zonder te slippen dan zou de achterrem hetzelfde rageren, buiten het flexen van de vork dan