Onderhoud scharnierpunten fully

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Onderhoud scharnierpunten fully

Bericht door MC Tim »

Weet iemand hoe vaak de scharnierpunten van mijn (een) fully moeten worden onderhouden ?

Kan ik dit zelf ? Hoe, wat, waar ?

Heb het dus over deze :
Afbeelding
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

prideandglory1891 schreef:Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Doe jij je jaarlijks onderhoud bij je LBS ? Doet die ook revisie van je vork en demper ? Zou knap zijn...
Ik denk nu niet dat je je hele fiets binnendoet bij Sabma om je vork te reviseren :wink:
Bibber
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: za 06 sep 2008 16:19
Rijdt met: GT Xizang 9R , Kona Honzo DL/AL , Santa Cruz Chameleon C
Contacteer:

Bericht door Bibber »

Dat zijn geen kunststofbusjes ! Ze zijn onderhouds vrij , als er speling opkomt vervangen .
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

MC Tim schreef:
prideandglory1891 schreef:Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Doe jij je jaarlijks onderhoud bij je LBS ? Doet die ook revisie van je vork en demper ? Zou knap zijn...
Ik denk nu niet dat je je hele fiets binnendoet bij Sabma om je vork te reviseren :wink:
Ja, bij Dupont op de pottelberg te kortrijk. Specialized en Trek dealer
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Heb net dezelfde fiets. Na een jaar zijn die lagers kurkdroog en zie je tekenen van roest. Haal de bouten er uit en maak de lagers open door met een naaldje langs de rand te gaan en hem er onder te drukken. Neem lagervet en spuit dit in. Ik doe het met een gewone spuit die ik vul met een beetje vet. Duw het beschermkapje van de lager er terug op.
Als je de lagers toch open hebt, voel je best eens of er spel zit. Het meeste spel bevindt zich aan de lager ter hoogte van het ABP aan de kant van de remschijf. Ook aan de lager onderaan bij de trapas en de lager centraal op de wentelaar zit het meeste speling. Ik heb alle lagers met redelijk wat spel een paar weten geleden vervangen. Veel heb je er niet voor nodig. Er uit kloppen kan met een bout en een plaatje. Er in persen kan met een bout en rondel die even groot is dan de lager. Let op bij het inpersen van de centrale lagers op het scharnierpunt, die wil nogal vlug scheef gaan zitten. Zo beschadig je je wentelaar.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

SusXT schreef:Er in persen kan met een bout en rondel die even groot is dan de lager.
Nog simpeler is het oude lager gebruiken om het nieuwe erin te persen.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Werkt dat goed?
't Is belangrijk dat er kracht komt op de buitenste ring. Anders druk je de lager stuk.
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Bericht door jaro »

Werkt perfect, doe dat ook altijd zo.
Gebruikersavatar
marb
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:08
Rijdt met: Cannondale scalpel 26"

Bericht door marb »

En voor zeker te zijn dat de druk op de buitenring komt hou ik de binnenring "van de kapotte lager" tegen de slijpsteen zodat deze iets meer naar binnen komt te zitten...
Plaats reactie