Onderhoud scharnierpunten fully
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- MC Tim
- Mountainbiker
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
- Rijdt met: Speci-lover :-D
- Contacteer:
Onderhoud scharnierpunten fully
Weet iemand hoe vaak de scharnierpunten van mijn (een) fully moeten worden onderhouden ?
Kan ik dit zelf ? Hoe, wat, waar ?
Heb het dus over deze :
Kan ik dit zelf ? Hoe, wat, waar ?
Heb het dus over deze :
- prideandglory1891
- Mountainbiker
- Berichten: 3342
- Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
- Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
- Contacteer:
Bericht door prideandglory1891 »
Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
- MC Tim
- Mountainbiker
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
- Rijdt met: Speci-lover :-D
- Contacteer:
Doe jij je jaarlijks onderhoud bij je LBS ? Doet die ook revisie van je vork en demper ? Zou knap zijn...prideandglory1891 schreef:Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Ik denk nu niet dat je je hele fiets binnendoet bij Sabma om je vork te reviseren
- prideandglory1891
- Mountainbiker
- Berichten: 3342
- Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
- Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
- Contacteer:
Bericht door prideandglory1891 »
Ja, bij Dupont op de pottelberg te kortrijk. Specialized en Trek dealerMC Tim schreef:Doe jij je jaarlijks onderhoud bij je LBS ? Doet die ook revisie van je vork en demper ? Zou knap zijn...prideandglory1891 schreef:Laat ik nazien tijdens het jaarlijks onderhoud van de fork en demper.
Op 1 busje zat speling, is vervangen geworden. Verder, als ik de fiets heb gekuist blaas ik tussen spleten ed het water weg. Anders doe ik daar niks aan. Zijn kunststofbusjes dus smeren hoeft niet.
Ik denk nu niet dat je je hele fiets binnendoet bij Sabma om je vork te reviseren
- SusXT
- Mountainbiker
- Berichten: 5013
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
- Rijdt met: ene met twee wielen
Heb net dezelfde fiets. Na een jaar zijn die lagers kurkdroog en zie je tekenen van roest. Haal de bouten er uit en maak de lagers open door met een naaldje langs de rand te gaan en hem er onder te drukken. Neem lagervet en spuit dit in. Ik doe het met een gewone spuit die ik vul met een beetje vet. Duw het beschermkapje van de lager er terug op.
Als je de lagers toch open hebt, voel je best eens of er spel zit. Het meeste spel bevindt zich aan de lager ter hoogte van het ABP aan de kant van de remschijf. Ook aan de lager onderaan bij de trapas en de lager centraal op de wentelaar zit het meeste speling. Ik heb alle lagers met redelijk wat spel een paar weten geleden vervangen. Veel heb je er niet voor nodig. Er uit kloppen kan met een bout en een plaatje. Er in persen kan met een bout en rondel die even groot is dan de lager. Let op bij het inpersen van de centrale lagers op het scharnierpunt, die wil nogal vlug scheef gaan zitten. Zo beschadig je je wentelaar.
Als je de lagers toch open hebt, voel je best eens of er spel zit. Het meeste spel bevindt zich aan de lager ter hoogte van het ABP aan de kant van de remschijf. Ook aan de lager onderaan bij de trapas en de lager centraal op de wentelaar zit het meeste speling. Ik heb alle lagers met redelijk wat spel een paar weten geleden vervangen. Veel heb je er niet voor nodig. Er uit kloppen kan met een bout en een plaatje. Er in persen kan met een bout en rondel die even groot is dan de lager. Let op bij het inpersen van de centrale lagers op het scharnierpunt, die wil nogal vlug scheef gaan zitten. Zo beschadig je je wentelaar.