ketting verspringt achteraan?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
bumper
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 dec 2003 21:37

ketting verspringt achteraan?

Bericht door bumper »

HI,

Ik rij met een Specialized FSR ( X-max SL disk wielen + XTR), en sinds enkel tijd verspringt mijn ketting achteraan wanneer ik offroad (niet effen terein rij) . Dacht eerst dat er iets met de cassete was of de ketting maar heb niets gevonden. Iemand een idee wat het kan zijn?

BUMPER
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Kan aan een hoop dingen liggen:
Nieuwe ketting op versleten cassette?
Deraileur pad staat schuin?

Kan ook zijn dat de het de body is die begint door te trappen en niet de ketting die verspringt.
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Of gewoon de kabel wat bijspannen ....

Eric B
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Mijn pa had dat ook en ik denk dat het dan zou zijn dat uw der veer niet meer genoeg onder spanning staat. Bij mijn pa zwiepte zen der dan van links naar rechts, als hem op kasseien rijdt, met als gevolg dat de ketting konstant versprong.
bumper
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 dec 2003 21:37

Bericht door bumper »

Casette en ketting zijn zo goed als nieuw, XTR-derailleur heeft slechts +- 800 km. Wat zou het nog kunnen zijn?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Kooi krom? (= waar de der. wieltjes in zitten, maar dat wist je al hé :wink: )
Kijk eens of de kooi loodrecht onder het bovenste der.wieltje staat.

Vuil tussen de tandwielen van de cassette...? :roll:
Ofwel alles eens deftig afstellen... :wink:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Als het enkel in het terein is is de ketting misschien te lang?
Of te weinig spanning op de deraileur ?

scheve deraileurpad blijft toch op 1 staan.
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

nothing 's impossible schreef:scheve deraileurpad blijft toch op 1 staan.
daar tip ik ook op, ik weet het uit ondervinding !
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

nothing 's impossible schreef:Als het enkel in het terein is is de ketting misschien te lang?
Of te weinig spanning op de deraileur ?

scheve deraileurpad blijft toch op 1 staan.
Heb zelf ongeveer iets soortgelijks voorgehad,gewoon de achterversnelling bijregelen met de draaiknop was voldoende bij mij.Het kwam omdat ik de fiets een aantal keer in-en uit de auto laadde(met de wielen eruit) en daarbij waarschijnlijk de achterversnelling onbewust ontregelde.Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit identiek bij jou was.Volgens mij zijn hier heel wat mogelijkheden de revue gepasseerd...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

@Piggyoffthehill

Door uw fiets te transporteren verandert de kabelspanning niet, de afstellingsvijskes komen niet los maar den deraileur slaat af en toe wel eens tegen iets tegen.
Idem bij valpartijen.
Ofwel gaat den deraileur er aan, ofwel komt de pad scheef te staan.

Als ge bij de fietsenmaker toekomt met schakelproblemen achteraan zal hij eerst kijken of uw deraileur nog recht staat. Als dat het geval is weet hij dat ge er
a) ofwel aan geprutst hebt
b) der sleet is op iets

soms kunt ge een scheve pad nog wat opvangen door de spanning te veranderen, maar ideaal is het allemaal toch niet.

Dus moet gij waarschijnlijk ook uw der. pad eens laten richten. :lol: [-X
Plaats reactie