Upgrade: waar begin je mee.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

ik ben eerst begonnen met de standaart YZ2, dan is eer ineens beter cassete, betere crankset en betere ketting gekomen en een betere achterband, aangezien ze allemaal aan vervanging toe waren.

Dan zijn de standaart plastieke pedallen vervangendoor metalen, voor betere grip en meer sterkte, van de plastieke schoof ik af bij nat weer en trapte ze op klimmen te snel kapot.

Dan is de acera achterderailleur vervangen door nen deore omdat de acera stuk was gegaan.

Als volgende zoek ik mijn metalen pedalen opzij te leggen en klikkers te kopen die ook kunnen dienen als gewone pedaal.

en dan ben ik nog aan het twijfelen tussen de voorderailleur en de vering, bij de vering bengint roest te komen aan de buis waar het stuur op staat dus ik denk dat ik die maar voorrang geef.
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Bericht door Morpheo2002 »

@viper

Mijn fietske is 7500 alu (hardtail)en voorbereid op eventuele discs, met een complete Shimano Deore groep.
Stuurpen, zadelpen, stuur, kopserie, handlebars zijn van Ritchey (Pro en WCS).
Vork is van MOZO ( nog niet zo veel tegengekomen ). Banden zijn Schwalbe Jimmy's (of zoiets) en velgen zijn ZAC.

Voor een bike die bedoeld is om af en toe een toertocht mee te rijden denk ik dat dit een configuratie is die moet voldoen.

Je hebt wel gelijk dat we nogal veel bezig over upgrades terwijl het misschien niet direct nodig is maar het is toch fijn om eens te mijmeren over het profmateriaal, niet?
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Je fiets is al gedeeltelijk geupgradet (wat een woord) me dunkt. Die Ritchie WCS spullen zullen daar wel niet standaard opgezeten hebben.

Buiten vervanging van versleten onderdelen zou ik niet snel iets upgraden. Ben je tevreden van de Deore groep? Ja, afblijven dus. Wel zou ik de cassette, indien versleten, vervangen door een XT. Scheelt meer dan 150 gr en is een stuk slijtvaster.

Is de voorderailleur goed, kan je schakelen onder belasting en is hij niet te stroef? Indien niet, denk dan aan een XT. Dit zijn kleine upgrades die je toch ooit moet maken en een echte stap voorwaarts zijn.

De Deore remmen zijn niet de beste maar door de gewone blokken te vervangen door blokken met ee ncartridge, verhoog je ook hun doeltreffendheid.

Zijn de velgen doorgesleten van het remmen, vervang ze dan door betere en vooral lichtere Mavics. Het is maar een paar € verschil.

De brok is natuurlijk die vork. Zolang ze voldoening geeft moet je daar ook niet bij stilstaan. Weet echter dat een echte goede vork uit de middenklasse je fiets minstens 500gr lichter en en stuk confortabeler zou maken. Maar een dergelijke upgrade is natuurlijk een flinke hap in het budget.
Laatst gewijzigd door viper op vr 13 aug 2004 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Basis om achteraf zinvol te upgraden is mijns inziens te vertrekken van een degelijk en redelijk licht frame dat voor bijv. een hardtail toch niet meer dan ca. 1,5 kg zou mogen wegen.
Indien beperkt budget , dus, ondanks de mindere afmontage, best opteren voor de instapversie van een bepaald model opgebouwd rond zo'n frame en er gewoon mee blijven rondtoeren om telkens een bepaald onderdeel wegens slijtage aan vervanging toe is (trapas, cassette, derailleur, remmen enz.) iets beters te nemen.
Indien je, voordat iets versleten is, al vervangingen wenst te doen, lijkt mij alleszins de aanschaf van een degelijke lichte set wielen het voornaamste; later gevolgd door lichtere zadelpen, stuurpen, stuur en nieuwe voorvork (voor zover hierop toch een redelijke gewichtsbesparing kan bekomen worden, zonder echter tot in extreme te gaan).
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Een licht frame dat niet meer dan 1.5 kg zou mogen wegen? Dan mag je 90% van de bikes al vergeten.

1500 gram is namelijk toch al erg licht, scandium-toestanden niet te na gesproken. Vraag maar eens naar Adri of een zowieso duur Ti-frame wel onder die grens geraakt...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Dacht ik ook al. Een Furio weegt al 1780gr. en een S-Works moet al geanodiseerd zijn om er onder te geraken.
Je schatting van 90% is dus nog aan de voorzichtige kant.
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Bericht door Morpheo2002 »

Greetz,

Tot nu toe heb ik geen problemen met de derailleurs en gaat alles nog soepel en vlot. Wel weet ik nu door welke onderdelen ze te vervangen indien nodig en dat was eigenlijk de bedoeling van dit topic.

Ook de tip voor de mavic velgen hou ik in mijn achterhoofd.

Wat de vork betreft: Voorlopig ben ik daar tevreden van maar ik heb niet echt een referentiekader. Welke vorken worden als middenklasse beschouwd en over welk budget spreken we dan.

Ook een moeilijke vraag waarschijnlijk.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Middenklasse is bij mij qua prijs ruwweg 200-350 euro.

Wat de modellen betreft, heb je grosso modo in die klasse de keuze uit:

Marzocchi MX Comp, al dan niet met ETA
Manitou Black (bepaalde versies) of Skareb (bepaalde instapversies)
Rock Shox Pilot
Rock Shox Duke (bepaalde versies)

Volgens het Duitse MountainBIKE zijn de Rock Shox Pilot SL, gevolgd door de Marz MX Comp de beste "basisvorken". De Black en de Duke waren echter niet in die test opgenomen - mogelijk gezien de hogere referentieprijs?

Bepaalde modellen van deze vorken mag je volgens mij gerust aan het lijstje toevoegen. De Skareb Comp is dan weer een wat lichter geval met staalveren dat o.a. (en vooral) qua stijfheid zeker niet voor iedereen weggelegd is.
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Ik had het wel over een "hardtailframe" en + 1.500 gram is idd. al vrij licht.
Tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben ziten de topframes van Specialized, Cannondale, Scott, Trek enz. hier toch allemaal wel onder (tussen 1.350 en 1.450 gram).
Ik dacht hierbij vooral aan het kopen van een volledige bike opgebouwd rond het vroegere topframe van die merken, zoals bijv. het instapmodel Spec. Stumpjumper M4 of de Cannondale F800, die toch, mits korting, voor een goeie 1.500 à 1.550 EURO te verkrijgen moeten zijn; waarvan het frame rond het opgegeven gewicht draait en het totale bikegewicht ,dacht ik toch, onder de 11 kg blijft.
Mits upgraden kan hier toch vrij makkelijk nog een 0,5 tot 1 kg vanaf en hebt ge volgens mij toch al een echte superbike aan een min of meer nog betaalbare prijs in vergelijking met de echte top.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Dan kan je volgens mij al evengoed beginnen met een custom opbouw op basis van een gesoldeerd topframe (cfr. wat Dzjowie gedaan heeft).

Want die 0.5 tot 1 kg vermageringskuur gaat best wel wat kosten, tenminste als je die kg wil benaderen of halen. Veel zal het dan wss wel niet schelen qua prijskaartje tss een volledige custom en jouw project.

Vergeet trouwens niet dat sommige merken het zo netjes spelen dat je je garantie kwijt bent als je bvb. de voorvork van een standaardbike vervangt.
Moeten ze natuurlijk wel kunnen bewijzen...

P.S.: Ik had het ook over hardtailframes. Over FS zou ik in dat opzicht nog niet willen spreken.
Plaats reactie