Upgrade: waar begin je mee.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Upgrade: waar begin je mee.

Bericht door Morpheo2002 »

Hallo,

Wie zich niet direct een fiets van 3000 € maar toch een redelijke basisfiets heeft, kan natuurlijk enkele upgrades laten doen.

Wat zijn volgens jullie de best mogelijke upgrades die je aan je fiets kan doen of laten doen.

Begin je met nieuwe wielen of vervang je eerst de groep, nieuwe vork of schijfremmen....

Ik ben ervan overtuigd dat mijn kader goed is maar de gemonteerde groep (Deore) en vork wil ik na verloop van tijd vervangen.

Hoe zouden jullie te werk gaan.

Vriendelijke Groet,

Morpheo.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Ik denk dat hier weinig of geen algemene adviezen kunnen worden gegeven, en dat dat zowieso in hoofdzaak van de specifieke situatie afhangt. Met welke bike rijdt iemand, hoe rijdt hij ermee, wat is er voor verbetering vatbaar en wat wil die persoon verbeteren, welk budget is er voorhanden en volstaat dat voor een wezenlijke verbetering,...

Een klassieke regel is: vervangen door beter als het stuk gaat. Maar ook dat is lang niet altijd de ideale oplossing en sommige mensen kunnen, of zeg maar beter willen, zo lang niet wachten...
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Upgrade: waar begin je mee.

Bericht door beethoven »

Upgrade?????
Mijne maat kocht een nieuwe bike, en liet er veel van de originele stukken afzetten en naar eigensmaak andere betere opbouwen. Eigenlijk groot gelijk.
En als er dan nog een handigheidje zou bij kunnen zou ik ook niet twijfelen. Echter er is 1 nadeel het buget wat ik eraan besteed hangtaf van persoonlijke gelden die ik er tegenaan zou leggen. Dromen en realisatie zijn twee zaken dus. Rudy VdE.
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Bericht door Morpheo2002 »

Hallo,

Het is niet dat ik gehaast ben om mijn fiets te gaan veranderen. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het is wel handig te weten waar je het beste naar uitkijkt. Als iets stuk gaat en je moet direct beslissingen nemen ben je dikwijls minder goed af dan wanneer je al geruime tijd een idee hebt van wat je wil.

Groeten
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Ik zou vervangen wat er kapot gaat, en eerder niets.
Als het je om gewicht te doen is, zijn de wielen de snelste manier om een halve kilo te verliezen.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

wat ik persoonlijk het snelst aan een fiets zou veranderen is zijn hart ttz de trapas en het cranckstel. In de goedkopere reeksen steekt meestal een as van zeer lamentabel niveau. Meestal zijn de eyecatchers van een goed niveau bv achterderr xt maar de elementen die je niet kan zien of minder in het oog springen daar wordt gretig door de fabrikanten op bezuinigt. Vraag maar eens aan de fietsenmaker welke as in je fiets zit en vraag of hij hem er even wil uithalen om het je te bewijzen. Meet je wiel maar eens na om te zien of het wel precies in het midden van je kader staat etc... Conclusie je koopt beter een kader en bouw hem op met de elementen die perfect bij jouw manier van rijden past
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Bericht door Morpheo2002 »

Dat is eigenlijk precies wat ik heb gedaan. Ik weet van het eerste tot het laatste wat er op mijn fiets is gestopt. Ook de niet zichtbare onderdelen. Nu is het enkel zo dat naarmate je went aan het rijden, hier en daar es begint te kijken naar dit of dat onderdeeltje dat waarschijnlijk beter is dan wat je oorspronkelijk hebt laten monteren. En als het kriebelt....
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

...moet je sporten.

Ik zou ook enkel vervangen wat kapot is of problemen geeft...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het is nog veel goedkoper bij aankoop van een fiets van minder dan 3000€ oog te hebben voor alle onderdelen en enkel onderdelen te nemen die aan je toekomstig gebruik voldoen, prijsbewust en duurzaam zijn.

Dit kan je veel nodeloze en dure upgrades besparen. De optie van Swerkfiets, zelf selecteren en (laten) bouwen lijkt aantrekkelijk, maar is niet voor iedereen weggelegd en is ook niet altijd beterkoop.

Maar als je met een jonge fiets reeds met upgradevragen zit, dan ben je niet goed bezig of heb je verkeerd gekozen.

Bij dezer geef ik toe dat eigen ervaring met mijn Epic Comp mij dat geleerd heeft. Maar niet alle upgrades zijn nodig. Soms heb ik de indruk dat we meer bezig zijn met upgraden dan met biken. :oops:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Los van dit alles lijkt het mij dat er ook redelijk wat bikers zijn die:

* een basisbike kopen om MTB eens te proberen en eens ze er meer mee bezig zijn ook aan upgradeïtis beginnen lijden. Vaak omdat de bike nog vrij nieuw is en hem vervangen een (te) grote kost ineens (b)lijkt.
* een basisbike kopen omdat moeder de vrouw dat nog door de vingers ziet om vervolgens gaandeweg die fiets uit te bouwen tot wat ze in de eerste plaats wilden hebben.

Soms/vaak geven ze echter in totaal meer geld uit dan een nieuwe met dezelfde finale specificaties of indien ze toch de oude bike zouden wisselen voor de gewenste.

Wie een nieuwe bike koopt kan daarom idd maar beter proberen een model te vinden dat zo goed mogelijk aan zijn verwachtingen (en verwachte verwachtingen) voldoet. Want eens je op eigen houtje begint te vervangen wordt het vaak een dure grap en moet je van die oude onderdelen zien af te geraken.

Natuurlijk, sommigen upgraden om te personaliseren, en da's weer een ander verhaal. Maar waarom dan geen complete custom bike?

Tot dusver deze filosofische beschouwing... ;)
Plaats reactie