alu zadelpen vast in carbon frame

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
wallywalvis
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 27 mei 2008 15:50
Rijdt met: giant xtc composite 1 - ltk023 29er

alu zadelpen vast in carbon frame

Bericht door wallywalvis »

Na 3 maanden wil ik velo nog eens uit elkaar halen voor groot onderhoud. En tot mijn vaststelling krijg ik geen beweging meer in zadelpen. (haal ze er nochtans regelmatig uit)

al kruipolie tussen gedaan en nacht laten staan, paar keer herhaald, nog steeds geen beweging, al beetje met hamertje zacht op getikt om eventueel wat beweging in te krijgen. niets...

Wat nu gedaan?

is Race Face Evolve XC zadelpen in giant xtc composite 1 frame. te hard wringen op carbon lijkt mij niet aan te raden, iemand tips? oplossing?
wallywalvis
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 27 mei 2008 15:50
Rijdt met: giant xtc composite 1 - ltk023 29er

Bericht door wallywalvis »

niemand die dit heeft voorgehad en heeft kunnen oplossen?

paljaskes :lol:
filsdanvers
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:23
Rijdt met: YT Jeffsy 27 & Cube stereo hybride

Bericht door filsdanvers »

Een touw aan een stevig iets bevestigen (boom, trekhaak bv. ) een dubbele prusikknoop rond je zadelpen.
En een stevige ruk aan je fiets geven.
De manier om windsurfmasten uit elkaar te krijgen.

Natuurlijk voorzichtig blijven, je kan op deze manier echt wel gigantische krachten veroorzaken.
Gebruikersavatar
Madeiros
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 22:29
Rijdt met: Scott Spark 10
Contacteer:

Bericht door Madeiros »

Als ze goed zit gewoon laten zitten mijn gedacht.
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

een met de haardroger proberen de carbon een beetje te verwarmen, kan soms lukken, of afkoelen lukt soms ook! de beste methode om dingen te lossen!
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

jeroenie schreef:een met de haardroger proberen de carbon een beetje te verwarmen, kan soms lukken, of afkoelen lukt soms ook! de beste methode om dingen te lossen!
dan wel zadelpen afkoelen en niet het frame :wink:
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Zadelpen tussen de bankschroef klemmen (met frame omhoog) en met het frame korte draai bewegingen maken, terwijl je omhoog duwt.
wallywalvis
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 27 mei 2008 15:50
Rijdt met: giant xtc composite 1 - ltk023 29er

Bericht door wallywalvis »

allemaal goede manieren om zadelpen uit alu-frame te halen, maar carbon is op dat vlak iets delicater. Zit nog steeds vast.
tip van fietsenmaker was zadelpen afzagen, en dan overlangs met enkel het zaagblad een vil zagen in het stuk dat er nog inzit, en zo losmaken.

Dit wil ik echter niet doen, want moet ik nieuwe zadelpen kopen, en dit vind ik niet echt nodig. wil ze enkel loskrijgen om fiets makkelijker te vervoeren. Want ze staat goed zoals ze staat om te fietsen.

iemand nog betere ideeën? ervaringen?, ...

alvast iedereen merci voor de aangedragen voorstellen.

wouter
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

wallywalvis schreef:allemaal goede manieren om zadelpen uit alu-frame te halen, maar carbon is op dat vlak iets delicater. Zit nog steeds vast.
tip van fietsenmaker was zadelpen afzagen, en dan overlangs met enkel het zaagblad een vil zagen in het stuk dat er nog inzit, en zo losmaken.

Dit wil ik echter niet doen, want moet ik nieuwe zadelpen kopen, en dit vind ik niet echt nodig. wil ze enkel loskrijgen om fiets makkelijker te vervoeren. Want ze staat goed zoals ze staat om te fietsen.

iemand nog betere ideeën? ervaringen?, ...

alvast iedereen merci voor de aangedragen voorstellen.

wouter
Ga er mee naar de vélomaker. Als hij ze om zeep helpt is 't zijn probleem.
En trouwens, een zadel dat goed staat laat je staan :wink:
Gebruikersavatar
amedeeke
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 17 dec 2008 22:41
Rijdt met: Giant XTC Composite 2006 (8,7 kg)
Contacteer:

Bericht door amedeeke »

Ik heb exact hetzelfde aan de hand met mijn frame

Originele zadelpen en een Giant Xtc Composite frame. wilde het ook uit elkaar halen voor onderhoud...maar helaas!

Ik heb al alles geprobeerd! Bankschroef, verwarmen, trekken, ...

resultaat tot nu toe. kop met zadelrails is uit de zadelpen gekomen. Heb een gat door de zadelpen geboord daar een dikke bout doorgestoken en weer onder de bankschroef...heel mijn gewicht eraan gehangen...NIKS! Sterke frames die Giants!

Laatste optie is zoals FM zei, zadelpen overslijpen en dan met een fijn ijzerzaagje de zadelpen in de lengterichting 2 maal doorzagen. dit wel heel voorzichtig om de binnekant van het frame nie te beschadigen!

Nog een mogelijkheid is, zadelpen overslijpen, boven slipje in maken, shim steken en een dunnere zadelpen monteren :-).

Maar beide opties verplichten je een nieuwe zadelpen te kopen :evil:
Plaats reactie