eerste keer tubeles wielen fabriceren
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- zwolle
- Mountainbiker
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
- Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88
eerste keer tubeles wielen fabriceren
dit is voor mij nog onontgonnen domein , ben tot nu toe altijd met binnenbandjes onderweg geweest.
maar omdat ik heel nieuwsgierig ben wil ik dit ook leren
ik kocht hier op de site een tijdje geleden de zeer mooie xt wielen (wh-m775)
er zit hier al een velglint (hard plastic) in en sjepapkes zijn ook al in orde
ik wil er graag de continental race king 2.0 opleggen omdat me verteld is dat dit een topband is
maar nu mijn vragen:
welke banden moet ik bestelllen?? (ust of tubeless) vloeistof?
wat is het verschil tussen tubeles en ust (of is er geen verschil)?
hoe leg ik deze banden erop?(handleiding)
welke zijn veel voorkomende problemen??
wat te doen bij lekrijden onderweg?
alvast bedankt
maar omdat ik heel nieuwsgierig ben wil ik dit ook leren
ik kocht hier op de site een tijdje geleden de zeer mooie xt wielen (wh-m775)
er zit hier al een velglint (hard plastic) in en sjepapkes zijn ook al in orde
ik wil er graag de continental race king 2.0 opleggen omdat me verteld is dat dit een topband is
maar nu mijn vragen:
welke banden moet ik bestelllen?? (ust of tubeless) vloeistof?
wat is het verschil tussen tubeles en ust (of is er geen verschil)?
hoe leg ik deze banden erop?(handleiding)
welke zijn veel voorkomende problemen??
wat te doen bij lekrijden onderweg?
alvast bedankt
- dr paaj
- Pro
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 10 feb 2005 13:38
- Rijdt met: plastikfantastik discostik
- Contacteer:
- Tubeless en UST zijn hetzelfde,
- voor de zekerheid gooi ik er altijd wat latex in, wat ik nog heb liggen.
- Compressor is handig om de band snel en goed in de velg te zetten, dit is met een voetpomp lastiger, maar daar heb ik nooit problemen me gehad.
- Met latex rij je eigenlijk nooit lek(een scheur is dikke pech) maar een binnenband heb je meestal wel bij je tijdens een rit, voor het geval dat.
- handleiding voor een band opleggen, zorgen dat de draairichting de juiste richting op wijst geen bandenlichters gebruiken.
- voor de zekerheid gooi ik er altijd wat latex in, wat ik nog heb liggen.
- Compressor is handig om de band snel en goed in de velg te zetten, dit is met een voetpomp lastiger, maar daar heb ik nooit problemen me gehad.
- Met latex rij je eigenlijk nooit lek(een scheur is dikke pech) maar een binnenband heb je meestal wel bij je tijdens een rit, voor het geval dat.
- handleiding voor een band opleggen, zorgen dat de draairichting de juiste richting op wijst geen bandenlichters gebruiken.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 294
- Lid geworden op: za 13 nov 2004 20:34
- Rijdt met: Tomac Automatic 120
latex is in principe niet nodig als je een UST band koopt.
Tubeless rijden kan je mbv gewone banden met één of andere antilekvloeistof erin.
Er is toch een verschil tussen tubeless en UST; het principe is wel hetzelfde (rijden zonder binnenband), maar om UST te rijden heb je UST-velgen en UST banden nodig . Die zijn meestal iets zwaarder, maar steviger dan gewone banden. Maar daar moet je dan weer vloeistof gebruiken en zo zal het totale gewicht nagenoeg hetzelfde zijn.
Ik rij al 2,5 jaar UST en ben nog nooit lekgereden. En ik kap er voor de zekerheid 30-40ml docblue vloeistof in van Schwalbe voor trips in het buitenland.
Hans
Tubeless rijden kan je mbv gewone banden met één of andere antilekvloeistof erin.
Er is toch een verschil tussen tubeless en UST; het principe is wel hetzelfde (rijden zonder binnenband), maar om UST te rijden heb je UST-velgen en UST banden nodig . Die zijn meestal iets zwaarder, maar steviger dan gewone banden. Maar daar moet je dan weer vloeistof gebruiken en zo zal het totale gewicht nagenoeg hetzelfde zijn.
Ik rij al 2,5 jaar UST en ben nog nooit lekgereden. En ik kap er voor de zekerheid 30-40ml docblue vloeistof in van Schwalbe voor trips in het buitenland.
Hans
-
- Mountainbiker
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo 12 okt 2008 19:21
- Rijdt met: cannondale jeckyll4/301/951/cobia
tubeless rijden
Hoi, ik rijd het liefst tubeless met gewone banden, daar de zijkant wat zachter is als van tubeless banden. Het is wat tricky om ze erop te leggen(lukt niet zonder compressor) maar daarna is het super rijden! Stop niet met rijden als je lek rijdt want dan stopt je lekken niet. De vloeistof moet verdeeld worden. Je hebt een setje nodig met tape, een rubber lint ,een ventiel en de latex natuurlijk. Deze zijn op veel plaatsen te koop.
Suc6!
Suc6!
een gewone band opleggen(dus geen tubeless band)met vloeistof
-leg de band op uw velg zonder vloeistof en pomp uw band op met compressor op 3a4 bar dat hij goed op zijn plaats zit.
- band aflaten en ongeveer 10 cm terug los doen de vloeistof erin en er terug op.
-goed schudden met de band tot alle gaatjes dicht zijn, een proef ritje maken en de band terug op druk zetten en klaar is kees!!!
-leg de band op uw velg zonder vloeistof en pomp uw band op met compressor op 3a4 bar dat hij goed op zijn plaats zit.
- band aflaten en ongeveer 10 cm terug los doen de vloeistof erin en er terug op.
-goed schudden met de band tot alle gaatjes dicht zijn, een proef ritje maken en de band terug op druk zetten en klaar is kees!!!