zelf sleutelen of fietsenmaker

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
1852
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 22 feb 2008 11:22
Rijdt met: Specialized Enduro custom '04
Contacteer:

Bericht door 1852 »

Ook ik doe alles zelf inclusief wielen vlechten op service van voorvork na. (voordeel als je iemand kent wiens vak het is)
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

zoals roger zegt , wat je zelf doe doe je meestal beter.

Echter ben ik nogal eerder voorstander van het gezegde , ben je er niet zeker van blijf er dan met je fikken vanaf. :wink:

Punt is wel als je zelf niet de nodige skills hebt je ook moeilijk kan bepalen of in de gaten krijgt dat uwe fietsenboer er ook geen verstand van heeft.
Ik zie zelf geregeld fietsen waarvan je weet/ziet dat de fietsenboer er niet echt verstand van heeft echter de bestuurde zich van geen kwaad bewust is.

Is moeilijke kwestie.
Gebruikersavatar
TimDC
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: do 16 dec 2004 16:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper en een andere vuile velo

Bericht door TimDC »

Tja als je de nodige sleutels hebt verzameld en weet wat je doet doe je het idd beter zelf. Ik ga juist naar de lbs voor het onderhoud van mijn vork en demper. Hoewel ik al 4 maal een nieuwe heb gekregen, dus ook geen onderhoud demper nodig. En... om mijn voorwiel uit mijne velo te krijgen :oops: Klein detail mijn fietsenmaker kreeg het er ook niet uit, zit nu in de fabriek van specialized. Die DT Swiss rommel toch #-o .

Wielen vlechten is ook geen probleem, ook al doe ik dat niet zoveel, ik heb een zeer goede handleiding, met dank aan de fietsenmakers die de lessen fietsenmaker gaven in de avondschool =D>
Muddevil
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 mei 2010 22:16
Rijdt met: Matt Speed
Contacteer:

zelf sleutelen

Bericht door Muddevil »

Je kan een dagopleiding volgen bij de fietsdokter via www.vakantiefieter.be

Nadien vol vertrouwen zelf sleutelen :lol:
Gebruikersavatar
Trekkie 800
Mountainbiker
Berichten: 375
Lid geworden op: zo 19 mar 2006 16:14
Rijdt met: Trek 800 / Trek 6500 Flaire Duotone / Trek TopFuel 9

Bericht door Trekkie 800 »

Ik probeer ook zelf zoveel mogelijk te doen. Soms onder het waakzaam oog van mijne collega. Meestal vind je op het internet wel vanalles hoe dat zaken in elkaar steken.
Gebruikersavatar
cuberider0611
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: vr 02 apr 2010 10:36
Rijdt met: Cube AMS 100 pro

Bericht door cuberider0611 »

Ik heb volwassenonderwijs fietstechnieker gevolgd aan de pts te eisden-maasmechelen en doe zo goed als mogelijk alles zelf. Heb via de school een koffer van BBB kunnen aanschaffen met meest courante materiaal voor handen. Voor duurder materiaal zoals balhoofdpers, enz ga ik gewoon nr de school.
Gebruikersavatar
TimDC
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: do 16 dec 2004 16:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper en een andere vuile velo

Bericht door TimDC »

Ik heb de indruk dat wat dat je zelf doet dikwijls ook beter doet.

Miljaar ik ben niet goed gezind, mijn voorwiel zit muurvast op mijn velo omdat de snelkoppeling (DT Swiss) geblokkeerd zit tussen mijn vork, de linkerkant zit de naafconus geperst tussen de vork en de snelspanner. Dit zit daar zo vast in dat het precies aan elkaar gelast is. Ik bel naar mijn lbs, je moet die snelspanner daar voorzichtig uitkloppen met een rubber hamer zegt hij. Dat lukte langs geen kanten. Ik doe mijne velo binnen, hij kreeg dat ook niet los, belt naar specialized en die zeggen tegen hem dat hij die snelkoppeling er moet doorkloppen, hij heeft daar 2 uur aan geprobeerd zonder resultaat, allé zonder, mijn naaf, as en snelkoppeling zijn nu helemaal naar de kl*te. Toen ik vandaag belde wist hij niet zeker of dit in garantie ging vervangen worden omdat hij vond dat ik daar regelmatig vet tussen moest doen. Hij zei wel dat specialized niet moeilijk doet met garantie, maar dit is af te wachten. Ik vind dit wel heel straf, ik heb nu nog nooit iemand geweten die vet doet aan de borgmoer van de wielconus omdat dit ding dient om je wiel vast te zetten in je kader.

Ik verander ook regelmatig van banden dus dat wiel ging daar regelmatig wel eens uit. Ik weet in elk geval 1 ding, als ik dit zelf had opgelost moest ik alleen maar een nieuwe snelsluiter kopen, nu heb ik misschien een wiel van €170 aan mijn been + een snelsluiter van €78. Als het geen garantie is mag hij dat wiel houden. Voor dat geld koop ik wel een ander setje :evil: :evil:
Plaats reactie