Ketting versleten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
SchizO
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 10 aug 2003 11:24
Rijdt met: C'Dale Rush

Ketting versleten

Bericht door SchizO »

Mijn ketting zit er zogoed als door,
wat vervang ik best allemaal ?


BTW welke ketting neem ik best ? IK zou gaan voor een exemplaar met een powerlink schakel.
Gebruikersavatar
pr023473
Mountainbiker
Berichten: 490
Lid geworden op: za 17 jan 2004 10:31
Rijdt met: specialized s-works carbon HT en epic carbon
Contacteer:

Bericht door pr023473 »

Nieuwe ketting is nieuwe casette.

Welke hangt af of je met een 8 of 9 speed rijdt.
Indien 9 speed -- > sram pc 99 met powerlink en evt 9.0 casette.
Voor 8 speed kan ik het mij niet meer voorstellen maar ik dacht pc 59.
Ik kan mis zijn, het is dan ook al een tijdje geleden met 8 speed.

Groetjes,

Patrick
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

pr023473 schreef:Nieuwe ketting is nieuwe casette.

Welke hangt af of je met een 8 of 9 speed rijdt.
Indien 9 speed -- > sram pc 99 met powerlink en evt 9.0 casette.
Voor 8 speed kan ik het mij niet meer voorstellen maar ik dacht pc 59.
Ik kan mis zijn, het is dan ook al een tijdje geleden met 8 speed.

Groetjes,

Patrick
Je bent mis :wink:

De codering bij SRAM is gemakkelijk. Het eerste cijfer slaat op de kwaliteit van de ketting, het tweede op het aantal versnellingen. Zo is de PC 99 de topketting voor 9V en de PC 58 een nog altijd goede basisketting voor 8V.

Dat wisselen van die cassette samen met de ketting klopt evenmin, of het ware dat die cassette van blik gemaakt is. Normaliter gaat een casette minstens 3 kettingen mee. Ik heb zopas, ruim vroegtijdig een LX cassette gewisseld die er een kleine 4000 km opzat. Een ketting daareentegen doet bij mij 800 à 1500 km.

Gebruik efkes de zoekfunctie, er zijn hier al boekdelen over dit onderwerp geschreven.
Gebruikersavatar
pr023473
Mountainbiker
Berichten: 490
Lid geworden op: za 17 jan 2004 10:31
Rijdt met: specialized s-works carbon HT en epic carbon
Contacteer:

Bericht door pr023473 »

Ik gebruik ook twee kettingen ( afwisselend).
Zo gaat je cassette langer mee.
Maar drie kettingen na elkaar voor een cassette ??
Zijn die kettingen dan van blik ??
En een ketting tussen 800 en 1500 km
Dat is 700 km verschil.
Amaai
Gebruikersavatar
SchizO
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 10 aug 2003 11:24
Rijdt met: C'Dale Rush

Bericht door SchizO »

en wat met de voorste tandbladen ?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

pr023473 schreef:Ik gebruik ook twee kettingen ( afwisselend).
Zo gaat je cassette langer mee.
Maar drie kettingen na elkaar voor een cassette ??
Zijn die kettingen dan van blik ??
En een ketting tussen 800 en 1500 km
Dat is 700 km verschil.
Amaai
Als je de rek op je ketting in het oog houdt (bv met de rohloff caliber hieronder), gaat je cassette langer mee, vermits het door een versleten, uitgerokken ketting is dat slijtage aan de cassette wordt veroorzaakt. Het verschil tussen 800 en 1500 km zal wel eveneens overeenkomen met zomer-winter :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

vermits het door een versleten, uitgerokken ketting is dat slijtage aan de cassette wordt veroorzaakt. Het verschil tussen 800 en 1500 km zal wel eveneens overeenkomen met zomer-winter
Yep, en naast zomer/winter is het gebruik van een powerlink ook iets dat het onderhoud van de ketting ten goede komt, waardoor ze langer mee gaat.

Wat de voorbladen betreft is het vaak het middenblad dat het snelst versleten is. Maar dit moet toch ook 2 cassettes mee kunnen.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

kettingen

Bericht door nothing 's impossible »

Ik bol met 2 kettingen afwisselend, en als de kettingen versleten zijn gaat de cassette eraf, de bladen ( de kleinste gaat meestal 2 cassettes mee) en de deraileurswielen ook.

De volgende keer probeer ik met 3 kettingen. (LX, met powerlink)

Den body is er na 2 cassettes ook ver aan en op de trapas zit ook al een hoop spel, dan smijt ik die er ook op.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

En er is wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen LX en XT. Een XT cassette is stukken duurzamer dan een LX. Ook heb ik de indruk dat de SRAM kettingen (PC69) sterker zijn dan de Shimano's. Maar dit kan ook door de Powerlink komen.
Mijn Specialized tandwielen zijn op het middenblad na nog in uitstekende staat (6000km) Het middenblad heb ik preventief gewisseld. De LX cassette is nog voor ze problemen gaf vervangen na 3500 km. Zoals gezegd wissel ik de kettingen eveneens voor ze verlseten zijn. Als ik de optelsom maak meen ik hierdoor zowel te besparen als pechvrij te kunnen biken.
Bovendien heb ik in de winter minstens een modderrit per week gereden.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Ketting: XTR + Powerlink (haalt bij mij ongeveer 2000km)
Cassette: XT en vervang ik na 4000km (na de tweede ketting rij ik beide meestal om zeep).

De TA tandwielen lijken me heel erg slijtvast (70€ voor een setje en je hoeft toch meestal maar buiten- en middenblad te vervangen)!
Plaats reactie