vraag ivm wrijving stofkap achterste naaf

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
tourbiker
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 11 mar 2004 11:14
Rijdt met: Red Bull AL-400 Werks

vraag ivm wrijving stofkap achterste naaf

Bericht door tourbiker »

de stofkap (tegen de borgmoer van de naaf) op mijn achterste wiel staat stil wanneer deze in beweging is, dit veroorzaakt veel wrijving=weerstand

terwijl bij mijn voorste wiel de stofkappen aan weerszijden gelijkmatig "meedraaien" en dus geen weerstand veroorzaken
is dit te wijten aan een verkeerde afstelling?
zoniet, hoe kan ik de wrijving minimaliseren?
Gebruikersavatar
frog
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 apr 2002 02:00
Rijdt met: Pro Winner

Bericht door frog »

Stofkappen van shimano naven draaien gewoolijk niet mee , die zitten lichtjes vast op een ring van de as en draaien los in de naaf . Er zitten op de as ringen van verschillende diameter en de volgorde moet gerespecteerd zodat de rubberenstofkap lichtjes spant op de goeie ring van de as .De naven moeten reeds gedemonteerd geweest zijn van iemand en niet in de juiste volgorde terug gemonteerd daarom draaien die mee #-o #-o #-o
Gebruikersavatar
ToM5
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 07 sep 2003 18:48
Rijdt met: Specialized Sworks M5(04) SID XTR04 XmaxSL

Bericht door ToM5 »

als de stofkap meedraait heb je wrijving op de as
als de stokap niet meedraait heb je wrijving tegen de naaf

What the f*ck is the difference?? #-o #-o #-o

Als je echt wil dat ze niet of wel meedraait spuit dan eens een beetje siliconenspray tussen de vlakken waar het meeste weerstand op zit, maar in ieder geval zeker niet van wakker liggen als de wielen vlot en stil lopen :wink:
tourbiker
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 11 mar 2004 11:14
Rijdt met: Red Bull AL-400 Werks

Bericht door tourbiker »

ToM5 schreef:als de stofkap meedraait heb je wrijving op de as
als de stokap niet meedraait heb je wrijving tegen de naaf

What the f*ck is the difference?? #-o #-o #-o

Als je echt wil dat ze niet of wel meedraait spuit dan eens een beetje siliconenspray tussen de vlakken waar het meeste weerstand op zit, maar in ieder geval zeker niet van wakker liggen als de wielen vlot en stil lopen :wink:

het verschil is duidelijk, ingeval voorste viel: de wrijving op de as is nihil omdat deze dan met dezelde snelheid meedraait
als de stofkap niet meedraait voel je duidelijk meer weerstand (veel minder omwentelingen), waarom is dit enkel bij het achterste wiel (bij 3 fietsen getest)?
Gebruikersavatar
frog
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 apr 2002 02:00
Rijdt met: Pro Winner

Bericht door frog »

der zitten zelfs linders tussen de ringen om de afstand rubberen kap <>naaf uit te lijnen De rubberen kap moet rakelings langs de naaf draaien(zelfs met een lip er gedeeltelijk in de naaf) :^o :^o :^o
tourbiker
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 11 mar 2004 11:14
Rijdt met: Red Bull AL-400 Werks

Bericht door tourbiker »

frog schreef:Stofkappen van shimano naven draaien gewoolijk niet mee , die zitten lichtjes vast op een ring van de as en draaien los in de naaf . Er zitten op de as ringen van verschillende diameter en de volgorde moet gerespecteerd zodat de rubberenstofkap lichtjes spant op de goeie ring van de as .De naven moeten reeds gedemonteerd geweest zijn van iemand en niet in de juiste volgorde terug gemonteerd daarom draaien die mee #-o #-o #-o

het betrof een nieuwe fiets! groep sh 105
de stofkap zit tegen de borgmoer, de borgring tss conus en borgmoer heeft naar mijn inziens hier enkele geen invloed
aantal omwentelingen bij wrijving is aanzienlijk minder, dit voel je duidelijk als je de as vastneemt en het wiel laat draaien
Plaats reactie