de stofkap (tegen de borgmoer van de naaf) op mijn achterste wiel staat stil wanneer deze in beweging is, dit veroorzaakt veel wrijving=weerstand
terwijl bij mijn voorste wiel de stofkappen aan weerszijden gelijkmatig "meedraaien" en dus geen weerstand veroorzaken
is dit te wijten aan een verkeerde afstelling?
zoniet, hoe kan ik de wrijving minimaliseren?
vraag ivm wrijving stofkap achterste naaf
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Stofkappen van shimano naven draaien gewoolijk niet mee , die zitten lichtjes vast op een ring van de as en draaien los in de naaf . Er zitten op de as ringen van verschillende diameter en de volgorde moet gerespecteerd zodat de rubberenstofkap lichtjes spant op de goeie ring van de as .De naven moeten reeds gedemonteerd geweest zijn van iemand en niet in de juiste volgorde terug gemonteerd daarom draaien die mee
- ToM5
- Mountainbiker
- Berichten: 217
- Lid geworden op: zo 07 sep 2003 18:48
- Rijdt met: Specialized Sworks M5(04) SID XTR04 XmaxSL
als de stofkap meedraait heb je wrijving op de as
als de stokap niet meedraait heb je wrijving tegen de naaf
What the f*ck is the difference??
Als je echt wil dat ze niet of wel meedraait spuit dan eens een beetje siliconenspray tussen de vlakken waar het meeste weerstand op zit, maar in ieder geval zeker niet van wakker liggen als de wielen vlot en stil lopen
als de stokap niet meedraait heb je wrijving tegen de naaf
What the f*ck is the difference??
Als je echt wil dat ze niet of wel meedraait spuit dan eens een beetje siliconenspray tussen de vlakken waar het meeste weerstand op zit, maar in ieder geval zeker niet van wakker liggen als de wielen vlot en stil lopen
-
- Mountainbiker
- Berichten: 28
- Lid geworden op: do 11 mar 2004 11:14
- Rijdt met: Red Bull AL-400 Werks
ToM5 schreef:als de stofkap meedraait heb je wrijving op de as
als de stokap niet meedraait heb je wrijving tegen de naaf
What the f*ck is the difference??
Als je echt wil dat ze niet of wel meedraait spuit dan eens een beetje siliconenspray tussen de vlakken waar het meeste weerstand op zit, maar in ieder geval zeker niet van wakker liggen als de wielen vlot en stil lopen
het verschil is duidelijk, ingeval voorste viel: de wrijving op de as is nihil omdat deze dan met dezelde snelheid meedraait
als de stofkap niet meedraait voel je duidelijk meer weerstand (veel minder omwentelingen), waarom is dit enkel bij het achterste wiel (bij 3 fietsen getest)?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 28
- Lid geworden op: do 11 mar 2004 11:14
- Rijdt met: Red Bull AL-400 Werks
frog schreef:Stofkappen van shimano naven draaien gewoolijk niet mee , die zitten lichtjes vast op een ring van de as en draaien los in de naaf . Er zitten op de as ringen van verschillende diameter en de volgorde moet gerespecteerd zodat de rubberenstofkap lichtjes spant op de goeie ring van de as .De naven moeten reeds gedemonteerd geweest zijn van iemand en niet in de juiste volgorde terug gemonteerd daarom draaien die mee
het betrof een nieuwe fiets! groep sh 105
de stofkap zit tegen de borgmoer, de borgring tss conus en borgmoer heeft naar mijn inziens hier enkele geen invloed
aantal omwentelingen bij wrijving is aanzienlijk minder, dit voel je duidelijk als je de as vastneemt en het wiel laat draaien