Ketting gebroken.
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- beethoven
- Mountainbiker
- Berichten: 658
- Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
- Rijdt met: Specia hard-rock
Ketting gebroken.
Deze avond heb ik mijn ketting gebrokken. Teveel druk willen zetten tijdens een beklimming en ja. Daar ik toch niet ver van huis was ben ik tevoet met de bike gewandelt en thuis begonnen met de reparatie.
Mijn buur kwam wel af met het volgende stukje;
een schakel van een ketting met een slotje.
Kan zoiets gemonteerd worden op de ketting? Daar de ketting onder zeer belastende druk moet bestand zijn vraag ik mij dit af?
Het zou wel gemakkelijk zijn om die bevestiging zo te maken dan kan de ketting er zeker bij iedere schoonmaakbeurt op die wijze gemakkelijker uit elkaar gedaan worden voor een betere schoonmaak te garanderen.
Wat vinden jullie van deze bevestiging?
Mijn buur kwam wel af met het volgende stukje;
een schakel van een ketting met een slotje.
Kan zoiets gemonteerd worden op de ketting? Daar de ketting onder zeer belastende druk moet bestand zijn vraag ik mij dit af?
Het zou wel gemakkelijk zijn om die bevestiging zo te maken dan kan de ketting er zeker bij iedere schoonmaakbeurt op die wijze gemakkelijker uit elkaar gedaan worden voor een betere schoonmaak te garanderen.
Wat vinden jullie van deze bevestiging?
- Black Phantom
- Mountainbiker
- Berichten: 499
- Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
- Rijdt met: Trek 4700
- Contacteer:
Re: Ketting gebroken.
Bericht door Black Phantom »
De uitvinder daarvan verdient een standbeeld.beethoven schreef:Wat vinden jullie van deze bevestiging?
Beethoven: we moeten je de zoekfunctie toch ni leren kennen hé
Trefwoord= powerlink
- MaC'Red
- Mountainbiker
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
- Rijdt met: Scott Spark RC team
- Contacteer:
ik kan geen slecht woord zeggen over de powerlink hoor , deze kettingschakel is idd zeker bestand tegen schokken en dergelijke want anderzijds gaan ze het ook nie in de productie gooien he, momenteel maak ik er geen gebruik af doordat ik een nieuwe ketting heb maar het zal er wel terug van komen das zeker, voor onderhoud is deze natuurlijk zeer geschikt hoor of als je gerbuik maakt van twee kettingen elk om beurt.
Gizmo
Gizmo
- beethoven
- Mountainbiker
- Berichten: 658
- Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
- Rijdt met: Specia hard-rock
Ketting gebroken.
Beste mountainbikers,
het leek me wel een goed idee tijdens de vakantie, nu er ook wat fietsenzaken gesloten zijn, en dit niet al te moeilijke reparatie is, eens hieraan wat te tijd te besteden. Alvast bedank voor de nodige uitleg en nieuwe ideeën. Dit is toch een veel voorkomende breuk welke gemakkelijk zelf te maken valt. Rudy VdE.
het leek me wel een goed idee tijdens de vakantie, nu er ook wat fietsenzaken gesloten zijn, en dit niet al te moeilijke reparatie is, eens hieraan wat te tijd te besteden. Alvast bedank voor de nodige uitleg en nieuwe ideeën. Dit is toch een veel voorkomende breuk welke gemakkelijk zelf te maken valt. Rudy VdE.
- swerkfiets
- Mountainbiker
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
- Rijdt met: olmo sramX0
- Contacteer:
Bericht door swerkfiets »
nog niet zo lang geleden hebben we het hier al eens over gehad in de rubriek wat neem ik mee als reparatiesetje.. Persoonlijk neem ik nooit een powerlink mee maar een multitool met een kettingpons zodoende heb je absoluut geen powerlink nodig want je linkt je ketting zelf met de pons terug aan elkaar. en dit gaat zeker zo snel.
Bericht door Gast »
Zeker zo snel?
Voor een uiterst handige harry misschien wel ja.
Totdat je breekstiftje een tiende van een mm te ver uitdraait, begin het dan maar eens terug in je ketting te wurmen, als het dan al niet ergens in het gras verdwenen is.
Je moet dan (volgens de instructies van Shimano zelf) ipv een powerlink ook altijd zo'n pietlullig klein breekstiftje meezeulen want het stiftje dat in de ketting zit mag je nooit herbruiken (dixit Shimano).
Shimano zelf heeft geen powerlink, de link van SRAM is natuurlijk wel compatibel met de kettingen van Shimano. Maar Shimano in al zijn wijsheid en goedheid heeft daar al iets op gevonden, de garantie vervalt dan
Het kan nog beter: bij Shimano kettingen maj je alleen een Shimano kettingpons gebruiken anders wordt je ketting beschadigd en vervalt de aansprakelijkheid en .... blablabla.
(bron Fiets jul 04 naar aanleiding van breuk van Shimano 10 speed kettingen)
Voor een uiterst handige harry misschien wel ja.
Totdat je breekstiftje een tiende van een mm te ver uitdraait, begin het dan maar eens terug in je ketting te wurmen, als het dan al niet ergens in het gras verdwenen is.
Je moet dan (volgens de instructies van Shimano zelf) ipv een powerlink ook altijd zo'n pietlullig klein breekstiftje meezeulen want het stiftje dat in de ketting zit mag je nooit herbruiken (dixit Shimano).
Shimano zelf heeft geen powerlink, de link van SRAM is natuurlijk wel compatibel met de kettingen van Shimano. Maar Shimano in al zijn wijsheid en goedheid heeft daar al iets op gevonden, de garantie vervalt dan
Het kan nog beter: bij Shimano kettingen maj je alleen een Shimano kettingpons gebruiken anders wordt je ketting beschadigd en vervalt de aansprakelijkheid en .... blablabla.
(bron Fiets jul 04 naar aanleiding van breuk van Shimano 10 speed kettingen)
- swerkfiets
- Mountainbiker
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
- Rijdt met: olmo sramX0
- Contacteer:
Bericht door swerkfiets »
ik je wel begrijpen maar denk je niet dat al die praat van shimano en andere fabrikanten verkooppraat is Ik ben sinds 4 jaar fietsmecanieker op mijn werk voor een 10 tal vtt's en als ik altijd alles volgens de fabrieksvoorschriften zou moeten herstellen dan was mijn werkbudget na 3maanden al op. Ik kan je garanderen in de winter ijskoud alles vol slijk vingers half bevroren plaats dan maar eens deftig een powerlink met een groep achter je die op je vingers staat te kijken. Ik heb al heel wat kettingen herstelt onderweg ook van medebikers die een powerlink bijhadden en hem er niet opkregen omdat alles vol slijk zat. Nu een tip voor je kettingpons van je multitool je moet op voorhand thuis de exacte maat voor het uitduwen van het asje bepalen en hem zodoende afvijlen of markeren en je zal nooit dat probleem van het asje te ver uitduwen nog voor hebben (tip gekregen van mijn lesgever)
- Joris
- Mountainbiker
- Berichten: 200
- Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
- Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam
Is mss wel een goede tip als iedereen van je groep met een 9 speed ketting rijdt, maar een aantal van mijn kameraden hebben nog een 8 speed.swerkfiets schreef:Nu een tip voor je kettingpons van je multitool je moet op voorhand thuis de exacte maat voor het uitduwen van het asje bepalen en hem zodoende afvijlen of markeren en je zal nooit dat probleem van het asje te ver uitduwen nog voor hebben (tip gekregen van mijn lesgever)
Vandaag nog een tochtje gaan rijden en mijne kameraad zijn ketting kapot getrokken. Ik heb er 2 schakels moeten uithalen. Ketting terug aaneen gezet. Dit is eigenlijk niet zo moeilijk met een kettingpons. Maar wat doe je achteraf? Je ketting is nu 2 schakels korter. Gewoon 2 nieuwe schakels ertussen ponsen? En wat indien je ketting reeds een redelijke sluitagegraad heeft. Nieuwe ketting en nieuwe casette?