vork monteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

vork monteren

Bericht door Foxy »

Ik zou graag een voorvork zelf monteren, maar ik zag dat daar een enorm raar toestel voor nodig was. Het klint mss dom, maar kan je niet gewoon de buis in je kader schuiven?
Merci alvast
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

toestel??

gewoon die stuurbuis door je headset, eventuele spacers en stuurpen erop, topcap vastdraaien, speling afregelen en klaar.
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

dat dacht ik ook, maar ik zag dat onderstaand toestel zou moeten gebruikt worden om de nieuwe vork te monteren (om het balhoofd erin te passen ofzo).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

een balhoofd zit in het frame, niet in de vork, als er in het frame geen balhoofd zit heb je idd zoiets nodig om er 1 in te persen
Gebruikersavatar
egidius
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 10:04
Rijdt met: cube attention [magura edition,fournales fork]; rockrider 8.1 ; merckx koersfiets

Bericht door egidius »

balhoofd monteren en demonteren doe ik trouwens gewoon met een platte schroevendraaier en een hamer ;)
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

egidius schreef:balhoofd monteren en demonteren doe ik trouwens gewoon met een platte schroevendraaier en een hamer ;)
een uitdrijver is beter om geen beschadiging te krijgen, het toestel op de foto heb je niet nodig om een balhoofd te plaatsen, dat kan perfect met een zelfgemaakt en heel goedkoop tuigje.
Gebruikersavatar
egidius
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 10:04
Rijdt met: cube attention [magura edition,fournales fork]; rockrider 8.1 ; merckx koersfiets

Bericht door egidius »

voor eenmalig (de)monteren heb ik me toch wel die moeite gespaard ;)
en geen schade :drunk:
Gebruikersavatar
LucVR
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: vr 09 jun 2006 11:43
Rijdt met: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Bericht door LucVR »

Het enige dat je dus nodig hebt om een vork te monteren is een inbus, een ijzerzaag of buizensnijder, een ijzervijl, een hamer en een stuk plastic waterleidingbuis.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

En niet vergeten om de konus-ring van het onderste balhoofdlager, onderaan op de stuurbuis van uwe oude vork, over te zetten op de nieuwe vork.
Deze kan redelijk vast zitten, maar met een scherpe houtbeitel, wat fingerspitzengefül en geduld moet dat wel lukken.
Plaats reactie