Magura Marta doortrekken remhendel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

@Bantu: idd Ramstein

antwoord van bike discount:

Hello!
It of course a little difficult to say what's wrong if we don't have the brake here, but I suppose we can try to replace the rubber washer under the lever reservoir which might be damaged (part number 0721 286) or send the brake back to Magura. Magura's so called "customer service" doesn't even answer the phone. What do you prefer?
Greetings Hans Härtel H&S

idd. zei zeggen dus ook het rubber membraam. Ik ga vragen of ze mij eentje opsturen en dan zal ik het wel zelf installeren. :lol:
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Knappe seite , maar Radon heeft toch niet dezelfde kaders als cube denkik. Andere verstevigingen en patten t.o.v de Cube teamline , LTD , AMS ,...
xr 650
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 jul 2004 19:23
Rijdt met: Radon ZR-four

Bericht door xr 650 »

Thorgal, heb daarnet geantwoord zonder al je berichten te lezen, sorry. Maar we hebben blijkbaar hetzelfde antwoord van Hans gekregen.
Bij jou pakt hij echter nog als je enkele malen pompt, ik ben dat punt reeds voorbij. De remkracht zit bij mij nog op 5 % of minder, hoe hard je ook begint te pompen!!!
Ik ken iemand tegengekomen die dit probleem reeds had met het vroeger model, bij hem was het vervangen van het membraam de oplossing, hopelijk voor ons ook.
Ik hou je op de hoogte als ik het membraam ontvangen en gemonteerd heb !
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

Voila!

Woensdavoormiddag probleem aangekaart bij bike-discount.

Vrijdag namiddag 2 nieuwe rubbertjes al in m'n bezit.

Perfecte service, alleen...

Zonet rubbertje vervangen EN....

... remhendel trekt nog steeds door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

trouwens, aan het "oude" rubbertje was ook niets te zien? uitvoerig geïnspecteerd en niet het kleinste minuscuul gaatje of scheurtje te bespeuren!!!

Op naar de volgende stap zekers? Ontluchtingsset kopen en ontluchten?!
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

Zoals gezegd, ontluchtingsset gekocht en zelf ontlucht.

Resultaat:

Eerste maal ontlucht: géén verbetering, remhendel trrok nog steeds door.

Tweede maal ontlucht: rustiger te werk gegaan, vooral het uit de leidingen zuigen van de olie heel langzaam gedaan en probleem was opgelost!

Conclusie: in mijn geval is het probleem dus opgelost door een korrekt uitgevoerde ontluchting! Heb ondertussen 2 ritten erop zitten van een dikke 130km samen en m'n achterrem werkt nog steeds perfect.

Een antwoord op de vraag: Hoe kan er nu lucht komen in een gesloten systeem? Dan moet er toch een lek zijn! Niet noodzakelijk! Mogelijke verklaring: als je remmen héél heet lopen, in bv. een zeer lange afdaling, dan kan er een soort luchtbellen ontwikkeling ontstaan (omvorming van vloeistof naar gas dus, zoals bij kokend water hé), waardoor je dus lucht in de leidingen krijgt!

Tip: ontvet je remblokjes en je schijven regelmatig, je remblokjes moeten "happen" in de remschijf, deze mag dus niet "slepen". Rij op asfalt en trek je achterrem dicht, dan moet je hem dadelijk voelen "happen" zodat je wiel blokkeert, hij mag niet het minste "slepen" (wat meestal ook een kort piepend geluid geeft). Om te ontvetten gebruik ik wasbenzine. Haal je blokjes uit de houder, leg ze een tijdje in wasbenzine, na uithalen veeg je ze af met bv keukenrol, maak je schijf ook zuiver met wasbenzine in een papiertje en... je zal versteld staan hoe goed ze terug werken! Als je blokjes minder slepen, krijg je weer minder warmte ontwikkeling, waardoor de kans kleiner is dat er lucht in je lmeindingen ontstaan ,.....................

Voila, zo zie je, ik leer nog steeds bij en hoop nog véél bij te leren. Ik weet dus ZEKER ook niet alles maar, mocht ik iemand kunnen helpen, graag, contacteer me maar hoor!
Plaats reactie