Workshop/Cursus/...fietsherstelling mtb ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Workshop/Cursus/...fietsherstelling mtb ?

Bericht door »

Kvroeg mij af of er nergens zo'n workshop of cursus is die de basistechnieken van mtb-onderhoud aanleert.Kben het een beetje beu om voor de kleinste prul naar mijn fietsboer te lopen.Volgens mij kan ik daar toch ni de enigste geïnteresseerde voor zijn?En zelf beginnen experimenteren is mij al slecht bevallen..met rode kaken uiteindelijk tóch naar de vélomaker moeten gaan...Dus,laat iets weten als je meer info hebt,thx.
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Ik heb mij ooit in de fnac een boek gekocht en ben beginnen sleutelen. Ook een koffertje met gereedschap gekocht in de makro. In het begin uren bezig geweest, maar na een tijdje gaat dat zeer vlot. doe mijn fiets bijna nooit naar de fietsboer.

2 maand geleden mijn oude cannondale ingeruild voor een nieuwe jekyll en alles zelf gemonteerd, zonder problemen.
Gebruikersavatar
marzokki NQH
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 10 mar 2002 02:00
Rijdt met: terrago-kader '98

Bericht door marzokki NQH »

ik heb mij ook zo een lifu kist in de makro gekocht en ben momenteel in de aanvangsknoei fase. Ik moet wel toegeven dat het allemaal wel nog redelijk goed meevalt. Na ietwat knoeien ontdekt ge voor uzelf waarop ge moet letten en vindt ge trucjes voor de volgende keer...
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Wow,daar ben ik efkes zoet mee...Thanx Qube ! Laat het sleutelen een aanvang nemen !! =D>
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Ik probeer tegenwoordig ook zoveel mogelijk zelf te doen.
Ik heb ook een Lifu-koffer gekocht.
Als literatuur gebruik ik het boek 'Zinn and the art of mountainbike maintenaince' van Lennard Zinn. Dit boek is heel begrijpelijk geschreven en beschrijft de meest elementaire zaken tot de meest verfijnde.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

Ik heb wel geluk gehad. Ik heb via mijn werk een 14-daagse individuele cursus mogen volgen en nu ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van een 10-tal fietsen (Merida, full LX, tools VAR en eigen atelier)met een eigen budget en het begeleiden van groepen (1 à 2 keer per week)meestal omgeving vlaams brabant (Everberg) en af en toe Rendeux en Eupen. Het allergrootste voordeel is dat ik nu door het volgen van die cursus bij een groothandel al mijn materiaal kan aankopen.
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

@swerkfiets : was die cursus via Cevora ofzo? Klinkt geweldig alleszins,meer info graag!!!! Mijn portemonnee dankt u !
Plaats reactie