Tikkend / krakend geluid bij trappen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
PeterV
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 aug 2002 02:00
Rijdt met: Stevens

Tikkend / krakend geluid bij trappen

Bericht door PeterV »

Telkens ik een omwenteling met de pedalen maak, is er een tikkend / krakend geluid te horen. Bij het klimmen verergert dit nog, maar bij het dalen of stilhouden van de benen is dit helemaal niet te horen. De trapas zit goed vast, de voorste tandwielen staan niet los, er hangt niets los, zie niks abnormaals aan het fame,... Wat kan de oorzaak zijn van dit geluid?
Iemand enig idee of hetzelfde probleem?
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Re: Tikkend / krakend geluid bij trappen

Bericht door fieldbiker »

PeterV schreef:Telkens ik een omwenteling met de pedalen maak, is er een tikkend / krakend geluid te horen. Bij het klimmen verergert dit nog, maar bij het dalen of stilhouden van de benen is dit helemaal niet te horen. De trapas zit goed vast, de voorste tandwielen staan niet los, er hangt niets los, zie niks abnormaals aan het fame,... Wat kan de oorzaak zijn van dit geluid?
Iemand enig idee of hetzelfde probleem?
Slijtage aan de ketting & achterste tandwielen, misschien ?

Fieldbiker
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Controleer uw kettingbladboutjes maar eens.
Als ik rechts doorstamp, kraakt mijn crankstel ook en bij mij ligt het zeker aan 2 van die boutjes.

Bijkomende vraag: ik zet een platte schroevendraaier in de twee uitsparingen langs links in de holle moer. Alzo kan ik er rechts het boutje indraaien met een inbussleuteltje.
Probleem: het boutje staat nog niet helemaal vast, maar steekt toch al door het holle moertje waardoor ik mijn schroevendraaier daar niet meer in kan houden. Iemand een tip om het boutje zo toch nog vaster te kunnen zetten? Zou een rondel (langs links) hier soelaas kunnen brengen?
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Ken het AN-woordje niet precies,ik veronderstel 'crankstel'? Maar je beschrijving deed denken aan een versleten braquet ?
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Probeer ook een keer de trapas vaster te zetten of er een keer helemaal uit te halen alle schroefdraad goed kuisen en dan terug volgens de regels van de kunst monteren (montage pasta a volonté)


@BP:
Een kettingblad sleutel is een heel handig hulpmiddeltje.

Hoe kan een kettingblad schroef nu te lang zijn???

Succes
Eric B
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Had op de regiotoer een gelijkaardig probleem. Bij mij bleek het uiteindelijk 1 van mijn pedalen te zijn die een hels lawaai maakte: kraak kraak kraak. Opengooien + smeren en ik kan weer in alle stilte vd natuur genieten.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Eric B schreef:@BP:
Een kettingblad sleutel is een heel handig hulpmiddeltje.
Ah dat ken/heb ik nog niet. Moet ik eens opzoeken, of heb jij er zo direct een afbeelding van?
Eric B schreef:Hoe kan een kettingblad schroef nu te lang zijn???
Wel da's een vraag die ik me ook al stelde. :-k
Het zijn XT '03 scroefjes en BBB kettingbladen. Misschien zijn die bladen dunner dan XT???
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

@BP kijk Hier maar eens

Eric B
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Thanks!!!
Het is mij helemaal duidelijk nu.
Ik ga ernaar op zoek, want dit gereedschap gaat mij helpen bij mijn probleem \:D/

@ PeterV: hebt ge meegelezen?
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Vandaag een tocht gaan maken en khad hetzelfde probleem voor, een tikkend en krakend geluid! Khad dat nogal es voor gehad ma da een was en smeerbeurt was het voorbij, maar deze keer precies ni! Aan slijtage ligt het niet denk ik omdat het een vrij nieuwe fiets is met nog maar een dikke 1000 km! Wat mij wel opviel is dat als ik alleen met mijn linkse voet trapte ik niks hoorde, als ik alleen met rechts trapte hoorde ge het wel! Ik denk dus dat het iets met het crankstel te maken heeft, of met het rechter pedaal! Tis alleen maar als er kracht op zit, maar ook bij lichte kracht hoor je het!
Greetings, Steven
Plaats reactie