Schakelprobleem deel 37

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Schakelprobleem deel 37

Bericht door bieste »

Ik heb last van volgend probleem, paar weken terug nieuwe cassette, ketting en middenblad gestoken. Alles verliep vlot tot ik vorige week lek reed. Wiel eruit en trug erin en plots trapte ik door. Tijdens de haaglandse telkens ik bergop reed sprong mijn ketting precies door. Ook hoorde ik een soort tik, die op regelmatige basis terug kwam. Het meest last ondervind ik als er iets minder spanning op de ketting zit, dus groote plaat en dan 11 of 12 achteraan, of meestal als ik op middenblad lig.
Thuis heb ik het versnellingsapparaat opengesmeten alles gekuist en trug gemonteerd maar probleem blijft.
Heeft dit iets te maken met de rek van de ketting (600km) en haal ik best een schakel uit? Of is hier iets anders aan de hand?
Groeten
bieste
Gebruikersavatar
renaat
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 03:54
Rijdt met: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9

Bericht door renaat »

tzou ook kunnen dat de cassette ni meer goed op het achterwiel zit en dat het de cassette is die doorschiet
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Probeer eens te checken of je derailleurwieltjes niet versleten zijn.
Eventueel ook grootste blad vooraan vervangen
scottboy
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 dec 2003 03:12
Rijdt met: SCOTT COMP RACING
Contacteer:

Bericht door scottboy »

precies hetzelfde voorgehad ... derailleur uiteengehaald alles mooi ingevet, en probleem verdwenen.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Derailleur heb ik al uiteengehaald, en wieltjes zijn ook nog goed. Ik denk eerder dat het aan de ketting ligt, omdat het op een regelmatig tijdstip terugkomt. Ik heb dan ook alle schakels gecontroleerd of er gene vastzitten maar da's ook niet het geval. Ik denk dat ik de bike maar beter eens binnensteek bij de fietsenmaker. Alleen schrik dat die er direkt weer nieuwe ketting zal willen opleggen. En 600km kan toch nog niet versleten zijn.
Tiles02
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 18 jul 2003 12:16
Rijdt met: Rotwild

Bericht door Tiles02 »

cassette zal los zitten ....
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Ofwel is het stukske waarop uw cassette opmoet versleten, kan ook...
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Check eens of alle schakels van je ketting nog goed 'plooien'. Allicht heb je ergens een 'ledje' waar het scharnierpunt een beetje vast zit.
Heb dit ook eens gehad na een kettingbreuk.
Keep us posted !!
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Dit weekend de bike binnengestoken bij de fietsenmaker. Hij beweerde dat enkel de kabelspanning een beetje moest bijgeregeld worden. Alsof ik dat zelf niet zou kunnen??
Toen ik terug naar huis fietste en m'n 44-11 duwde had ik het alweer. Dus niks probleem opgelost. De ketting heb ik al gecontroleerd, schakel per schakel maar daar is niks mis mee.
Indien er iets mis was met de body, zou ik dan niet op alle kronen problemen hebben? Nu heb ik het alleen op m'n 44-11 en 12. En op m'n middenblad nog eens twee extra kroontjes. Het heeft dus eerder met de spanning te maken denk ik.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Ik denk hetzelfde als Tiles02 zegt : cassette die los zit.
Heb hetzelfde gehad : na controle kon de cassette zonder kracht te zetten ca. 1/4 à 1/2 slag vaster gezet worden en het probleem was opgelost.
Plaats reactie