Schijfrem Shimano XT last van koude

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Chelleke
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 02:33
Rijdt met: Trek 6000

Schijfrem Shimano XT last van koude

Bericht door Chelleke »

Door het koude weer is men mtb niet te gebruiken. Ik kan men remhendel niet inknijpen, en men remblokken komen tegen men remschijf. Wanneer ik alles proper maak (wiel dem, remblokken dem, remhendel inknijpen om zuigers in werking te krijgen, telkens deze terug duwen met sleutel, reinigen van zuigers met Shim olie, alles terug monteren) werkt dit nog niet.
Het is precies of de olie kan niet tegen de koude, en wordt heel visceus,
ofwel kan de zuiger rubber niet tegen de koude, en wordt deze heel stroef.
Wanneer ik de fiets 1 dag binnen zet in de warmte werkt alles perfect (normaal in schuur, droog)
Fm weet niet hoe het komt, heb e-mail gestuurd naar Shimano (maar nog geen reaktie)

Dus ik reken op jullie nu

mvg
Gebruikersavatar
Rode Kogel
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 08:21
Rijdt met: Scott 29 pro

Bericht door Rode Kogel »

shimano xt van 2008, bij deze heb ik problemen bij koude. rem was dan héél agressief en bleef hangen waardoor ik overkop gegaan ben en naar ziekenhuis mocht. Deze heeft mijn fietsenmaker dan opgestuurd naar shimano nadat hij alles had uitgelegt. Dan zijn deze voor nieuwe klauwen omgewisseld en nu werkt alles ok. Blijkbaar een probleeml met de rubbers die pistons terug laten veren die door koude hun werking verloren met de val als gevolg.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Bericht door WOLF! »

Ik voel ook verschil op mijn XT remmen met dit koude weer. De werking is inderdaad wat agressiever dan voordien (rem is niet zo goed dossierbaar en pakt sneller). Zal volgens mij wel alles te maken hebben met de olie die dikker is door de kou...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

is idd iets met de rubbers, SusXT weet hier meer over en zal dan hier ook wel gaan reageren denk ik, zijn XT zijn om deze reden ook onder garantie vervangen dacht ik
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Heb ook de xt's.Tot nu toe nog geen problemen mee gehad,behalve dat ze remblokken vreet.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Er is hier nog ooit een topic over geweest. Blijkbaar is er een reeks (of de vroegste versies) met andere rubbers die problemen gaven.
Ik heb ze zelf ook gehad en niks/nada problemen met de koude. Tot -15°C, no problemo.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Headshot schreef:is idd iets met de rubbers, SusXT weet hier meer over en zal dan hier ook wel gaan reageren denk ik, zijn XT zijn om deze reden ook onder garantie vervangen dacht ik
Klopt! Opsturen en je krijgt twee nieuwe remklauwen, normaal gezien binnen de 14dagen (als je nog binnen de garantieperiode zit). Ik heb de laatste weken gereden en geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
Toon_D
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 22 jul 2008 23:44
Rijdt met: Scott genius 700 Supreme, Cannondale Chase I

Bericht door Toon_D »

Den Hans had hier ook last van. Heeft de XT klauwen vervangen door SLX klauwen en de problemen zijn opgelost.
knarfje
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 20:24

Bericht door knarfje »

en hoe lang is die garantie periode dan?

anders gaan de mijne ook eens de post op denk ik...

knarf
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

knarfje schreef:en hoe lang is die garantie periode dan?

anders gaan de mijne ook eens de post op denk ik...

knarf
Geen idee, maar je kan best via je lbs gaan. Een bewijs van aankoop had ik niet omdat ze omgeruild waren vanwege een ander garantiegeval (Avidrommel), dus met wat goede wil moet 't wel lukken. Ik denk niet dat Shimano er veel problemen van gaat maken.
Gesloten