Schijfrem Shimano XT last van koude

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Fury
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 09:01
Rijdt met: Trek 8500 mavic slr 26, Specialized STJ S-Works 29 (Sram xx1)

Bericht door Fury »

dit probleem heb ik hetzelfde gehad, vanaf die dag direct mijn olie vervangen :wink:
vanaf toen geen enkel prob meer =D>

mijn broer heeft de xt groep van enkele jaren geleden(die licht grijze) de dual controllers, dus schakelen met de remhevel, hij had dit probleem ook op de zelfde dag, ook bij hem andere olie in gedaan en geen prob meer...
zelf heb ik de ti versie

volgens mij opsturen heeft totaal geen zin :roll:
Quercus
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 jan 2010 22:48
Rijdt met: Rocky Mountain Element 70

Bericht door Quercus »

Fury schreef:dit probleem heb ik hetzelfde gehad, vanaf die dag direct mijn olie vervangen :wink:
vanaf toen geen enkel prob meer =D>
:roll:
Wat voor olie heb jij er in gedaan?
Gebruikersavatar
Fury
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 09:01
Rijdt met: Trek 8500 mavic slr 26, Specialized STJ S-Works 29 (Sram xx1)

Bericht door Fury »

Quercus schreef:
Fury schreef:dit probleem heb ik hetzelfde gehad, vanaf die dag direct mijn olie vervangen :wink:
vanaf toen geen enkel prob meer =D>
:roll:
Wat voor olie heb jij er in gedaan?
putoline minerale olie dot 5 :wink:
Quercus
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 jan 2010 22:48
Rijdt met: Rocky Mountain Element 70

Bericht door Quercus »

Fury schreef:
Quercus schreef:
Fury schreef:dit probleem heb ik hetzelfde gehad, vanaf die dag direct mijn olie vervangen :wink:
vanaf toen geen enkel prob meer =D>
:roll:
Wat voor olie heb jij er in gedaan?
putoline minerale olie dot 5 :wink:
Correct me if I am wrong maar wordt de DOT kwalificatie niet toegekend
aan synthetische oliën?
Ik zie bij Putoline een olie op basis van siliconen en een Dot 5.1. synthetische staan.
Tasten deze de seals niet aan?
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Fury schreef:
Quercus schreef:
Fury schreef:dit probleem heb ik hetzelfde gehad, vanaf die dag direct mijn olie vervangen :wink:
vanaf toen geen enkel prob meer =D>
:roll:
Wat voor olie heb jij er in gedaan?
putoline minerale olie dot 5 :wink:
Het is ofwel minerale olie ofwel dot 5.1 (synt.) maar minerale dot 5 bestaat niet.

En dot 5.1 mag niet bij Shimano gebruikt worden! #-o
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Guy S. schreef:
Fury schreef:
Quercus schreef: Wat voor olie heb jij er in gedaan?
putoline minerale olie dot 5 :wink:
Het is ofwel minerale olie ofwel dot 5.1 (synt.) maar minerale dot 5 bestaat niet.

En dot 5.1 mag niet bij Shimano gebruikt worden! #-o
Ik vond het ook al een vreemde oplossing. Shimano werkt idd enkel met minerale olie. Als je geen garantie krijgt kan je altijd experimenteren als je toch van plan bent om anders nieuwe remklauwen te kopen. Anders zou ik er zeker gene DOT 5 in steken.
Gebruikersavatar
Fury
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 09:01
Rijdt met: Trek 8500 mavic slr 26, Specialized STJ S-Works 29 (Sram xx1)

Bericht door Fury »

SusXT schreef:
Guy S. schreef:
Fury schreef: putoline minerale olie dot 5 :wink:
Het is ofwel minerale olie ofwel dot 5.1 (synt.) maar minerale dot 5 bestaat niet.

En dot 5.1 mag niet bij Shimano gebruikt worden! #-o
Ik vond het ook al een vreemde oplossing. Shimano werkt idd enkel met minerale olie. Als je geen garantie krijgt kan je altijd experimenteren als je toch van plan bent om anders nieuwe remklauwen te kopen. Anders zou ik er zeker gene DOT 5 in steken.
en toch is het de oplossing, de ene noemt het minerale vloeistof en de andere silicone. waarmee ik niet wil zeggen dat het 100% hetzelfde is maar mag gewoon gewisseld worden, het zijn alletwee vloeistoffen die geen seals en lak aantasten, mijn remmen doen het perfect... en mijn originele vloeistof (ook die van mijn broer) bevroor wel degelijk bij extreem koud weer en vooral bij fietsen in de sneeuw gepaard met vrieskou
heb jaren lang aan diverse merken motoren en auto's gewerkt, waaronder -tig interne cursussen gevolgd.. ik weet echt wel wat ik doe, ik ga mijn eigen remmen toch niet verknoeien he laat staan die van mijn broer :wink: vb: bij ktm motoren staat er op het koppelingsreservoir ook minerale... daar deden we op werk ook de dot 5 van putoline in.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Fury schreef:
SusXT schreef:
Guy S. schreef: Het is ofwel minerale olie ofwel dot 5.1 (synt.) maar minerale dot 5 bestaat niet.

En dot 5.1 mag niet bij Shimano gebruikt worden! #-o
Ik vond het ook al een vreemde oplossing. Shimano werkt idd enkel met minerale olie. Als je geen garantie krijgt kan je altijd experimenteren als je toch van plan bent om anders nieuwe remklauwen te kopen. Anders zou ik er zeker gene DOT 5 in steken.
en toch is het de oplossing, de ene noemt het minerale vloeistof en de andere silicone. waarmee ik niet wil zeggen dat het 100% hetzelfde is maar mag gewoon gewisseld worden, het zijn alletwee vloeistoffen die geen seals en lak aantasten, mijn remmen doen het perfect... en mijn originele vloeistof (ook die van mijn broer) bevroor wel degelijk bij extreem koud weer en vooral bij fietsen in de sneeuw gepaard met vrieskou
heb jaren lang aan diverse merken motoren en auto's gewerkt, waaronder -tig interne cursussen gevolgd.. ik weet echt wel wat ik doe, ik ga mijn eigen remmen toch niet verknoeien he laat staan die van mijn broer :wink: vb: bij ktm motoren staat er op het koppelingsreservoir ook minerale... daar deden we op werk ook de dot 5 van putoline in.
Als er minerale olie voorgeschreven word mag je geen Dot 5.1 remvloeistof gebruiken. Deze kan wel degelijk de dichtingen aantasten. Op eigen risico doe je natuurlijk wat je wil, maar ik zie geen reden om de twee door elkaar te gebruiken en al de fabrikanten raden het af, dus...
Gebruikersavatar
Fury
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 09:01
Rijdt met: Trek 8500 mavic slr 26, Specialized STJ S-Works 29 (Sram xx1)

Bericht door Fury »

wie zegt er dat ik dot 5.1 olie heb gebruikt, niemand toch :wink:

er is wel degelijk een verschil tussen dot 5 vloeistof en dot 5.1 remolie,

de 5.1 olie is wel degelijk een olie(geen vloeistof op minerale basis)

die je niet mag gebruiken in een

remsysteem waar minerale is voor voorgeschreven

als je die gaat gebruiken is een uur later je remsysteem volledig

aangetast met alle gevolgen nadien.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Dot 5 remvloeistof bestaat al lang niet meer. Deze werd vervangen door Dot 5.1 dus ofwel heb jij nog een zeer oud busje remvloeistof staan, ofwel moet je nog eens goed op het busje kijken.
Gesloten