Nieuwe ketting verspringt
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Nieuwe ketting verspringt
Ik heb gisteren een nieuwe ketting (shimano 9sp) en pion (shimano XT 9sp) gestoken.
Vandaag toertocht in Betekom gereden en alles leek me perfect te functioneren.
Maar er doken er problemen op zodra ik steile klimmetjes wou nemen.
Telkens ik kracht zette sprong mijn ketting over, ze leek zelfs telkens naar een kleinere versnelling (grotere kroon dus) te willen springen en dit ging dan gepaard met een hels lawaai alsof er telkens een tand getrokken werd.
Kan iemand mij een nuttige tip geven waar ik de oorzaak moet zoeken of kan herstellen ?
Vandaag toertocht in Betekom gereden en alles leek me perfect te functioneren.
Maar er doken er problemen op zodra ik steile klimmetjes wou nemen.
Telkens ik kracht zette sprong mijn ketting over, ze leek zelfs telkens naar een kleinere versnelling (grotere kroon dus) te willen springen en dit ging dan gepaard met een hels lawaai alsof er telkens een tand getrokken werd.
Kan iemand mij een nuttige tip geven waar ik de oorzaak moet zoeken of kan herstellen ?
1)Mss de derailleur een beetje afstellen?
2)ook nieuw voorblad gelegd? Indien nee kan het daar eventueel aan liggen.
Tip( die al 100 keer is gezegd, maar ik zeg hem toch nog is ): cassette, ketting en voorbladen ineens vervangen.
En mss ook met 2 kettingen werken, verminderd slijtage.
2)ook nieuw voorblad gelegd? Indien nee kan het daar eventueel aan liggen.
Tip( die al 100 keer is gezegd, maar ik zeg hem toch nog is ): cassette, ketting en voorbladen ineens vervangen.
En mss ook met 2 kettingen werken, verminderd slijtage.
Laatst gewijzigd door Genius op zo 20 jun 2004 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat leek mij ook het geval.Jack77 schreef:Voorbladen zullen het normaal gezien toch langer (moeten) uithouden dan de levensduur van 1 cassette en ketting. Tenzij je een power-rider bent die veel "snokt" aan zijn ketting.
Ik vervang steeds ketting en cassette samen, maar de voorbladen vervang ik zodra de (nieuwe) ketting hier overspringt.
Maar dat was deze keer het geval niet. De ketting had echt de neiging naar een hogere kroon over te springen, ondanks de goede afstelling (?) van mijn versnelling. Of kan het fenomeen van een slecht voorblad ook doorgeven op de achterpion ? Als ge zo midden een steile klim zit heb ik misschien niet echt goed gezien...
Zelf rij ik met een Deore LX na 2.500 Km een nieuwe ketting en cassette laten monteren omdat de ketting doortrapte.
Na een testritje moeten vaststellen dat de ketting nog doortrapte, pas nadat de twee grootste voorbladen vernieuwd waren was het probleem opgelost.
Vroeger met mijn stalen voorbladen kon er drie maal een nieuwe ketting en cassette gemonteerd worden vooraleer de bladen aan vernieuwing toewaren.
Blijkbaar zijn de aluminium voorbladen een besparing op het gewicht maar zeker niet op de kostprijs.
Na een testritje moeten vaststellen dat de ketting nog doortrapte, pas nadat de twee grootste voorbladen vernieuwd waren was het probleem opgelost.
Vroeger met mijn stalen voorbladen kon er drie maal een nieuwe ketting en cassette gemonteerd worden vooraleer de bladen aan vernieuwing toewaren.
Blijkbaar zijn de aluminium voorbladen een besparing op het gewicht maar zeker niet op de kostprijs.
Heb zelf ook een Deore LX steken en zal er ook zo'n 2500 à 3000 km opzitten hebben.LucF schreef:Zelf rij ik met een Deore LX na 2.500 Km een nieuwe ketting en cassette laten monteren omdat de ketting doortrapte.
Na een testritje moeten vaststellen dat de ketting nog doortrapte, pas nadat de twee grootste voorbladen vernieuwd waren was het probleem opgelost.
Vroeger met mijn stalen voorbladen kon er drie maal een nieuwe ketting en cassette gemonteerd worden vooraleer de bladen aan vernieuwing toewaren.
Blijkbaar zijn de aluminium voorbladen een besparing op het gewicht maar zeker niet op de kostprijs.
Zal toch es moeten vervangen, vrees ik...
Ik had naast die overspringende ketting ook nog last van krakende cranks (zie ander onderwerp)
Heb gisteren mijn 5 jaar oude (kraak)cranks er af gesmeten en nieuwe gemonteerd, inclusief nieuwe braquetas en tandwielen.
Daarna 85 km gaan biken op ruw terrein en geen piepke meer gehoord...
en de ketting sprong niet meer over....dus toch !!!
Thx aan iedereen die een tip gegeven heeft \:D/
Heb gisteren mijn 5 jaar oude (kraak)cranks er af gesmeten en nieuwe gemonteerd, inclusief nieuwe braquetas en tandwielen.
Daarna 85 km gaan biken op ruw terrein en geen piepke meer gehoord...
en de ketting sprong niet meer over....dus toch !!!
Thx aan iedereen die een tip gegeven heeft \:D/