Nieuwe ketting verspringt

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Nieuwe ketting verspringt

Bericht door Biker Zjé »

Ik heb gisteren een nieuwe ketting (shimano 9sp) en pion (shimano XT 9sp) gestoken.
Vandaag toertocht in Betekom gereden en alles leek me perfect te functioneren.
Maar er doken er problemen op zodra ik steile klimmetjes wou nemen.
Telkens ik kracht zette sprong mijn ketting over, ze leek zelfs telkens naar een kleinere versnelling (grotere kroon dus) te willen springen en dit ging dan gepaard met een hels lawaai alsof er telkens een tand getrokken werd.
Kan iemand mij een nuttige tip geven waar ik de oorzaak moet zoeken of kan herstellen ?
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

1)Mss de derailleur een beetje afstellen?
2)ook nieuw voorblad gelegd? Indien nee kan het daar eventueel aan liggen.


Tip( die al 100 keer is gezegd, maar ik zeg hem toch nog is :P ): cassette, ketting en voorbladen ineens vervangen.
En mss ook met 2 kettingen werken, verminderd slijtage.
Laatst gewijzigd door Genius op zo 20 jun 2004 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Voorbladen zullen het normaal gezien toch langer (moeten) uithouden dan de levensduur van 1 cassette en ketting. Tenzij je een power-rider bent die veel "snokt" aan zijn ketting.
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Jack77 schreef:Voorbladen zullen het normaal gezien toch langer (moeten) uithouden dan de levensduur van 1 cassette en ketting. Tenzij je een power-rider bent die veel "snokt" aan zijn ketting.
Dat leek mij ook het geval.
Ik vervang steeds ketting en cassette samen, maar de voorbladen vervang ik zodra de (nieuwe) ketting hier overspringt.
Maar dat was deze keer het geval niet. De ketting had echt de neiging naar een hogere kroon over te springen, ondanks de goede afstelling (?) van mijn versnelling. Of kan het fenomeen van een slecht voorblad ook doorgeven op de achterpion ? Als ge zo midden een steile klim zit heb ik misschien niet echt goed gezien... [-X :^o #-o
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

't is raadselachtig #-o . Je ketting heeft toch de goede lengte veronderstel ik? Ben je zeker dat je derailleur geen knak heeft gekregen. Want opspringen naar een groter tandwiel is helemaal raar, of heb je zo'n inverse derailleur?
Die voorste kettingwielen kunnen er niets mee te maken hebben.
LFR
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 aug 2003 21:53
Rijdt met: Quadra Comp

Bericht door LFR »

Zelf rij ik met een Deore LX na 2.500 Km een nieuwe ketting en cassette laten monteren omdat de ketting doortrapte.
Na een testritje moeten vaststellen dat de ketting nog doortrapte, pas nadat de twee grootste voorbladen vernieuwd waren was het probleem opgelost.
Vroeger met mijn stalen voorbladen kon er drie maal een nieuwe ketting en cassette gemonteerd worden vooraleer de bladen aan vernieuwing toewaren.
Blijkbaar zijn de aluminium voorbladen een besparing op het gewicht maar zeker niet op de kostprijs.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Mijn middenblad vervang ik steeds samen met mijn ketting en cassette. Mijn buitenblad om de twee keer en mijn binnnenblad om de drie keer.
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

LucF schreef:Zelf rij ik met een Deore LX na 2.500 Km een nieuwe ketting en cassette laten monteren omdat de ketting doortrapte.
Na een testritje moeten vaststellen dat de ketting nog doortrapte, pas nadat de twee grootste voorbladen vernieuwd waren was het probleem opgelost.
Vroeger met mijn stalen voorbladen kon er drie maal een nieuwe ketting en cassette gemonteerd worden vooraleer de bladen aan vernieuwing toewaren.
Blijkbaar zijn de aluminium voorbladen een besparing op het gewicht maar zeker niet op de kostprijs.
Heb zelf ook een Deore LX steken en zal er ook zo'n 2500 à 3000 km opzitten hebben.
Zal toch es moeten vervangen, vrees ik... :-?
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Ik had naast die overspringende ketting ook nog last van krakende cranks (zie ander onderwerp)
Heb gisteren mijn 5 jaar oude (kraak)cranks er af gesmeten en nieuwe gemonteerd, inclusief nieuwe braquetas en tandwielen.
Daarna 85 km gaan biken op ruw terrein en geen piepke meer gehoord...
en de ketting sprong niet meer over....dus toch !!!
Thx aan iedereen die een tip gegeven heeft \:D/
Plaats reactie