Speling op vooras
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 11 nov 2003 22:13
- Rijdt met: Surly Long Haul Trucker
Speling op vooras
Ik heb daarjuist wat aan Beethoven zijne fiets gesleuteld en heb oa de vooras eens onderhanden genomen. Alles opengedaan, schoon uitgekuist met ontvetter en alles grondig uitgespoeld en drooggewreven. Daarna nieuw vet in en de bollekes schoon terug, alles weer in elkaar gestoken en mooi aangespannen met een conussleutel. De spanning op het roulement was goed en alles stond vast.
Goed, we vertrekken en na twintig meter rijden zit er plots weer speling op het voorwiel. Ik heb geen flauw idee hoe dit komt, want de moeren stonden zelfs nog steeds vast. Enkel de stofkap zat aan de ene kant een beetje los, maar ik weet niet zeker of het dit zou kunnen zijn.
Alle tips zijn welkom, want het is mij een raadsel hoe dit komt. Ik versta er echt niks van.
Goed, we vertrekken en na twintig meter rijden zit er plots weer speling op het voorwiel. Ik heb geen flauw idee hoe dit komt, want de moeren stonden zelfs nog steeds vast. Enkel de stofkap zat aan de ene kant een beetje los, maar ik weet niet zeker of het dit zou kunnen zijn.
Alle tips zijn welkom, want het is mij een raadsel hoe dit komt. Ik versta er echt niks van.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
speling
Bericht door nothing 's impossible »
Misschien dat de kogels wat op mekaar gewrongen zaten.
Als ze op hun plaats komen krijg je terug wat ruimte,
gewoon terug aanspannen volgens mij.
(en centreren hé).
Trukje is één kogeltje minder in de lager te steken dan er in kan, dan hebben ze ruimte, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Als ze op hun plaats komen krijg je terug wat ruimte,
gewoon terug aanspannen volgens mij.
(en centreren hé).
Trukje is één kogeltje minder in de lager te steken dan er in kan, dan hebben ze ruimte, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Ge kunt dit ook voorhebben wanneer er een beetje sleet op de kogels zit.
Doordat ge de kogels links/rechts mengt kunt ge na een tijdje gebolt te hebben een beetje speling krijgen (kogels kunnen een kleine ovale vorm krijgen --> ge zet ze vast in willekeurige positie --> door de belasting van de persoon komen de kogels ze zitten waar ze het dunst zijn). Hierdoor kan ook de tweede moer zich een beetje verzetten en meer spel krijgen.
Heb dit ook eens voorgehad. Nieuw vet erin, slijtage leek nog ok en effe aant rijden en moeten stoppen (Terug aanspannen kan ook helpen het zuiverste is om nieuwe kogels te stoppen, t is toch bijna geen kost).
Erop gezocht, andere kogels erin en t was opgelost.
Doordat ge de kogels links/rechts mengt kunt ge na een tijdje gebolt te hebben een beetje speling krijgen (kogels kunnen een kleine ovale vorm krijgen --> ge zet ze vast in willekeurige positie --> door de belasting van de persoon komen de kogels ze zitten waar ze het dunst zijn). Hierdoor kan ook de tweede moer zich een beetje verzetten en meer spel krijgen.
Heb dit ook eens voorgehad. Nieuw vet erin, slijtage leek nog ok en effe aant rijden en moeten stoppen (Terug aanspannen kan ook helpen het zuiverste is om nieuwe kogels te stoppen, t is toch bijna geen kost).
Erop gezocht, andere kogels erin en t was opgelost.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
inderdaad, maar ik ging er eigenlijk al van uit dat de kogels vervangen waren, doe dit toch altijd als de lager open gaat.
Kogels zijn nooit nog volledig rond.
Kogels zijn nooit nog volledig rond.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 11 nov 2003 22:13
- Rijdt met: Surly Long Haul Trucker
De kogels zijn niet vervangen, op eentje na, omdat er eentje verloren is gegaan met het uitkuisen. Nu de speling was toch te extreem om enkel aan verleten kogels te liggen. Ik denk dat ze idd wat gewrongen zaten bij het aanspannen en dat ze na twintig meter hun "gezet" hebben en dat er daardoor plots zo veel speling was.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Hebt ge dan bollekes of eikes in de lager zitten?
Nee, gewoon zachtjes aandraaien en wiel een paar keer laten lopen, gewoon op juiste spanning brengen en centreren op as.
Als het toch nog wat te veel speling heeft, opnieuw aanspannen.
Nee, gewoon zachtjes aandraaien en wiel een paar keer laten lopen, gewoon op juiste spanning brengen en centreren op as.
Als het toch nog wat te veel speling heeft, opnieuw aanspannen.
Wat ik eigenlijk wou zeggen is:
Doordat de lagermoer die de juiste spanning op de lagers houdt, los komt te staan (conische bolletjes, kunnen de twee moeren samen naar buiten komen, waardoor de borgmoer VAST tov de lagermoer blijft staan?
Als ik uw omschrijving zie dan ben ik er zo goed als zeker van dat het dit is k heb het namelijk zelf 2X voorgehad 1 keer met mijn voorwiel en 1x met mijn stuuras die toen ook nog met kogels was.
K zou niet weten wat het anders kan zijn.
Doordat de lagermoer die de juiste spanning op de lagers houdt, los komt te staan (conische bolletjes, kunnen de twee moeren samen naar buiten komen, waardoor de borgmoer VAST tov de lagermoer blijft staan?
Als ik uw omschrijving zie dan ben ik er zo goed als zeker van dat het dit is k heb het namelijk zelf 2X voorgehad 1 keer met mijn voorwiel en 1x met mijn stuuras die toen ook nog met kogels was.
K zou niet weten wat het anders kan zijn.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Thys,
Ik versta uwen uitleg niet helemaal (of helemaal niet).
Wilt ge zeggen dat de de lagermoer (conus) er samen met de borgmoer afkomt???
Ik versta uwen uitleg niet helemaal (of helemaal niet).
Wilt ge zeggen dat de de lagermoer (conus) er samen met de borgmoer afkomt???