Shimano 100GS groepke

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Shimano 100GS groepke

Bericht door Justin »

Antieke boel dus ! :D
Maar toch heb ik er een vraagje over...

Een tiental jaren geleden heb ik (zoals waarschijnlijk velen onder ons...) zo "bikesetje" gekocht : heren + dames MTB voor een schappelijk prijsje.
Op die fietsen stond de 100GS groep van Shimano.

Op mijn fiets is destijds serieus gefiets geweest (en veel plezier aan beleefd), doch die van mijn vrouwke denk ik dat op een jaar of 10 toch zeker 200 km gebold heeft. :D

Het ding staat mij zowat in de weg, maar om het zomaar weg te gooien heb ik ook geen zin. Nu zou ik graag de goede onderdelen van die fiets van mijn vrouw overplaatsen op mijn oude fiets. Het is wel een redelijk zwaar kaderke, maar ik denk dat als ik daar sliks opleg dat hij misschien nog eens dienst kan doen om op de weg te fietsen, of eventueel voor een kameraad die eens wil kennismaken met mtb en die zelf nog geen bike heeft. Kortom, redenen genoeg om hem niet zomaar naar het containerpark af te voeren.

Heeft er misschien nog iemand een pdf-bestand (of ander formaat) waarin een beetje uitleg staat over het afstellen van de derailleur van zo'n 100GS groep ?

Andere tips zijn eveneens welkom.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

gewoon uitproberen?? of is dat geen optie?
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

tafelpoot schreef:gewoon uitproberen?? of is dat geen optie?
Dat is wel een optie : het ding staat daar anders toch maar te staan. :wink:

Maar met een eventuele handleiding zou het makkelijker gaan hé.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Het wijst zichzelf allemaal uit hoor.
Zo heb ik het ook geleerd, door het gewoon is te doen.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Afstellen van zo'n derailleur zal waarschijnlijk toch hetzelfde zijn als afstellen van eender welke andere, met het voorbehoud misschien dat alles iets minder precies marcheert.

Daarom: kijk 'ns op de site van Park Tool bij repair help, of zoek op het forum wat rond naar topics over het afstellen van derailleurs. Er zijn maar drie schroefjes, veel kan er niet foutlopen :wink:
Plaats reactie