X.9 met speling?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

X.9 met speling?

Bericht door Dzjowie »

Bon, beetje stom om hiervoor een nieuw topic te openen, maar in de search vind ik er geen om mijn vraag aan vast te plakken. Die vraag is de volgende:

heeft een nieuwe X.9 derailleur (merkbaar veel, +/- 2 mm) zijdelingse speling aan de bout als hij zonder kabel op het juiste aandraaimoment (9 Nm) vastzit?
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

bedoelt ge dan als ge achter uw fiets staat, dat je je derailleur naar links en rechts kunt bewegen (naar het wiel en ervan weg)

of

als je naast je velo staat en recht op je derailleur kijkt, dat hij DAN links en rechts beweegt (evenwijdig met het wiel nu hé), zonder dat je weerstand van de veer ondervindt?

eerste geval: niet goed nie
tweede geval: helemaal normaal, eenmaal uw kabel geïnstalleerd is dat er niet meer. Ik ondervond dat ook toen ik mijn xo installeerde en ik dacht ook al dat er iets mis mee was, maar is niet zo.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

hmm ja hoe zal ik het zeggen. Eerder geval 1 vrees ik. Het klopt dat die derailleur min of meer los staat om naar voor en achter te kunnen bewegen (geval 2 dus), maar "zijdelings" zit er dus ook behoorlijk wat speling op (hij kan echt rammelen). Bij jouw X.0 niet dan?

Heb geen idee wat dat dan zou kunnen zijn... bij mijn oude LX komt het in elk geval niet voor, maar die staat dan ook vast met kabel (misschien te vast zelfs)...
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

bij mijn xo niet nee
wat ik wel heb, dat is dat de kooi (het stuk met de twee derailleurwieltjes) wat speling geeft tov het parallellogram (de rest kortom), maar dat is pas zo sinds mijn accident. Er is noppes, nouga, rien van speling tussen kader en derailleur zelf.
Mss vijs iets harder opspannen? Of controleren of je hem er wel recht aangevezen hebt..? Ik zou het anders ook niet gaan weten.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Splenter schreef:Er is noppes, nouga, rien van speling tussen kader en derailleur zelf.
Mwaah tis ni echt speling tussen kader en derailleur, eerder tussen de moer waarmee de derailleur vastzit en het "omhulsel" daarrond. Daardoor kan de derailleur vrij draaien, maar ik heb de indruk dat dat nogal heel vrij is in mijn geval. De moer zelf zit echt vast vast.

Nu in elk geval, misschien zit ik mij druk te maken om niets: eerst maar 'ns alles (ketting, kabels) deftig monteren en dan zien of hij nog klappert.

Will report back :wink:
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Dzjowie schreef:Will report back :wink:
Gemonteerd ziet dat er allemaal al een stukkie beter uit. Boterzacht schakelen, gelukkig maar 8)
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

wil dat dan ook zeggen dat de vip er stilletjes aan strijdvaardig begint uit te zien?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Strijdvaardig, zo zou je het kunnen noemen ja :D
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Ik heb dat altijd ne magnifieke kader gevonden.

X.9 : goei keuze, niet te duur en even kordaat als de X.O

Ben benieuwd naar de rest van uw partslist.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

jerommeken schreef:Ik heb dat altijd ne magnifieke kader gevonden.

X.9 : goei keuze, niet te duur en even kordaat als de X.O

Ben benieuwd naar de rest van uw partslist.
Foto's en meer info volgen zeker als hij volledig af is... Ge zult er ni naast kunnen kijken :wink:

Maar ik kan al wel verklappen dat ik best tevreden ben van de X.9 en best trots ben op de rest van de configuratie 8)
Plaats reactie