Lengte van het stuur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
exclusive
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 nov 2008 15:02
Rijdt met: Trek

Lengte van het stuur

Bericht door exclusive »

Zijn daar bepaalde normen voor...?

Mvg, Kurt
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

de lengte van een stuur is meestal 25.4 of 31.8mm, de breedte daarintegen verschilt nogal tussen de 560 en 700mm

en nee, zijn geen normen voor, dit is louter persoonlijke voorkeur
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Imho 'dwingt' een breder stuur je ahw in een betere houding in (snel) bochtenwerk.('binnenarm' moet zich meer strekken terwijl de 'buitenarm' zich plooit en meer druk geeft, door dat bredere stuur gaat dit bijna automatisch).
Zo kan ik mij, als mindere techneut, toch beter concentreren op remgebruik, pedaalstand, positie bovenlichaam, blik voorbij de bocht, enz.
Want soms durft er al eens een boom in de weg springen als je één van deze aspecten effe over het hoofd ziet :wink: .

Ook geeft het een betere balans op moeilijke passages
Rij op de singlespeed met 58cm en op een geared met 66 cm.
Die 58 ga ik vervangen door wat breders.

Imo, hoe technischer onderlegd hoe smaller het stuurtje mag.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

Dickie schreef:Imho 'dwingt' een breder stuur je ahw in een betere houding in (snel) bochtenwerk.('binnenarm' moet zich meer strekken terwijl de 'buitenarm' zich plooit en meer druk geeft, door dat bredere stuur gaat dit bijna automatisch).
Zo kan ik mij, als mindere techneut, toch beter concentreren op remgebruik, pedaalstand, positie bovenlichaam, blik voorbij de bocht, enz.
Want soms durft er al eens een boom in de weg springen als je één van deze aspecten effe over het hoofd ziet :wink: .

Ook geeft het een betere balans op moeilijke passages
Rij op de singlespeed met 58cm en op een geared met 66 cm.
Die 58 ga ik vervangen door wat breders.

Imo, hoe technischer onderlegd hoe smaller het stuurtje mag.
die je dan met je breed stuur gegarandeerd raakt en op uw gezicht gaat :lol:
triple XXXL
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: do 24 aug 2006 21:05
Rijdt met: Be one

Bericht door triple XXXL »

ik rij momenteel met een stuur van 52 cm breed
je hebt iets aggresievere stuurbeweging daar door, maar je rijdt toch wel vlotter tussen de boompjes en smalle singel tracks
Gebruikersavatar
dr paaj
Pro
Berichten: 762
Lid geworden op: do 10 feb 2005 13:38
Rijdt met: plastikfantastik discostik
Contacteer:

Bericht door dr paaj »

Bullshit... met een breder stuur rij je net zo gemakkelijk door een singeltrack.

Als je schouders er tussenpassen (meestal + 60cm) dan past een breed stuur net zo goed.

Hoe breder het stuur hoe beter en preciezer je kunt sturen, hoe smaller hoe slechter.
Daarnaast is het veelal gewoonte om met een te smal stuur te rijden, omdat het nogal gewenning kost om met 68-72cm te rijden, maar als je dit eenmaal getest/geprobeerd hebt wil je niet meer anders.

Van een smal stuur ga je echt niet sneller fietsen...

Zelfde als de discussie flatbar/riser... ik ga voor de laatste en en op 72cm 8) Op alle bikes die ik sinds 2000 heb gehad.
Gebruikersavatar
siemenmoens
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 13 mei 2009 18:03
Rijdt met: Scott Spark 900RC Team AXS

Bericht door siemenmoens »

ik heb al met 66 64 62 en 58 gereden en voel me het beste met een 58 cm stuur.
Gebruikersavatar
Vintage
Mountainbiker
Berichten: 525
Lid geworden op: di 25 jul 2006 20:04

Bericht door Vintage »

dr paaj schreef:Bullshit... met een breder stuur rij je net zo gemakkelijk door een singeltrack.

Als je schouders er tussenpassen (meestal + 60cm) dan past een breed stuur net zo goed.

Hoe breder het stuur hoe beter en preciezer je kunt sturen, hoe smaller hoe slechter.
Daarnaast is het veelal gewoonte om met een te smal stuur te rijden, omdat het nogal gewenning kost om met 68-72cm te rijden, maar als je dit eenmaal getest/geprobeerd hebt wil je niet meer anders.

Van een smal stuur ga je echt niet sneller fietsen...

Zelfde als de discussie flatbar/riser... ik ga voor de laatste en en op 72cm 8) Op alle bikes die ik sinds 2000 heb gehad.
Hoe meet jij je schouders als je er van uitgaat dat het meestal + 60 cm is? Begrijp me niet verkeerd maar ik ben zelf vrij breed geschouderd in vergelijking met men vrienden maar geraak niet aan 60 cm hoor...
Gebruikersavatar
dr paaj
Pro
Berichten: 762
Lid geworden op: do 10 feb 2005 13:38
Rijdt met: plastikfantastik discostik
Contacteer:

Bericht door dr paaj »

Je pakt een meetlint en legt dit op je schouder en meet dan... Ik kom aan 53 cm, en ik ben niet breed(M) en klein.

Je kun beter zo zitten:
/ \ dan zo \ /, je hebt veel meer controle.
Gebruikersavatar
Vintage
Mountainbiker
Berichten: 525
Lid geworden op: di 25 jul 2006 20:04

Bericht door Vintage »

OK dankje voor de tip.. Ik zi altijd al zo \ /
Plaats reactie