Frequentie onderhoud?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Frequentie onderhoud?

Bericht door Thys »

Ik vroeg mij af hoe vaak jullie je bikes volledig demonteren.
Ik doe dit altijd 1X per jaar. Als refenentie ik heb dit jaar al 1300 km gedaan met de bike voornamelijk in het veld.
Is dan 1X per jaar genoeg?
Aangezien ik nog maar een dik jaar aan het biken ben en ondertussen al een nieuwe bike gekocht heb, heb ik het nog niet aan het vet kunnen zien.

Ik heb het dan wel over wiellagers smeren, balhoofdlagering en trapas(als dit nog kan) en voorvork.

Wat doen jullie?
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Alles hangt af van de kwaliteit van je bike en vooral onderdelen.
Heb je een fiets uit het middenassortiment; kies dan voor regelmatig onderhoud (een onderhoud extra; bvb. nog één midden in het zomerseizoen). Voor en na een winterseizoen je fiets controleren op smering is aan te raden. Balhoofden zijn iets meer gevoelig voor onterhoud, die moet je vaker nakijken. De trapas... tja, mijn Shimano XT '04 daar is niet veel aan te doen.
Wiellagers; als ze eenvoudig te onderhouden zijn, kijk ze frequent na, zo vermijd je eventuele problemen. Zijn ze iets ingewikkelder of zelfs onmogelijk zelf te demonteren, minstens 1 maal per jaar (na een winter).
De vork; op jouw niveau 1 maal (na winter). Intensieve competetiebeesten; 2 maal (na winter en ergens in september-oktober)

Greetz,

Julien.
Plaats reactie