Nieuwe ketting schiet door op nieuwe cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Dafke
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 01:24
Rijdt met: CUBE Ltd 1

Bericht door Dafke »

Hallo,

Toen mijn fietske nog nagelnieuw was ('k ben nog een beginner) sloeg mijn ketting ook soms door wanneer ik eens ferm kracht zette. Nadat ik de boel eens goed had bekeken bleek dat de ketting tussen twee schakels in een kleine hoek bleef staan nadat hij van de cassette kwam. Blijkbaar was dit de plaats waar de ketting werd geklonken, ook al omdat het pinnetje iets verder uitkwam dan de andere. Zou het kunnen dat dit pinnetje er dan voor zorgde dat de ketting ahw van tandwiel wil verspringen, omdat het wordt meegenomen daar het aansluitende tandwiel (alsof je zou schakelen), maar dan terugvalt?
Ik weet niet meer wat ik juist heb gedaan, maar ik denk in eerste instantie gewoon wat extra vet aan die schakel om hem wat losser te maken. Na een paar ritten was het in ieder geval opgelost. Misschien was het langere pinnetje ook al wat afgesleten.

David
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Voorste blad vervangen, spreek uit ervaring...
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Bij mijn bike is vorige week de ketting en de cassette vervangen, de voorste bladen zijn erop gebleven en alles werkt perfect, ondanks het feit dat er toch al 2500 km gereden is met die voorste bladen en er dus toch al wat sleet is.

Trouwens, als de ketting achteraan doorschiet, dan kan het toch niet aan de voorste bladen liggen ?
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Inderdaad volgens mij gaan pion en ketting altijd samen en gaan de voorste kettingbladen een heel stuk langer mee...

Eric B
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

om dit visueel op te merken waar de ketting doorschuift is dit niet zo eenvoudig, de mijne schoof enkel door bij een stevige versnelling.... en ik dacht ook dat het de achterste waren... En geloof me kijk maar gerust naar je voorste tanden; je gaat denken dat ze nog niet versleten is maar doortrappen gaat ze... enfin, ge moet me nie geloven zenne :roll:
Raf
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: za 06 mar 2004 12:45
Rijdt met: ene met dun buiskes

Bericht door Raf »

het kan inderdaat je voorblad zijn maar dan doet hij het maar op 1 tandwiel,dat wat versleten is, het kan ook zijn dat er een vast stuk in de ketting zit waar ze aan elkaar gemaakt is (dit trapt ook door) maar aangezien er bij een sachs ketting met linkjes gewerkt word is dat ook uitgesloten dus ik zou het toch bij de body houden
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Raf schreef:het kan inderdaat je voorblad zijn maar dan doet hij het maar op 1 tandwiel,dat wat versleten is
Ik had pech ... (nieuwe) ketting schoot door op zowel mijn grootste als mijn middenblad. #-o
Plaats reactie