Kraken ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Pive
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 21:19

Kraken ketting

Bericht door Pive »

OK ik ben nog n'een newbee en (nog) niet op de hoogte van alle technische termen (en stuff) rond mijnen MTB, ma ik heb het volgende probleem:

na het deftig kuisen van mijn bike, ( achterwiel uit gehaald, achterste 2 kleine kamwielekes aan derailleur (?) deruit gevezen en opgekuist,...) kraakt mijn ketting als ik de middelste 2 kamwielen van mijn achterste verzet gebruik, bij de rest, geen kik...

Enige suggesties ?

Wreed merci !
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

mss die 2 verzetten van uw cassette eens goe kuisen, want het is echt wel raar dat het alleen daar is.
Je kan je ketting ook eens ponsen en hem dan in wat witte petrol leggen, helpt ook goed. En als alles goed gekuist is, alles wreer in elkaar steken en dan zou da toch moetten weg zijn denk ik ...(of hoop ik toch voor u)
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Kraken ketting

Bericht door Justin »

Pive schreef:... achterste 2 kleine kamwielekes aan derailleur (?) deruit gevezen en opgekuist,...
Geeft dat geen probleem ?
Ik heb dat ook wal willen doen, maar volgens http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... D-M760.pdf zitten daar toch meer onderdeeltjes aan dan die wielekes alleen.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Re: Kraken ketting

Bericht door Ward #3 »

Justin schreef:
Pive schreef:... achterste 2 kleine kamwielekes aan derailleur (?) deruit gevezen en opgekuist,...
Geeft dat geen probleem ?
Ik heb dat ook wal willen doen, maar volgens http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... D-M760.pdf zitten daar toch meer onderdeeltjes aan dan die wielekes alleen.
Derailleurwieltjes is niet zo moeilijk maar ik heb geheel 1 er eens uitgedraaid en om die er terug in te krijgen had ik toch 3 handen nodig (lees tang)
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Kraken ketting

Bericht door Justin »

Ward #3 schreef: ...om die er terug in te krijgen had ik toch 3 handen nodig (lees tang)
Ik heb het vandaag zelf ondervonden :-? .
Maar zo is ie dus wel mooi proper ! :D
Pive
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 21:19

Bericht door Pive »

Yew,

merci voor de hints, ik heb hem toch maar efkes bij de fietsenmaker binnengestoken. Volgens hem was mijn ketting uitgerokken (alhoewel dak der misschien 500 km mee heb gedaan en nie echt super extreem), vooral omdak met SPD pedalen rij die volgens hem de ketting veel meer belasten,...

Nieuwe ketting en 25eur lichter...

Probleem opgelost
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

alle dan gaat ge rapper kunnen rijden, 25euro lichter (ik hoop voor u dat in stukskes van nen halven euro is, dan is da goe veel :p)
Gebruikersavatar
Transalp
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: di 22 apr 2003 15:54
Rijdt met: Scott Spark / Canyon Ultimate

Bericht door Transalp »

Pive schreef:vooral omdak met SPD pedalen rij die volgens hem de ketting veel meer belasten,...

Kan dat???
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Transalp schreef:
Pive schreef:vooral omdak met SPD pedalen rij die volgens hem de ketting veel meer belasten,...

Kan dat???
Denk niet dat dat kan. Ik zou alleszins niet weten hoe. Je trap of trekt of wat dan ook toch niet harder dan als je zonder spd zou rijden??De kracht overdracht blijft dezelfde denk ik, zowel als bij gewone pedalen als bij platform pedalen.

Denk toch dat je fietsenmaker er daar een beetje naastzit hoor.(Schiet me ni dood als het ni zo is hé :wink: )
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Pive schreef:Yew,

merci voor de hints, ik heb hem toch maar efkes bij de fietsenmaker binnengestoken. Volgens hem was mijn ketting uitgerokken (alhoewel dak der misschien 500 km mee heb gedaan en nie echt super extreem), vooral omdak met SPD pedalen rij die volgens hem de ketting veel meer belasten,...

Nieuwe ketting en 25eur lichter...

Probleem opgelost
Toffe fietsenmaker daar. Bullsh*t verkopen en z'n eigen klanten in't zak zetten...

Een pc-59 kost 18 euro, monteren duurt 5 minuten. En als het inderdaad klopt dat de fiets pas 500km oud is, dan zou alles zelfs in garantie of althans heel wat soepeler mogen worden afgehandeld.
Plaats reactie