pedalen installeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Bericht door rudy coolens »

De rechtse pedaal kan je niet links monteren en omgekeerd [-X
Gebruikersavatar
Tokke
Mountainbiker
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 17:25
Rijdt met: C'Dale Taurine Team 2008

Bericht door Tokke »

rudy coolens schreef:De rechtse pedaal kan je niet links monteren en omgekeerd [-X
Idd, rechtse pedaal heeft rechtse draad, linkse pedaal heeft linkse draad.
Gebruikersavatar
egidius
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 10:04
Rijdt met: cube attention [magura edition,fournales fork]; rockrider 8.1 ; merckx koersfiets

Bericht door egidius »

en dan zit ge u soms 10 minuten dol te draaien, kwaad aant worden dat de draad niet pakt :p
manontheside
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 15 aug 2009 10:56
Rijdt met: Sobre Dad - Salsa Spearfish - Genesis Croix de Fer

Bericht door manontheside »

Maandagavond besteld, vandaag ontvangen en getest. Wat een verschil, die klikkers! Ik had het al veel eerder moeten doen. Gemiddelde snelheid omhoog en benen minder vermoeid.
Al bij al, zeer geslaagd. Ik moet ze enkel nog eens goed vastzetten, want ik had geen steeksleutel die smal genoeg was.
nie te rap
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: di 11 jan 2011 23:34
Rijdt met: Hiker Alverstone 500

Bericht door nie te rap »

Ik krijg die pedalen op mijn nieuwe fiets niet los. Ja, ik draai naar de juiste kant (linkse en rechtse schroefdraad), maar krijg die kleredingen niet los. Zouden die geborgen hebben met Loctite?
Ik doe dit met een gewone platte sleutel van 15 mm. Kan het zijn dat die te kort is en dat ik een langere nodig heb om een grotere hefboom te krijgen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Ik heb eerst met gewone pedalen gereden voor ik de eggbeaters er op gezet heb. Ze gingen ook moeilijk los. In eerste instantie ging ik twijfelen aan de draairichting omdat er echt geen beweging in te krijgen was. Dat heb ik dan even in de manual van eggbeater opnieuw gecheckt en daarna heb ik met een hamer zachtjes tikjes gegeven tot ze uiteindelijk losten. Ik heb de crank wel op een harde ondergrond geplaatst om zo de lagering van de as te sparen.

De nieuwe heb ik voorzien van een klein beetje kopervet voor ik ze plaatste.
Gebruikersavatar
iddi
Mountainbiker
Berichten: 546
Lid geworden op: di 01 jan 2008 15:32
Rijdt met: anti diefstal bike

Bericht door iddi »

rudy coolens schreef:De rechtse pedaal kan je niet links monteren en omgekeerd [-X
't zou niet den eerste zijn die hier in slaagt, en ook niet de laatste. Sommige mensen hebben nu eenmaal teveel karakter..
nie te rap
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: di 11 jan 2011 23:34
Rijdt met: Hiker Alverstone 500

Bericht door nie te rap »

Nieuwe pedalen staan erop. Een buisje gebruikt op de platte sleutel om een grotere hefboom te hebben en het ging vanzelf. Blijkbaar is een gewone platte sleutel een beetje te kort om het los te krijgen.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Met de voet op de sleutel staan, zelf met oude sleutels voor naven gaat het zo (wel 2 gebruiken)
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

ik heb onlangs ook mijn pedalen vervangen, en heb er een beetje carbonvet aangedaan, deze helpt een stuk borgen, waardoor je in principe minder hard moet aanspannen (kheb ze wel hard vast gezet zelle)
Plaats reactie