kettingproblemen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
triple
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 20:56
Rijdt met: Trek 8500, Sid Worldcup, Full Xtr, ZTR Crest, Hope Race brakes

kettingproblemen

Bericht door triple »

ik heb een nieuwe cassette xt 04 en nieuwe ketting sram pc99 gestoken, na +- 200 km gereden te hebben maakt de ketting een vervelend krakend en schurend geluid. deze lijkt vol zand te zitten en raakt zo te horen ook de derailleur, maar dit is niet zo.
ketting heb ik al een paar keer zeer goed ontvet en gesmeerd (pedros,s ice wax, gewone ketting olie enz.)
maar storend geluid blijft? wie weet raad? :(
Gebruikersavatar
Kurt
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 12 mei 2002 02:00
Rijdt met: Specialized / Trek
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Na elke rit de ketting proper maken en smeren.

Elke rit is misschien wat overdreven (bv. als je zaterdag en zondag gaat rijden en het was proper op zaterdag). Maar na 200 km zal de meeste olie er wel al af zijn, en dat piept en kraakt dat weer.
ST
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 03 apr 2004 21:24
Rijdt met: Viper Limited 2004

Bericht door ST »

Kan er geen compatibiliteitsprobleem zijn tussen de 2?
Gaat dat schurend geluid over vlak nadat je ze gesmeerd hebt?
Gebruikersavatar
triple
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 20:56
Rijdt met: Trek 8500, Sid Worldcup, Full Xtr, ZTR Crest, Hope Race brakes

Bericht door triple »

ja na de ketting net gereinigd en gesmeerd te hebben is het even weg,maar na +- 20 km in het bos gereden te hebben komt dat krakend en schurend geluid terug.ik rij al 8 jaar MTB en dit is de eerste keer dat ik dit heb. had hiervoor wel altijd Shimano XT casette en XT ketting, zal dan waarschijnlijk wel probleem zijn tussen xt casette en Sram ketting? :cry:
kraken doet zich wel voor ter hoogte van het crankstel (bontrager Race lite), dit is niet versleten maar zal zich gevormd hebben naar xt ketting veronderstel ik. :-?
nog bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

triple schreef: zal dan waarschijnlijk wel probleem zijn tussen xt casette en Sram ketting? :cry:
Dit zou echt geen probleem mogen geven.
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Bericht door BGT »

Heb een paar jaar geleden ook een mixed (SRAM - Shimano) setup gebruikt. Volgens de mensen van SRAM zou dat geen probleem mogen geven. Maar in de realiteit !!!! Nooit heeft mijn bike zo slecht geschakeld !! Alles was goed gesmeerd, maar toch werkte dat ding nooit tegoei. Sindsdien enkel nog Shimano spullen op mijn fiets !
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Velen rijden met SRAM kettingen op Shimano cassettes en al of niet Shimano kettingbladen, en dit zonder problemen.

Zou het niet gewoon kunnen dat die voorste tandwielen versleten zijn en dat nu extra opvalt nu er een nieuwe ketting en cassette gemonteerd is?
Gebruikersavatar
mountainsurfer
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
Rijdt met: giant 29 er

Re: kettingproblemen

Bericht door mountainsurfer »

triple schreef:ik heb een nieuwe cassette xt 04 en nieuwe ketting sram pc99 gestoken, na +- 200 km gereden te hebben maakt de ketting een vervelend krakend en schurend geluid. deze lijkt vol zand te zitten en raakt zo te horen ook de derailleur, maar dit is niet zo.
ketting heb ik al een paar keer zeer goed ontvet en gesmeerd (pedros,s ice wax, gewone ketting olie enz.)
maar storend geluid blijft? wie weet raad? :(
heb hetzelfde probleem (cassette is sram en ketting xt )
heb derailleurwieltjes vervangen door bbb(met lagers in )
na 200km zaten die vast (1 maal in modder met gereden )
terug mijn xt wieltjes gestoken
denk dat mij nu een sram ketting ga steken
voorste kettingbladen ook vervangen (alles is nieuw )
vroeger ook al gemixd en geen problemen
het lijkt erop alsof de ketting olie weg is na 40 tal km
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Probeer eens met zelf een olie-terpentijn mengsel te maken 1/3 motorolie en 2/3 terpentijn.
Gevolg goede smering (beter als siliconenolie en ketting blijft in verhouding tot gewone olie proper).
Plaats reactie