F100X Terralogic

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Ha, zo'n reaktie vind ik altijd fantastisch.

Ik citeer uit de O2Bikers#90 pagina 40 test van de Fox Terra Logic F80X :

"Wat het onderhoud betreft, moeten we vaststellen dat de Fox F80X - in tegenstelling tot de andere vorken van Fox - geen intern systeem bevat dat de olie in de volledige vork verspreid tijdens de werking. het is dan ook aanbevolen om de fiets voor een rit even een halve minuut op z'n kop te zetten, zodat de olie overal bij komt en alles goed wordt gesmeerd. Alleen op die manier kun je rekenen op een lange levensduur van de vork.."

In de handleiding van Fox staat hetvolgende:

"Bitter Bear says: store the bicycle upside down. Inverting the fork allows oil to run down to the foam rings and keeps them lubed for your next ride"

Dus, jij doet maar met je vork wat je wil. Ik ga em nu en dan eens een minuutje op z'n kop zetten :wink:
Laatst gewijzigd door A d r i op zo 13 jun 2004 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treg
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: za 16 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scalpel '11 - Taurine SL2 - Radon Boa Litening
Contacteer:

Bericht door Treg »

Misty schreef:...Volgens fox moet er een beetje aan olie uitkomen kwestie van gesmeerd te blijven!...
Over hoeveel olie spreken we dan? Die oliekeerring staat bij toch wel glanzend van de olie hoor. Zeggen ze er dan ook bij dat er tussentijds moet bijgevuld worden? Ik had voor mijn onderhoud R.S.P. "Ultra slick" vet gekocht om de vorkbenen te smeren (ook verdeeld door Sabma). Zal het in elk geval niet meer moeten gebruiken aan de rechterkant... :-?
Ga mij sowieso deze week eens in mijn beste frans bevragen bij Sabma zelf. Hou jullie wel op de hoogte wat het relaas ginder is...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Treg schreef:
Misty schreef:...Volgens fox moet er een beetje aan olie uitkomen kwestie van gesmeerd te blijven!...
Over hoeveel olie spreken we dan?
Een zeer dun (liefst proper, anders olie vervangen) streepje olieresidu als je de vork indrukt, op de plaats tot waar de vork is ingeveerd.

Denk ik.
Gomez
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 04 mei 2003 16:43
Rijdt met: Specialized Epic Marathon 2004
Contacteer:

Bericht door Gomez »

@Adri: Ik ben stomverbaasd. Of ik heb er in de 2004 beschrijving over heen gelezen of het staat er niet meer in. Blijf het idioot vinden. :-#
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Ik heb het ook 2 keer moeten overlezen hoor alvorens ik het in de handleiding zag. :wink: Dat van de O2 bikers was me bijgebleven.
Maar na je reaktie was ik verplicht van met argumenten te komen, vandaar...
het staat op blz 21 van de pdf file onder de titel seal and foam rings
Gomez
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 04 mei 2003 16:43
Rijdt met: Specialized Epic Marathon 2004
Contacteer:

Bericht door Gomez »

ok thanks. Ik zal mijn wenkbrouwen eens laten bollen :oops:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Misty schreef:Vork terug sinds gisteren en vandaag de regiotoer mee gereden!Volgens fox moet er een beetje aan olie uitkomen kwestie van gesmeerd te blijven!Da weten we dus ook weer,ze is in ieder geval open geweest onder garantie!Ik heb wel nog een vraagje aan andere terralogic gebruikers;een zwakke plek van de vork vind ik is bij klimmen op casseien rechtstaand op de trappers de vork open gaat om de trillingen op te vangen van de casseien maar dus niet dicht gaat als je op de trappers staat!Vandaag was ik daardoor in het nadeel toen mijn maat op het laatste stuk van de muur er nog een spurtje uitperste en ik al pompend teveel kracht verloor en het gat moest laten!Hoe lossen jullie dit op???Groetjes Misty
Maar dit is toch volledig normaal. Als de inertieklep eenmaal open gaat door schokken van onderaan, dan blijft die open tot de vork geen schokken meer ondergaat. Ze kan niet open en dicht zijn op hetzelfde moment. En als die klep openstaat dan is het een normale vork die volop pompt als elk ander systeem zonder antipompsysteem.
Tomski
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: do 22 jan 2004 22:31
Rijdt met: Specialized

Bericht door Tomski »

Misty schreef:Vork terug sinds gisteren en vandaag de regiotoer mee gereden!Volgens fox moet er een beetje aan olie uitkomen kwestie van gesmeerd te blijven!Da weten we dus ook weer,ze is in ieder geval open geweest onder garantie!Ik heb wel nog een vraagje aan andere terralogic gebruikers;een zwakke plek van de vork vind ik is bij klimmen op casseien rechtstaand op de trappers de vork open gaat om de trillingen op te vangen van de casseien maar dus niet dicht gaat als je op de trappers staat!Vandaag was ik daardoor in het nadeel toen mijn maat op het laatste stuk van de muur er nog een spurtje uitperste en ik al pompend teveel kracht verloor en het gat moest laten!Hoe lossen jullie dit op???Groetjes Misty


Door eenbeetje te experimenteeren met de luchtdruk en de demping.
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

Allé het is zo ver, mijn vork in naar de bom. :evil:
Het begon nochthans onschuldig, een paar weken geleden merkte ik op een tocht in de ardennen een olielek.
Ik gebeld naar de fietsenboer en geen probleem ik mocht de bike binnen brengen.
Toen ik mijn bike ging halen heb ik gevraagd wat het probleem was, en wat bleek, te veel olie ingedaan bij het productie proces. Ik moest mij geen zorgen maken.
Ik merkte wel direkt dat de vork niet meer zo goed blokkeerde als in het begin. Toen ze nog nieuw was kon je ze een halve centimeter indrukken, nu was dat toch wel 3 à 4 centimeter op plat terrein.
Terug gebeld en de uitleg gedaan. Ik mocht mijn bike nogmaals binnenbrengen, omdat ik de Flip M. in Vielsalm ging rijden deed ik mijn bike in de week voor Vielsalm binnen, voor een volledige check up, dit was de dinsdag.
Donderdag bel ik naar mijn fietsenboer om te vragen hoever hij stond, de bike was klaar maar de vork was opgestuurd naar de importeur.
De bike ging klaar zijn de vrijdag, dit was ideaal, want dan kon ik zaterdag vertrekken naar Vielsalm.
Ik bel de vrijdag terug en de vork was nog niet klaar, maar geen probleem want de zaterdag zou deze klaar zijn.
Ik de zaterdag mijn bike gaan halen en dan naar Vielsalm, daar aangekomen alles in orde gezet.
En dan was het zo ver, het vertrek de zondag van de 130 km.
De eerste kilometers was er geen probleem en kon ik met Stefan er een aardig tempo op na houden, maar dan na 20 km vond ik dat de bike niet meer zo goed bolde, ook de afdalingen waren een probleem.
En toen klapte de vork een paar keer dicht, ik stopte en zag dat de vork volledig ingeveerd was en daar stond ik dan. De marathon was al over voor mij en eigelijk was ik juist opgewarmd. Het gevoel dat ik toen had was :evil: :evil: :evil: :evil: en nog van dat.
Ik ben dan maar terug naar Vielsalm gereden, alles in de auto geladen en terug richting Antwerpen gereden. 's Avonds dan maar naar een feestje gegaan en mij eens goed laten gaan. :drunk:
Maar nu dwaal ik af, ik de maandag een mailte gestuurd naar mijn fietsenboer en ook al is dit zijn vrije dag, toch die dag nog antwoord gerkregen.
Hij ging contact opnemen met de importeur en mij iets laten weten.
Disdag bel ik nog eens naar mij fietsenboer en de importeur dacht dat er mss een vuilte in het ventiel zat, hij zij dat ik de vork nog eens moest oppompen en er nog eens met rijden. Na een paar km de druk gecheckt en het zag er Ok uit. Maar nu wou ik de vork ook eens checken op een mountainbike parcour, ik naar Herentals, en ja hoor na 15 km weer geen druk meer.
Ik had mijn pompje meegenomen en pompte er terug druk in, ik besloot terug naar de auto te rijden en ineens bang!!!!!!, ik dacht direct aan een klapband.
Maar het was geen klapband, het was mijn vork, de dichting aan de linker bovenkant was er gewoon uitgevlogen en dat was het dan de vork was naar de kl*te. :cry:
Ik gebeld naar mijn fietsenboer en alles uitgelegd, nu ga ik morgen mijn bike binnen brengen en mijn fietsenboer gaat mij een vervang vork geven en de vork word weer opgestuurd. Ik zou graag een nw. vork krijgen, maar ik hou jullie zeker op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Greettzz........ 8) ..........
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Tough luck Serge, ik hoop dat die vervangvork wat waard is.
Plaats reactie